بخشی از محموله های نفت ایران باید از سواحل مکران صادر شود

بخشی از محموله های نفت ایران باید از سواحل مکران صادر شود
معاون اول رئیس جمهوری گفت: برخی طرحهای در دست اجرا در سواحل مکران راهبردی و کلیدی است از جمله این که باید بخشی از صادرات نفت ایران در خارج از خلیج فارس و از این سواحل صادر شود.

 

به گزارش شانا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی معاون اول رئیس جمهوری، اسحاق جهانگیری امروز (پنجشنبه، ٣٠ اردیبهشت ماه) پس از بازدید از زیرساختهای شهرک پتروشیمی و فولاد مکران گفت: توسعه این سواحل از بهترین تصمیمهای دولت بوده که مورد تأکید رهبر معظم انقلاب نیز است، برخی طرحهای در دست اجرا در سواحل مکران راهبردی و کلیدی است از جمله این که باید بخشی از صادرات نفت ایران در خارج از خلیج فارس و از  این سواحل صادر شود.

وی با اشاره به اهمیت توسعه سواحل مکران گفت: این سواحل نعمت خداوندی است و باید با تسریع در طرحهای تصویب شده در کارگروه توسعه سواحل مکران، از این نعمت خداوندی استفاده بهتری کرد.

معاون اول رئیس جمهوری با بیان این که در بندر چابهار طرحهای مهمی در حال اجراست، گفت: دولت در این که چابهار باید به یک قطب توسعه بدل شود شک ندارد و تلاش خواهد کرد تا ساخت بندر، راه آهن و صنایع به سرعت انجام شود، خوشبختانه در ساخت شهرک پتروشیمی مکران پیشرفتهای خوبی حاصل شده و ظرفیت لازم برای ساخت خط لوله و تأمین خوراک اولیه این مجتمع وجود دارد.
وی ادامه داد: فاز یک پتروشیمی چابهار باید به سرعت تکمیل شود تا شاهد تولید هشت میلیون تن محصولات پتروشیمی باشیم و با مطالعه همه جانبه و رعایت همه اولویتهای دیگر زیست محیطی فازهای دیگر این مجتمع تکمیل شود.
جهانگیری همچنین با تأکید بر برنامه ریزی دولت برای تأمین منابع مالی طرحهای بزرگ، درباره تأمین منابع مالی راه آهن چابهار- ایرانشهر- زاهدان گفت: باید در سال جاری از منابع داخلی یا فاینانس به منظور تکمیل این خط راه آهن استفاده شود.
 
پیش از سخنان معاون اول رئیس جهموری، وزیر صنعت، معدن و تجارت توضیحاتی درباره مطالعات معدنی و صنعتی در استان سیستان و بلوچستان ارائه کرد و ظرفیت های موجود برای تأمین خوراک و مواد اولیه پتروشیمی و فولاد مکران را تشریح کرد.
سپس دبیر ستاد توسعه سواحل مکران گزارشی از برنامه های اجرا شده توسط وزارتخانه های راه، مسکن و شهرسازی، جهاد کشاورزی، نیرو، نفت و سازمان انرژی اتمی در توسعه این سواحل ارائه کرد.
استاندار سیستان و بلوچستان نیز با بیان مزیتهای سواحل مکران و جایگاه این استان و بندر چابهار گفت: سیستان و بلوچستان می تواند پیشانی توسعه کشور باشد و اگر تکمیل زیرساختهایی نظیر راه آهن و بندر تسریع شود و به مقوله گردشگری و آبرسانی توجه جدی گردد، می توان امیدوار بود که این استان با رفع عقب ماندگیها به جایگاه ارزنده خود دست یابد.
در پایان این نشست مدیران پتروشیمی و فولاد مکران و معاون ساخت و توسعه راه آهن، بنادر و فرودگاهها گزارشی از میزان پیشرفت طرحها و موانع موجود بر سر تکمیل آن ارائه کردند.

 

۱ خرداد ۱۳۹۵ ۱۱:۵۳
شانا |
تعداد بازدید : ۳۹۳