ایران رقبای خود را در بازار پتروشیمی اروپا و چین پشت سر گذاشت

ایران رقبای خود را در بازار پتروشیمی اروپا و چین پشت سر گذاشت
مدیرعامل شرکت بازرگانی پتروشیمی گفت: ایران موفق شده است با پشت سر گذاشتن رقبای منطقه‌ای، در بازار اتحادیه اروپا و چین در زمینه پلی اتیلن و متانول جایگاه نخست را کسب کند.
رضا حمزه‌لو امروز یکشنبه 12دی ماه در سیزدهمین نشست خبری مدیران ارشد صنعت نفت، درباره جایگاه ایران در بازارهای جهانی محصولات پتروشیمی خاطرنشان کرد: بازرگانی پتروشیمی به ادعای نشریات بین‌المللی بسیاری از رقبای تولیدکننده محصولات پتروشیمی را پشت سر گذاشته و بازارهای صادراتی بسیاری را در اختیار گرفته است.

حمزه‌لو تصریح کرد: به عنوان مثال در صادرات پلی‌اتیلن به اتحادیه اروپا هم ردیف با عربستان بودیم ولی امروز اولین صادرکننده به اتحادیه اروپا و دومین صادرکننده پلی‌اتلین به چین هستیم.

وی افزود: در سال 2009 نیز 17 درصد بازار متانول چین را در اختیار داشتیم و دومین صادرکننده به این کشور بودیم ولی امروز 44 درصد بازار متانول چین را در اختیار داریم و با فاصله بسیار زیادی از عربستان جایگاه نخست را داریم.

وی با بیان اینکه نظام فروش محصولات پتروشیمی در دنیا از یک نظام ضابطه‌مند بهره‌ می‌گیرد، گفت: اگر قیمت‌ فروش محصولات پتروشیمی در بازار هدف پایین‌‌تر از قیمت واحدهای تولیدی کشور هدف باشد، علیه شرکت یا کشور فروشنده شکایت می‌شود. به عنوان مثال در سال 2009 میلادی متوسط قیمت فروش متانول 216 دلار در هر تن بود که عربستان 214 دلار و بازرگانی پتروشیمی 299 دلار فروخت.

رشد 52 درصدی ارزش صادرات محصولات پتروشیمی

به گفته او ارزش صادراتی این شرکت نیز در مدت مشابه سال گذشته 4.757 میلیارد دلار بوده است که از ابتدای امسال تا 11 دی ماه با رشد 52 درصدی به 7.244 میلیارد دلار رسیده است.
وی یادآور شد: ارزش فروش داخلی محصولات پتروشیمی نیز از 23 هزار میلیارد ریال با 32 درصد رشد به بیش از 30 هزار میلیارد ریال رسیده است.
مدیرعامل شرکت بازرگانی پتروشیمی درباره عملکرد سال گذشته این شرکت اظهار داشت: سال گذشته 31 میلیون تن از انواع محصولات پتروشیمی در کشور تولید شد که از این میزان 12 میلیون تن از طریق بازرگانی پتروشیمی صادر و 6 میلیون تن در داخل فروخته شده است.
حمزه‌لو با بیان اینکه بازرگانی پتروشیمی محصولات را در شش گروه مایعات گازی، پلیمرها، مواد شیمیایی، آروماتیک‌ها، کودهای شیمیایی و پلیمرهای مهندسی صادر می‌کند، گفت: از ابتدای سال تا پایان روز 11 دی ماه سال جاری 11 میلیون و 400 هزار تن محصول صادر شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته (8 میلیون و 900 هزار تن) 27 درصد رشد داشته است.
حمزه‌لو افزود: همچنین براساس آمار ارایه شده از سوی نهادهای مربوطه در حال حاضر 7 هزار واحد صنعتی پایین‌دستی نیازمند محصولات بازرگانی پتروشیمی هستند از این‌رو فروش داخلی محصولات پتروشیمی از ابتدای سال تا پایان دیماه 4.5 میلیون تن بوده است که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته (4.3 میلیون تن) 4 درصد رشد دارد.

ثبت 26 محصول پتروشیمی ایران در ریچ

حمزه‌لو از پذیرش 26 محصول پتروشیمی ایران در نظام‌نامه ریچ خبر داد و تصریح کرد: چندی پیش اتحادیه اروپا قوانینی وضع کرد که براساس آن صادرکنندگان محصولات پتروشیمی مکلف شدند تاییده کیفی اتحادیه اروپا را برای صدور بیش از هزار تن محصول دریافت کنند که خوشبختانه این کار برای محصولات تولیدی ایران در زمان مقرر انجام شد.

باید از برندهای شناخته شده کشور حفاظت شود

حمزه لو اظهار داشت: شرکت بازرگانی پتروشیمی به دلیل زحمات گذشتگان امروز برند شناخته شده‌ای در سراسر جهان است که بسیاری از تولیدکنندگان صنایع پتروشیمی و متقاضی این گونه محصولات به طور مستقیم و غیرمستقیم با این شرکت مراوده دارند.
وی با بیان اینکه بازرگانی پتروشیمی شرکتی است بین‌المللی تاکید کرد: می‌خواهیم در این شرکت از پتانسیل‌هایی چون نیروی انسانی توانمند، شبکه گسترده توزیع، توان مالی و برند استفاده کنیم و در امر تولید ثروت گام برداریم.
حمزه‌لو افزود: این شرکت برای حضور گسترده‌تر در عرصه‌های بین‌الملل در زمینه‌هایی چون مساعدت در تولید محصولات پتروشیمی، سرمایه‌گذاری در ساخت واحدهای جدید تولیدی، حضور در بخش حمل نفل دریایی و جاده‌ای، حضور در موسسات بانکی و بیمه‌ای فعالیت‌ می‌کند.
وی شرکت بیمه حافظ، موسسه مالی و اعتباری توسعه، بانک گردشگری، بانک نفت و بانک آرین را از جمله نهادهایی برشمرد که بازرگانی پتروشیمی در آن‌ها سهامدار است و اضافه کرد: این شرکت همچنین در  مجتمع‌های پتروشیمی پردیس، ارومیه، زاگرس، کارون، کرمانشاه، جم، ایلام، شیراز (مجتمع‌های در حال تولید) و کازرون، فسا، جهرم، داراب، صدف عسلویه، دهدشت و لردگان (مجتمع‌های در حال ساخت) سهامدار است.
وی با بیان اینکه تعداد برندهای معروف دنیا در زمینه‌های مختلف کاری محدود و کشورهای دارای برند از آن‌ها حراست و حفاظت می‌کنند، تاکید کرد: پیش از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی یکی از کشورهایی که امروز استقلال یافته صادرات پتاس این اتحادیه را انجام می‌داد و امروز که چندین سال از فروپاشی اتحادیه می‌گذرد هنوز صادرات 12 میلیون تن پتاس در این کشور انجام می‌شود.
حمزه‌لو تاکید کرد: بنابراین اگر می‌خواهیم در بازارهای جهانی اثرگذار باشیم، قیمت تعیین کنیم و به شرایط مطلوب تجاری برسیم باید در حفظ و نگهداری از برندهای موجود کوشا باشیم.
وی با اشاره به اینکه واگذاری مجتمع‌های پتروشیمی براساس قانون اصل 44 تکلیفی شرعی و قانونی است، تاکید کرد: نباید در راستای اجرای خصوصی‌سازی به مرحله‌ای برسیم که به جای صادرات 15 میلیون تن در سال؛ 15 تا یک میلیون صادر کنیم چرا که این اتفاق می‌تواند قدرت ما را در بازارهای جهانی کاهش بدهد.

نگاه بازرگانی پتروشیمی به صنایع پایین‌دستی نگاهی حمایتی است

مدیرعامل شرکت بازرگانی پتروشیمی با بیان اینکه با صادرات محصولات بالادستی پتروشیمی به نوعی خام‌فروشی می‌کنیم، گفت: باید رویکرد صنعت به محصولات پتروشیمی به سمتی برود که از تولید محصولات بالادست به تولید محصولات مصرفی که در زندگی مردم نمود دارد، برسد.
وی نگاه بازرگانی پتروشیمی به صنایع پایین‌دستی را نگاهی حمایتی دانست و تایکد کرد: در شرکت بازرگانی پتروشیمی با تعاونی‌ها و انجمن‌های تولیدکننده پایین‌دستی ارتباط و مذاکره داریم و از کارگروه اقتصادی مجوز گرفتیم تا به طور مستقیم به این دسته از تولیدکنندگان خوراک بدهیم چون مشکلات نقدینگی دارند و توانایی رقابت در بورس کالا را ندارد.
حمزه‌لو افزود: علاوه‌بر این تسهیلات ویژه‌ای نیز برای آن‌ها در نظر گرفتیم و معتقد هستیم اگر این دسته از تولیدکنندگان را تقویت کنیم تنظیم بازار در شرایط بهتری قرار می‌گیرد.

۱۲ دی ۱۳۸۹ ۱۵:۴۴
شانا |
تعداد بازدید : ۱,۲۹۰