یک پتروشیمی ۲۴ مجتمع را به بند کشید/فاز دوم عسلویه به خصوصی‌سازی گره خورد

یک پتروشیمی ۲۴ مجتمع را به بند کشید/فاز دوم عسلویه به خصوصی‌سازی گره خورد
بهره برداری از ۲۴ مجتمع پتروشیمی با ظرفیت ۳۰ میلیون تن در فاز دوم عسلویه در گرو تکمیل فرآیند ساخت پتروشیمی دماوند است و ساخت این مجتمع پتروشیمی نیز به فرآیند خصوصی‌سازی گره خورده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، شرکت پتروشیمی دماوند بعنوان مجری طرح تامین یوتیلیتی و آفسایت فاز دوم پتروشیمی منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس (عسلویه) جهت تامین برق، آب، بخار، هوای فشرده، اکسیژن، ازت، گاز سوخت و خوراک و شبکه خطوط ارتباطی مجتمع های تولیدی فاز دوم طرح های پتروشیمی است.

در حال حاضر این شرکت پتروشیمی در حال احداث است و 100 درصد سهام آن در اختیار شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران قرار دارد. پتروشیمی دماوند در طی سالهای 93 و 94 در فهرست واگذاری ها قرار داشته و تا امروز 4 مرحله واگذاری ناموفق را تجربه کرده است.

با اینکه سازمان خصوص سازی شرایط واگذاری این شرکت پتروشیمی را تسهیل کرد و اعلام کرد که سهام این مجتمع پتروشیمی را با اقساط بلندمدت واگذار می کند اما واگذاری آخر در بهمن ماه سال 94 نیز ناکام ماند.

برای تکمیل فرآیند ساخت پتروشیمی دماوند نیاز به سرمایه گذاری 4 میلیارد دلاری است و این شرکت بدهی های انباشته بابت تسهیلات گرفته شده از سیستم بانکی و سرمایه گذاری های قبلی شرکت ملی صنایع پتروشیمی دارد؛ که این دو مسئله در کنار اعلام متقاضیان خرید سهام آن در مورد گران بودن قیمت گذاری انجام شده، موجب عدم موفقیت در واگذاری سهام پتروشیمی دماوند به بخش خصوصی شده است.

در مصوبه هشتم اسفندماه سال گذشته هیئت واگذاری تأکید شد که قیمـت پـایـه و شـرایـط عـرضه مجـدد 100 درصـد سهـام شـرکت «پتروشیمی دماوند» متعلق بـه شرکت مادرتخصصی ملی صنایع پتروشیمی جهت واگذاری مطرح و پس از بحث و بررسی، قیمت پایه هـر سهم بـه مبلغ 1,211,510,016 ریـال جمعا به مبلغ 15,143,875,200,000 ریال به‏ صورت نقد و اقساط شامل 10 درصد نقد و مابقی در اقساط 8 ساله طی 16 قسـط مساوی بـا فـواصل زمانی6 ماهه از طریق مزایده تصویب شد.

بهره برداری از 24 مجتمع پتروشیمی با ظرفیت 30 میلیون تن در فاز دوم عسلویه در گرو تکمیل فرآیند ساخت پتروشیمی دماوند است و ساخت این مجتمع پتروشیمی نیز به فرآیند خصوصی سازی گره خورده است.

چالش در واگذاری پتروشیمی دماوند به قدری جدی شد که اخیرا «مرضیه شاهدایی» مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی از آمادگی وزارت نفت برای همکاری با سازمان خصوصی سازی به منظور رفع مشکلات واگذاری پتروشیمی دماوند خبر داده است.

۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۵ ۱۰:۵۱
تعداد بازدید : ۷۹۶