بازار 40 میلیارد دلاری بخش بالادستی

بازار 40 میلیارد دلاری بخش بالادستی
در بخش بالادستی صنعت نفت، بازار بزرگی به ارزش تقریبی سالانه 40 میلیارد دلار وجود دارد که صنعتگران داخلی می توانند با عملی ساختن توانمندی های خود از آن بهره مند شوند.
 

امروز هم وزارت نفت و هم بخش خصوصی و تولیدکنندگان داخلی بر آنند تا با به کارگیری تمام ظرفیت های انسانی و فنی داخلی، همچنین با بهره گیری و بومی کردن آخرین فناوری ها و دانش فنی روزآمد جهان، خودکفایی در صنعت نفت کشور را که افزون بر 104 سال از شروع به کار آن و 61 سال از ملی شدن آن می گذرد، محقق و صنعت نفت جمهوری اسلامی ایران را به معنای واقعی ملی کنند.

هم اکنون حدود ۱۹۰هزار قلم کالای کد‌گذاری شده در صنعت نفت به کوشش سازندگان داخلی تولید می‌شود و وزارت نفت برای بومی‌سازی هر چه بیشتر قطعه‌ها و تجهیزات صنعت نفت با ایجاد بانک اطلاعاتی قوی در پی آن است تا با یکپارچه‌سازی و تلفیق اطلاعات مربوط به تامین کالا در قالب سامانه تامین الکترونیک نفت، ظرفیت های خالی تولید سازندگان داخلی کشور را شناسایی و با بهره‌مندی از آن از خرید‌های خارجی جلوگیری کند.

با توجه به فعالیت های انجام شده در این زمینه، تا کنون افزون بر 60 درصد تجهیزات و قطعات صنعت نفت که بخش بزرگی از تولیدات صنعتی کشور را به خود اختصاص می دهد، بومی‌سازی و به دلیل تحریم های صنعت نفت ایران، شرایط مناسبی برای به بالفعل کردن توانمندی‌های بالقوه داخلی و افزایش این رقم تا 85 درصد نیز فراهم شده است.

در صورت تحقق این موضوع و رسیدن به حداکثر ظرفیت در استفاده از توان و تجربه بخش‌خصوصی برای توسعه صنایع نفت و گاز که با استراتژی بلندمدت حوزه انرژی و برنامه های توسعه ای کشور نیز همسوست، می توان امیدوار بود تنها در بخش بالادستی صنعت نفت، بازار بزرگی به ارزش تقریبی 40 میلیارد دلار برای صنعتگران و پیمانکار داخلی فراهم شود؛ بازاری که با تداوم آن و در طول 5 سال آینده، علاوه بر ایجاد اشتغال و تولید دانش فنی در کنار بالا بردن قدرت چانه زنی ایران، خواهد توانست زمینه بسیار مناسبی برای حضور و فعالیت شرکت‌های مختلف داخلی در عرصه های بین المللی فراهم آورد.

در این زمینه وزارت نفت با توجه به اختیارها و تکالیف قانونی، بر استفاده حداکثری از توان مهندسی و پیمانکاری شرکت‌های داخلی تاکید دارد و در همین حال تلاش می‌کند تا مشارکت شرکت‌های معتبر خارجی را که به حضور در بازار ایران علاقه مند هستند، به ویژه در بخش انتقال تجارب فنی جلب کند.

هماهنگی با سیاست‌های توسعه کشور، شفافیت در عملکرد مالی، اجرای پروژه‌ها با کیفیتی مطلوب و در زمان مقرر، مدنظر قرار دادن دغدغه‌های زیست‌محیطی هنگام طراحی و ساخت و اجرای پروژه‌ها از شرایطی است که آسان‌کننده و ضامن حضور پایدار همه شرکت‌های داخلی و خارجی، در طرح‌های توسعه‌ای صنعت نفت ایران به شمار می‌رود.

عملی شدن این خواسته به دلیل بهره‌مندی از نیروی کار ارزان و منابع در دسترس، به سود شرکت‌های خارجی فعال در ایران نیز خواهد بود و می تواند حضور درازمدت و با ثبات آنان را در بازارهای رقابتی ایران را تضمین کند.

نتیجه آن که هم اکنون صنعت نفت ایران با ساخت افزون بر 190 هزار قلم کالا به وسیله صنعتگران داخلی، همچنین تولید دانش و استفاده از فناوری های روزآمد دنیا توانسته است نمادی از توسعه همه جانبه و تجلی گاه دستاوردهای 33 ساله انقلاب اسلامی باشد و بر هر گونه تحریم و محدودیت‌های تحمیلی فراروی توسعه اقتصادی ایران اسلامی غلبه کند.

۱۰ خرداد ۱۳۹۱ ۰۸:۳۷
تعداد بازدید : ۹۸۰