بازار پتروشیمی زیر ذره بین

بررسی شواهد در بازار پتروشیمی نشان می دهد که حجم معاملات در دو هفته اخیر کاهش چشمگیری داشته است.

به گزارش «پتروتحلیل»، خبر سرکشی بانک مرکزی به حساب هایی با گردش های مالی برای معرفی به سازمان امور مالیاتی و از سوی دیگر کاهش خرید کارخانه داران از دلایل کاهش حجم معاملات در هفته های اخیر است.

این در حالی است که اکثر محموله های پلیمری نیز زیر قیمت بورس بدون مالیات و ارزش افزوده در بازار آزاد وجود دارد و از این رو معامله گران تنها به خرید کالاهایی علاقه نشان می دهند که با حواشی همراه هستند.

مثلا پلی اتیلن های سبک فیلم ۰۰۷۵ و ۰۲۰ پتروشیمی بندرامام که خبر اورهال آنها و البته کاهش عرضه های این کالاها سبب شده تا بازار آنها همچنان در بورس کالا حفظ شود.

البته روز گذشته گرید ۰۲۰ هم مورد توجه خریداران قرار نداشت و وارد سیستم مچینگ شد، برخی از کارشناسان بازار معتقدند؛ اگر عرضه گرید ۰۰۷۵ نیز مانند ۰۲۰ بود، این کالا نیز وارد سیستم مچینگ می شد. البته این کالا با مصرف بالایی در بازار روبه رو است و از این رو اکثر مصرف کنندگان آن با توجه به خبرهای اورهال و همچنین کاهش عرضه های این کالا ترجیح می دهند محصول مورد نیاز خود را ذخیره کنند.

با این حال با وجود کاهش حجم عرضه های پلیمرها، شاهد کاهش تقاضا نیز در این بخش هستیم، این در حالی است که در فصل اورهال پتروشیمی ها قرار داریم و باید با افزایش تقاضا روبه رو باشیم، اما کاهش حجم مصرف و تعطیلی برخی از واحدهای تولیدی سبب شده تا شاهد بازاری راکد باشیم که به گمان برخی از کارشناسان بازار در سال های اخیر بی مانند بوده است.

نگاهی به معاملات روز گذشته هم نشان می دهد که مصرف به شدت کاهش یافته است، به طوری که گرید پرمصرف ۰۱۹۰ به میزان ۲۰۰ تن مورد معامله قرار گرفت، همچنین معامله گران به گرید ۵۲۵۱۸ بی توجه بودند و این موضوع نشان می دهد که بازار در انتظار افت قیمت های پایه در هفته آینده است و یا اینکه کارخانه ها با ظرفیت پایین مشغول به فعالیت هستند.

رسول پناهی، مدیرعامل شرکت شبنم پلاستیک در این باره به خبرنگار «پتروتحلیل»، گفت: در صنایع پایین دست پتروشیمی، نقدینگی به شدت کاهش یافته، از سوی دیگر اخبار سرکشی به حساب ها نیز سبب شده تا بسیاری از معامله گران در بازار پتروشیمی به دلیل گردش های مالی بالا نگرانی داشته باشند و ترجیح دهند حجم معاملات خود را کاهش دهند.

به گفته پناهی توجه به محموله های پلی اتیلن سبک فیلم بندرامام به دلیل اخبار اورهال این مجتمع و همچنین اعلام بارهای با تاخیر است، به همین دلیل این محموله ها مورد توجه بازار است. اما در کل بازار محصولات پلیمری طی یک ماه گذشته برای خریداران جذاب نبوده و سودی برای آنها نداشته است.

رسول علی محمدی، مدیرکالایی کارگزاری کالای خاورمیانه معتقد است؛ اورهال پتروشیمی ها باید شفاف شود و مصرف کنندگان نباید درگیر شایعات در این بازار بشوند.

این در حالی است که خریداران به پلی اتیلن های سبک لاله و امیرکبیر بی توجه هستند، این محصولات عرضه هایی معادل ۱۵ هزارتن در هر هفته در بورس کالا داشته اند که در حال حاضر به ۴ تا ۵ هزارتن تقلیل یافته است، اما تقاضا برای آنها نیز کم شده است.

مدیرعامل شرکت شبنم پلاستیک معتقد است؛ امید خریدهای ارزان همچنان در بازار پلیمرها وجود دارد، از این رو حجم معاملات کاهش یافته و به نظر می رسد اگر قیمت های پایه روندی منفی داشته باشند، بازار با رکود بیشتری مواجه شود، البته به نظر می رسد اگر قیمت ها ثابت بماند و تغییرات اندک باشد، اندکی اشتیاق برای خرید افزایش یابد.

با این حال در بازار آزاد به گمان بسیاری از کارشناسان، سرکشی به حساب ها می تواند تا چند ماه بازار را تحت شعاع خود قرار دهد، این درحالی است که بازار فلزات پیش از این درگیر سرکشی به حساب ها شده بود، اما در بازار پتروشیمی علاوه بر تعداد زیاد افراد، گردش های مالی نیز بزرگتر و بیشتر است و این موضوع می تواند تاثیرات جدی در بازار پتروشیمی ها داشته باشد.

البته برخی از معامله گران معتقدند؛ توجه به پی وی سی ها نیز به دلیل وجود این بازار در دست افراد خاص است و البته فعالیت کدهای معاملات از مالیات در این حوزه . اما انتظار بازاریان کمرنگ شدن حضور واسطه ها در بازار محصولات پلیمری است، این در حالی است که بازار پتروشیمی ها از کدهای معاف از مالیات اشباع شده است. چرا که حاشیه سود این افراد نیز کاهش یافته و دیگر قادر به خرید در رقابت بالا برای اکثر محصولات نیستند.

مرتضی خاکی، مسئول معاملات شرکت کارگزاری بانک صادرات معتقد است؛ قوانین خرید برای همه کالاها یکسان نیست، از سوی دیگر کدهای معاف از مالیات نیز در بازار پتروشیمی فعال هستند و از این رو بازار محصولات پلیمری شرایط مطلوبی ندارد.

با این حال به غیر از مشکلات ریز و درشت در بازار پتروشیمی، در حال حاضر بازار پتروشیمی به قیمت نفت واکنش سریعتری نسبت به گذشته نشان می دهد، همچنین سیگنال های اقتصادی و سیاسی نیز بر بازار این محصولات بی اثر نیست.

گر چه در شرایط فعلی پیش بینی بازار پتروشیمی دشوار است، اما در کل به نظر می رسد بازار داخل در دراز مدت با بازار جهانی همسو شده و به ثبات برسد.

۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۵ ۱۶:۳۵
تعداد بازدید : ۴۷۴