گلایه معاون وزیر نفت از نحوه بازرگانی محصولات پتروشیمی در خارج از کشور

گلایه معاون وزیر نفت از نحوه بازرگانی محصولات پتروشیمی در خارج از کشور
مرضیه شاهدایی گفت: هم اکنون پراکندگی در نحوه بازرگانی محصولات پتروشیمی در خارج از کشور، سبب ایجاد رقابت منفی شرکت های داخلی در بازارهای جهانی شده است.

معاون وزیرنفت در امور پتروشیمی در گفتگو با نیپنا با یادآوری این که پیش از واگذاری شرکت بازرگانی پتروشیمی، ایران در منطقه در زمینه فروش محصولات پتروشیمی نقش تعیین کننده ای داشت، گفت: پیشینه و اعتبار فعالیت های بازرگانی ایران در زمینه محصولات پتروشیمی نشان می دهد شرکت سابیک عربستان که هم اکنون رقیب ما به شمار می رود، در گذشته به صورت مشترک در برخی موارد با ایران همکاری بازرگانی داشت.
وی افزود: بر اساس رتبه بندی جهانی سابیک هم اکنون با صادرات 50 میلیون تن محصول به عنوان پنجمین شرکت پتروشیمی دنیا به شمار می رود، از این رو اگر شرکتهای تولیدی در زمینه بازرگانی اجماع و همبستگی داشته باشند، به راحتی می توانیم با استفاده از ظرفیت های موجود در صنعت پتروشیمی، ایران نیز در رتبه های خوب جهانی قرار گیرد.

شاهدایی افزود: با اجرای برنامه و طرحهای موجود تا 10 سال آینده تولید ایران به 160 میلیون تن در سال افزایش خواهد یافت.

وی خواستار این موضوع شد که سران هلدینگ ها و شرکت های پتروشیمی باید با هدف انسجام و هماهنگی در امر صادرات با جدیت بیشتری بحث بازرگانی و فروش محصولات پتروشیمی در بازارهای هدف را پیگیری کنند.

معاون وزیر نفت با تاکید بر این که شرکت ملی صنایع پتروشیمی امسال به شدت به دنبال ایجاد انسجام در حوزه بازرگانی صنعت پتروشیمی است، گفت: رقابت منفی در کشورهای مصرف کننده تنها به نفع این کشورها است، هم اکنون چین با واردات محصولات پتروشیمی ایران با قیمت پایین در کشورش بازار خود را متعادل می کند در حالی که برای تولید این محصولات در ایران سرمایه گذاری و هزینه های زیادی شده است، به عبارت دیگر با هزینه ما کشورهای دیگر در حال منفعت بردن هستند.

وی گفت: عدم یکپارچگی  در تدوین استراتژی حضور در بازار های صادراتی باعث از دست رفتن فرصت های بی نظیر بازار های هدف می شود، محصولاتی که با سرمایه گذاری وسیع، تلاش شبانه روزی کارگران، کارشناسان و مدیران صنعت و با استفاده از منابع کشور تولید شده است و متاسفانه به سبب عدم یکپارچگی و یک صدایی در بازار های هدف به سود حداکثری برای سهامداران این واحدها ی تولیدی تبدیل نمی شود، این استراتژی هرگز نخواهد توانست برای هیچ یک از تولید کنندگان ایرانی منجر به ایجاد نام تجاری قابل رقابت در بازارهای هدف شود.

مدیر عامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی تصریح کرد: بزرگترین خسارت در این بین از بابت عدم تسلط بر بازار و لزوم استفاده از شرکتهای تجاری بومی و یا غیر بومی در  بازارهای هدف است که در بهترین حالت سالها با شرایط مطلوب کنترل سهم بازار فاصله دارد.

معاون وزیر نفت افزود: باید بتوانیم با اتخاذ استراتژی هماهنگ کانالهای فروش یکپارچه بر قیمت اعلام شده در نشریات بین المللی اثر مطلوب بگذاریم.

۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۵ ۱۴:۵۶
تعداد بازدید : ۷۴۱