نفت به مرز ۴۸ دلار رسید

نفت به مرز ۴۸ دلار رسید
قیمت جهانی نفت در پایان معاملات روز جمعه نیم درصد کاهش یافت و به بشکه ای ۴۷ لار و ۸۳ سنت رسید.

به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از رویترز، در حالی که تقویت ارزش دلار بر بازار نفت سایه افکنده و بعد از افزایش قیمت های اخیر که سرمایه گذاران اقدام به برداشت سود کرده اند، قیمت نفت روز جمعه کاهش یافت، اما اختلال در عرضه نفت در نیجریه که تولید این کشور را به پایین ترین رقم در بیش از 2 دهه گذشته رسانده موجب شد تا کاهش قیمت محدود باشد.

شاخص دلار در برابر سبد ارزهای معتبر جهانی، به بالاترین رقم در بیش از 2 هفته اخیر رسید و موجب شد قیمت کالاهای ارزش گذاری شده به ارز آمریکا نظیر نفت پایین تر بیاید.

اوپک دیروز اعلام کرد میزان تولید روزانه اش در ماه آوریل به 32.44 میلیون بشکه در روز رسیده که 188 هزار بشکه در روز بالاتر از ماه مارس بوده است. این بیشترین رقم دست کم از سال 2008 تاکنون بوده است.

دیگر عامل کاهش قیمت ها این مسئله بود که پس از آنکه قیمت نفت در آستانه پنجمین هفته افزایشی در طی 6 هفته اخیر قرار گرفت و بازارهای چند کشور اروپایی از جمله آلمان و فرانسه، در آستانه تعطیلات آخر هفته ای طولانی قرار داشتند، سرمایه گذاران اقدام به برداشت سود کردند.

بر اساس ای گزارش، قیمت هر بشکه نفت برنت در پایان معاملات روز جمعه با نیم درصد کاهش به بشکه ای 47 لار و 83 سنت رسید. قیمت نفت خام آمریکا نیز با 49 سنت کاهش به 46 دلار و 37 سنت رسید.

دومینیک چریچیلا، تحلیلگر بازار نفت گفت: «تقویت این نظر که بازار جهانی نفت در حال رسیدن به توازن مجدد است، موجب شده که احساس حاکم بر بازار افزایشی باشد.»

به گفته کمی آده اوسون، وزیر دارایی نیجریه، تولید نفت نیجریه به دلیل حملات پیکارجویان، از 2.2 میلیون بشکه به 1.65 میلیون بشکه در روز کاهش یافته است.

اولیویر جیکوب، تحلیلگر موسسه پتروماترکیس گفت، بعید است تولید نفت نیجریه به استثنای میعانات این کشور خیلی بالاتر از یک میلیون بشکه در روز برود.

۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۵ ۱۰:۱۱
تعداد بازدید : ۸۸۱