سفر قریب‌الوقوع وزیر انرژی پاکستان به ایران برای تعیین تکلیف خط لوله صلح

سفر قریب‌الوقوع وزیر انرژی پاکستان به ایران برای تعیین تکلیف خط لوله صلح
پس از امضای تفاهم‌نامه خط لوله تاپی در عشق‌آباد ترکمنستان، وزیر نفت و منابع طبیعی پاکستان به ایران سفر می‌کند تا درباره مفاد قرارداد خط لوله صلح از جمله میزان گاز وارداتی پاکستان از این خط لوله با مقامات ایرانی گفتگو کند.
 

 

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، به زودی وزیر انرژی پاکستان به منظور تعیین تکلیف خط لوله صلح وارد ایران می شود.

این گزارش حاکی است در این سفر قرار است ضمن مذکرات نهایی درباره خط لوله صلح مذاکراتی نیز در مورد افزایش حجم گاز صادراتی به این کشور نیز بررسی شود.

قرارداد خط لوله صلح بین ایران و پاکستان در خرداد ماه 89 بعد از بیش از یک دهه مذاکره نهایی شده و با تصویب هیئت مدیره شرکت ملی نفت ایران نافذ شد.

طی هفته گذشته مسئولان انرژی کشورهای پاکستان و ترکمنستان وافغانستان در عشق‌آباد ترکمنستان حضور یافتند تا تفاهم نامه خط لوله تاپی که رقیب خط لوله صلح محسوب می‌شود را امضا کنند.

بنا بر اعلام دولت هند، این کشور احتمال دارد 38 میلیون مترمکعب، پاکستان 38 میلیون مترمکعب و افغانستان باقیمانده گاز صادراتی با خط لوله تاپی را دریافت کند. در صورت نافذ شدن این تفاهمنامه، عملیات اجرایی احداث این خط لوله 7.5 میلیارد دلاری از سال 2014 میلیادی آغاز شود. 2014 سالی است که گاز میدان عظیم پارس جنوبی از طریق خط لوله صلح وارد پاکستان می‌شود.

طرح ساخت خط لوله تاپی به طول 1735 کیلومتر، از سال 1998 میلادی و در زمان حکومت طالبان در افغانستان مطرح شد.

به نظر می رسد با امضای تفاهمنامه خط لوله تاپی، مقامات پاکستانی دست خود را برای مذاکره درباره قیمت گاز صادراتی و حجم آن بازتر می بینند.

این گزارش خاطرنشان می کند خط لوله صلح می‌تواند گاز ایران را به کشورهای پاکستان، هند، سریلانکا و چین صادر کند. کما اینکه پیش از این هند یکی از مشتریان جدی گاز ایران از طریق این خط لوله محسوب می‌شد اما با فشارهای خارجی حضور در این پروژه را با جدیت دنبال نکرد.

سریلانکا و چین نیز تمایل جدی خود را برای دریافت گاز از این خط لوله اعلام کرده‌اند. تا پایان سال 2014 قرار است این خط لوله در خاک پاکستان و ایران احداث و عملیات صادرات گاز به این کشور اجرایی شود و در ادامه در صورت تمایل 3 کشور دیگر یاد شده، عملیات اجرایی انتقال گاز ایران به این کشورها نیز کلید بخورد.

عملیات اجرای این خط لوله در بخش ایرانی رو به اتمام است و طرف پاکستانی هنوز به دنبال برگزاری مناقصات و یافتن منابع لازم برای احداث خط لوله در خاک پاکستان است.

بر اساس این گزارش بعضی صاحبنظران معتقدند ایران می توانست با مشارکت طرف پاکستانی یا حتی طرف‌های هندی، برای یک شرکت توزیع گاز طبیعی در پاکستان پذیره‌نویسی کرده و از این طریق به جای صادر کردن تنها گاز طبیعی، منابع لازم را برای احداث زیر ساخت‌های لازم و حتی توسعه بعضی فازهای پارس جنوبی برای تامین گاز مورد نیاز این خط لوله فراهم کند.

شرکت اماراتی کرسنت با در دست داشتن یک قرارداد کوچک واردات گاز ایران به امارات، میلیاردها دلار سرمایه جذب کرد. در این پذیره‌نویسی 125 میلیارد دلار جمع‌آوری شد که معادل نیازهای سرمایه‌ای نفت و گاز ایران در 10 سال آینده است.

۱۰ خرداد ۱۳۹۱ ۰۸:۲۳
تعداد بازدید : ۹۳۵