روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان

روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان
در این گزارش روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند.
به گزارش گروه تلکس شانا به نقل از روزنامه دنیای اقتصاد، یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این گزارش روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌ است. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌ است.

بازار سهام

بیشترین افت شاخص در ٥٥ هفته

شاخص کل بورس با افت هفتگی ٦/ ٢ درصدی (بیشترین افت در ٥٥ هفته) همراه شد. در شرایط تداوم فضای فرسایشی، اخبار مربوط به نمادهای خودرویی صف‌های فروش طولانی در این گروه را تشکیل داد؛ بنابراین گروهی که در زمستان پیشران بازار بود، بار دیگر بیشترین حجم و ارزش معاملات را این بار در جهت منفی به خود اختصاص داد. همچنین هفته اخیر تغییر مالکیت به میزان ٧٠ میلیارد تومان از پرتفوی سهامداران حقیقی به حقوقی‌ها صورت گرفت. با این حال، به نظر می‌رسد بخشی از سهامداران حقیقی که با هدف کسب سودهای کوتاه‌مدت وارد بازار شده بودند، در شرایط کنونی به تدریج از بازار خارج می‌شوند؛ کاهش فعالیت نوسان‌گیران می‌تواند بازار را به سمت تحلیلی‌تر شدن پیش ببرد و از نوسانات بازار بکاهد. همچنین اصلاح بیشتر قیمتی می‌تواند برخی سهام را که در شرایط کنونی مجددا ارزنده شده‌اند برای خرید جذاب‌تر کند.

بازار ارز

قفل دلار در کف قیمتی
هر دلار آمریکا با رشد هفتگی کمتر از ١/ ٠ درصدی مواجه شد. به نظر می‌رسد ناامیدی از رشد نرخ دلار در ماه‌های گذشته (عبور از سقف ٣٥٠٠ تومانی) فشار روانی بر دلار ایجاد کرده است. در این شرایط، برخی از معامله‌گران بازار نیز که از کسب سود در نوسانات صعودی مایوس شده بودند، از آغاز هفته گذشته سعی در کاهش نرخ دلار داشتند. این معامله‌گران که به‌عنوان خالی‌فروشان ارزی نیز شناخته می‌شوند، در‌صدد نوسان‌گیری با خرید دلار در کف بودند. در این میان، صرافی بانک‌ها که در سطوح نزدیک به ٣٥٠٠ تومان در نقش فروشنده حاضر بودند، با افت نرخ دلار در‌صدد نگه داشتن کف قیمتی برای دلار برآمدند. گرچه انتظار رشد نرخ دلار در کوتاه‌مدت کمرنگ شده است، احتمال افت بیشتر دلار نیز در مواجهه با کف قدرتمند ٣٤٤٠ تومان کم شده است.
 
بازار سکه

اولین افت پس از ٨ هفته

هر سکه طرح جدید پس از ٨ هفته صعود با افت هفتگی ٦/ ٠ درصدی همراه شد. روز پنج‌شنبه افت اندک نرخ دلار و افت اونس طلای جهانی پیش از بسته شدن بازارهای داخلی قیمت سکه را با خود همراه کردند. زمانی که تقاضای فصلی سکه بالا باشد، معامله‌گران سکه تمایل دارند نوسانات سکه را کاهش دهند، بنابراین با وجود فرا رفتن اونس از سطح ١٣٠٠ دلاری در هفته‌های اخیر کم‌واکنشی سکه نسبت به اونس را شاهد بودیم. در ادامه نیز با وجود افت اونس، معامله‌گران سکه با افزایش تقاضای دلار، درصدد حمایت از سکه برآمدند. بنابراین حباب منفی (کمتر بودن قیمت بازاری سکه از ارزش ذاتی) سکه طی ٢ هفته اخیر تداوم یافته است. اما کاهش انتظارات برای افت بیشتر نرخ دلار و حمایت سطح ١٢٦٠ دلاری از اونس می‌تواند به مرور قیمت بازاری سکه را به ارزش ذاتی آن نزدیک کند.

بازار طلای جهانی

نوسانات اونس با عوامل بیرونی
دیروز ساعت ١٦ اونس طلای جهانی به قیمت ١٢٧٥دلار معامله ‌شد. روز گذشته افت بازارهای سهام عامل حمایت از اونس بود اما رشد شاخص دلار (بیشترین سطح در دو هفته اخیر) رشد اونس را محدود کرد. گزارش‌های مالی نامناسب شرکت‌ها در روزهای اخیر بر بازارهای سهام فشار آورد. آمارهای نامناسب اقتصادی اروپا (کاهش تولیدات صنعتی حوزه اروپا) نیز نگرانی‌ها نسبت به چشم‌انداز اقتصادی را تشدید کرد. اما روز گذشته دو نماینده فدرال رزرو بر لزوم افزایش نرخ بهره در صورت مناسب بودن آمارهای اقتصادی آمریکا تاکید داشتند (عامل رشد شاخص دلار). آمارهای اقتصادی از جمله خرده‌فروشی و نرخ تورم تولیدکننده آمریکا می‌توانند تصویر روشن‌تری ارائه دهند. با وجود حمایت تقاضای محافظه‌کارانه همچنان چشم‌انداز افزایش نرخ بهره مانع از رشد شدید اونس است. تحلیلگران تکنیکال نوسان اونس در بازه ١٢٥٠ تا ١٣٠٠ دلاری تا نشست ماه ژوئن را پیش‌بینی می‌کنند.

بازار اوراق مسکن

رشد «تسه»ها با نزدیک شدن به فصل رونق
اوراق تسهیلات مسکن اسفند ٩٣ (تسه٩٣١٢) با رشد ٦/ ٤ درصدی همراه شدند. نزدیک شدن به فصل رونق مسکن و تقویت قدرت خرید متقاضیان با افزایش سقف وام عامل حمایت از «تسه»ها است. به این ترتیب با وجود مقاومت سطح ٨٠ هزار واحدی از ابتدای فروردین، هفته گذشته شاهد عبور «تسه»ها از سطح مزبور بودیم. اقدامات دولت برای تقویت تقاضا، از جمله افزایش سقف وام و ایجاد امکان خرید قسطی مسکن و چشم‌انداز راه‌اندازی بازار رهن ثانویه مسکن در فرابورس با تقویت سمت عرضه، چشم‌انداز خروج مسکن از رکود در سال جاری را ایجاد کرده است. اما همچنان بالا بودن نرخ سود وام (٣/ ٢٢ درصد) در شرایط انتظار برای کاهش نرخ سود در سطح کلان و انتظار برای رونق غیرتورمی (عدم جهش قیمتی) مسکن باعث احتیاط معامله‌گران برای دریافت وام شده است. بنابراین انتظار می‌رود «تسه»ها با شیب ملایمی رشد کند.

بازار نفت

حبس بازه‌ای نفت
دیروز ساعت ١٦ هر بشکه نفت خام آمریکا به قیمت ٦/ ٤١ دلار معامله ‌شد. کاهش تولیدات آمریکا برای نهمین هفته متوالی و افت ٤/ ٣ میلیون بشکه‌ای ذخیره نفت تجاری این کشور پس از حدود یک ماه، عامل حمایت از نفت شد. این عامل در کنار گزارش آژانس بین‌المللی انرژی (IEA) روز پنج‌شنبه WTI را به بیشترین سطح (٠٢/ ٤٧ دلار) در ٦ ماه اخیر رساند. IEA، مازاد عرضه را به دلیل افزایش تقاضای هند، روسیه و چین در نیمه نخست ٢٠١٦ کاهش داد. خوش‌بینی‌ها به رشد تقاضا و کاهش تولیدات آمریکا کف بالاتری برای نفت تشکیل داده است. اما تولیدات اوپک در ماه اخیر به ویژه از سوی ایران (رسیدن به بیشترین سطح از نوامبر ٢٠١١)، عراق و امارات افزایش یافت. این عامل در کنار سطح بالای ذخیره نفت و احتمال بازگشت تولیدات شیل در سطوح بالاتر از ٥٠ دلار، سقف قیمتی را برای نفت ایجاد کرده است.
۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۵ ۱۰:۱۶
تعداد بازدید : ۵۴۲