اوپک به بیشترین سطح تولید امسال رسید

اوپک به بیشترین سطح تولید امسال رسید
آخرین آمار اوپک از وضع تولید نفت نشان می‌دهد که اگرچه در ماه گذشته از مجموع 13 عضو اوپک، هشت کشور تولید خود را کاهش داده‌اند، سهم ایران و عراق به ترتیب افزایشی معادل 198 هزار و 154 هزار بشکه در روز بوده است.

به گزارش خبرنگار ایسنا، با روند صعودی قیمت نفت در هفته گذشته به نظر می‌رسد بازار در حال حرکت به سمت تعادلی است که بیش از هر چیز از کاهش تولید در برخی تولیدکنندگان اصلی نفت مثل کانادا، ونزوئلا و نیجریه ناشی است.

با این وجود سیر تولید نفت در همه کشورها کاهشی نیست به ویژه در بین تولیدکنندگان اوپکی که مجموع تولید آن‌ها هر ماهه شاهد سیری صعودی است. با این حال آمارهای اوپک به ویژه درچهار ماه گذشته از سال جاری میلادی نشان می‌دهد که در این مسابقه افزایش تولید همه کشورهای عضو نتوانسته‌اند شریک شوند.

به این ترتیب آخرین ماه مورد بررسی اوپک حاکی از کاهش سطح روزانه تولید نفت خام از سوی هشت عوض اوپک است. آمارهای ماه آوریل نشان می‌دهد که الجزیره، اکووادور، کویت، لیبی، نیجریه، قطر، عربستان صعودی و ونزوئلا در ماه آوریل نسبت به مارس تولید خود را کاهش داده‌اند.

در این بین همچنان ایران و عراق پیشرو افزایش سطح تولید در بین کشورهای اوپکی هستند به طوری که هر کدام از آن‌ها در این ماه تولید خود را نسبت به ماه پیش از آن بیش از 198 هزار و 154 هزار بشکه در روز افزایش داده‌اند. این سطح افزایش تولید در این دو کشور از ابتدای سال تا کنون بی سابقه بوده است.

در کنار افزایش‌ های بی‌سابقه در سطح تولید طی امسال کاهش های چشمگیری نیز رخ داده است به طوریکه تولید نفت در اوپک با کاهشی روزانه برابر با 132 هزار بشکه در ماه گذشته میلادی نسبت به ماه پیش از آن مواجه شد. بعد از آن نیجریه با کاهشی 56 هزار بشکه‌ای و سپس ونزوئلا و لیبی شاهد بیشترین کاهش‌ در طول ماه گذشته بودند.

عربستان نیز به عنوان بزگترین تولیدکننده اوپکی در ماه گذشته با اولین کاهش تولید در سال جاری میلادی مواجه شده و تولید روزانه نفت خام خود را حدود 7.5 هزار بشکه در روز کاهش داد. علاوه بر آن گزارش اوپک نشان می‌دهد که 4 دکل از کل دکل‌ها نفتی این کشور نیز در ماه گذشته نسبت به ماه پیش از آن کاهش یافته است.

با این وجود در نهایت حجم بالای افزایش تولید روزانه از سوی ایران و عراق، تولید کل اوپک را بیش از 188 هزار بشکه افزایش داده و به رقم 32 میلیون و 440 هزار بشکه در روز رساند.


۱ خرداد ۱۳۹۵ ۱۲:۱۱
تعداد بازدید : ۴۱۴