نگران تحریمهای نفتی آمریکا نیستیم/ سبد منابع مالی نفت متنوع شد

نگران تحریمهای نفتی آمریکا نیستیم/ سبد منابع مالی نفت متنوع شد
معاون وزیر نفت با تاکید بر اینکه نگران افزایش تحریمهای دولت آمریکا علیه صنعت نفت ایران نیستیم، توقف توسعه طرحهای نفتی را تکذیب کرد و گفت: برای مقابله با تحریمهای غرب سبد منابع مالی صنعت نفت متنوع شده است.
 

محسن خجسته مهر در گفتگو با مهر درباره افزایش تحریمهای نفتی آمریکا علیه صنعت نفت و گاز ایران، با تاکید بر اینکه افزایش تحریم و فشارهای بین المللی موضوع جدیدی برای توسعه صنعت نفت نیست، گفت: تحریمها از سالهای گذشته وجود داشته و افزایش این فشارها مشکلی در روند توسعه صنایع نفت و گاز ایران ایجاد نخواهد کرد.

معاون برنامه ریزی وزیر نفت با تاکید بر اینکه افزایش فشارهای آمریکا و برخی از کشورهای غربی منجر به افزایش تجربه کاری متخصصان صنایع نفت، گاز و پتروشیمی ایران شده است، تصریح کرد: در حال حاضر طرح توسعه 35 ماهه پارس جنوبی با مشارکت پیمانکاران و سازندگان داخلی و در غیاب شرکتهای خارجی مطابق برنامه پیش می رود.
 
دبیر کارگروه نمایندگان ویژه رئیس جمهور در امور نفت با اعلام اینکه در حال حاضر هیچگونه نگرانی از بابت افزایش تحریمهای کشورهای غربی وجود ندارد، بیان کرد: تحریم در تحویل تجهیزات درون چاهی فازهای 9 و 10 پارس موجب شد که سازندگان داخلی به تکنولوژی این کالاهای پیچیده نفتی دست یابند.
 
وی با بیان اینکه خروج شرکتهای خارجی وقفه ای در توسعه صنعت نفت ایران ایجاد نمی کند، اظهار داشت: تحریمها نه تنها منجر به توقف روند توسعه ای صنعت نفت ایران نشده بلکه منجر به شتاب این صنعت استراتژیک شده است.
 
به گزارش مهر، دولت واشنگتن اخیرا در ادامه سیاستهای خصمانه خود علیه صنعت نفت ایران نام شرکت نفت و گاز پارس را به عنوان متولی اصلی توسعه میدان مشترک گازی پارس جنوبی در لیست سیاه قرار داده است.
 
سبد منابع مالی نفت متنوع شد
 
خجسته مهر در ادامه یکی از راهکارهای مقابله با تحریمهای مالی و اعتباری برخی از کشورهای غربی را متنوع سازی سبد منابع مالی و اعتباری مورد نیاز طرحهای اولویت دار صنعت نفت اعلام کرد و یادآور شد: در شرایط فعلی صدور اوراق مشارکت ارزی و ریالی، منابع سندیکای بانکهای داخلی و فاند انرژی ها، فاینانس های داخلی و خارجی، منابع داخلی نفت و اعتبارات قراردادهای بیع متقابل از مهمترین ابزارهای مالی صنعت نفت است.
 
معاون برنامه ریزی و نظارت بر منابع هیدروکربوری وزیر نفت با یادآوری اینکه با موافقت دولت و مجلس از سال آینده اجرای قانون پنجم توسعه در سطح کشور آغاز می شود، اظهارداشت: بر این اساس باید در این مدت ظرفیت تولید نفت ایران روزانه حدود یک میلیون بشکه و تولید گاز طبیعی 250 میلیون متر مکعب افزایش یابد.
 
وی با بیان اینکه اجرای برنامه پنجم توسعه به مراتب سنگین تر از برنامه چهارم توسعه خواهد بود، گفت: در حال حاضر پیش پرداخت بسیاری از طرحهای اولویت دار بخشهای بالادستی و پایین دستی صنعت نفت در برنامه پنجم تامین و در اختیار پیمانکاران قرار گرفته است.
۱۲ دی ۱۳۸۹ ۱۵:۳۹
مهر |
تعداد بازدید : ۱,۲۵۳