تهیه گزارش کیفیت بنزین پتروشیمی در پژوهشگاه صنعت نفت

رییس پردیس پژوهش و توسعه انرژی و محیط زیست پژوهشگاه صنعت نفت با اشاره به این‌که مسائل زیست محیطی به طور کلی در صنایع مختلف چندان مورد توجه قرار نمی‌گیرد، از آماده شدن گزارشی در مورد کیفیت بنزین پتروشیمی تا دو هفته آینده در این پژوهشگاه خبر داد.

محمدرضا ترکی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، با اشاره به این‌که پالایشگاه‌ها ملزم به ایجاد فرآیند RFCC به منظور کاهش تولید مازوت در کشور شده‌اند، اظهار کرد: با این‌که در حال حاضر مقدار زیادی از مازوت تولیدی کشور به عنوان نفت کوره صادر می شود، اما پالایشگاه‌ها نیز در عین حال ملزم به ایجاد این فرآیند شده‌اند تا تولید مازوت در کشور 10 درصد کاهش پیدا کند.

وی همچنین درباره‌ی وضعیت کیفی بنزینی که از سوی پتروشیمی امام خمینی (ره) تولید و در کشور پخش می‌شود، عنوان کرد: در حال حاضر پژوهشگاه صنعت نفت درحال بررسی کیفیت بنزین تولیدی پتروشیمی است و تاکنون نتایج تحقیقات در این زمینه مثبت بوده است.

رییس پردیس پژوهش و توسعه انرژی و محیط زیست پژوهشگاه صنعت نفت با اشاره به این‌که نتایج این تحقیق تا کمتر از 20 روز دیگر آماده می‌شود، ادامه داد: تاکنون نتایج ما نشان می‌دهد که کیفیت بنزین پتروشیمی بندر امام نزدیک به کیفیت یورو 4 بوده است.

ترکی با تاکید بر این‌که کیفیت بنزین پتروشیمی با ریفورمیتی که سابق بر این در ترکیب بنزین به کار می‌رفت کاملا متفاوت است، عنوان کرد: بخش اعظمی از ریفورمیت را بنزن تشکیل می‌داد در حالی که بنزن بنزین تولیدی پتروشیمی امام در حال حاضر کمتر از یک درصد است.

به گفته وی، طبق تحقیقات انجام شده پتروشیمی بندر امام خمینی (ره) در حال حاضر ظرفیت تولید 1.5 میلیون لیتر روزانه بنزین را دارد.

رییس پردیس پژوهش و توسعه انرژی و محیط زیست پژوهشگاه صنعت نفت در ادامه با اشاره به این‌که مسائل زیست محیطی به طور کلی چندان مورد توجه صنایع مختلف از جمله نفت و گاز قرار نمی‌گیرد، خاطر نشان کرد: در گذشته تلاش می‌شد مشکلات زیست محیطی صنایع مخفی شود، اما این‌طور نیست و با فشارهایی که سازمان محیط زیست وارد می‌کند صنایع به دنبال رفع مشکلات زیست محیطی هستند.

ترکی بیان کرد: صنایع نیروگاهی بیشتر آلاینده‌های هوا و صنایع پتروشیمی بیشتر آلایندگی آب و خاک دارند.

وی همچنین درباره‌ی زمینه‌های همکاری پژوهشگاه صنعت نفت در حوزه‌های زیست محیطی با کشورهای خارجی گفت: بیشتر کشورهای خارجی از ما برای اجرای پروژه‌های پاکسازی آب و خاک و منابع زیرزمینی کمک می‌خواهند و این به دلایل توانایی‌ها ما در این حوزه است.

به گفته رییس پردیس پژوهش و توسعه انرژی و محیط زیست پژوهشگاه صنعت نفت تاکنون کشورهای عربی از جمله کویت و همچنین کشورهای همسایه از جمله قزاقستان در این زمینه با ایران اعلام آمادگی کرده‌اند.

۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۵ ۱۱:۱۵
تعداد بازدید : ۹۲۳