بازگشت مجدد رویال داچ شل به ایران با همکاری ۲ شرکت داخلی

بازگشت مجدد رویال داچ شل به ایران با همکاری ۲ شرکت داخلی
شرکت چند ملیتی شل به منظور ورود به بالادست صنعت نفت ایران با ۲ شرکت پیمانکاری داخلی مذاکره کرد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس شرکت چند ملیتی شل از اجرای قراردادهای جدید صنعت نفت مذاکرات خود را با دو شرکت داخلی پتروپارس و اویک به منظور ورود به بخش بالادست صنعت نفت آغاز کرده است.

مدیرعامل شرکت اویک با اشاره به انجام این مذاکرات می گوید، این شرکت طی ٦ ماه اخیر گفتگوهایی را با شرکتهای مختلف اروپایی،‌ آسیای شرقی و میانه داشته است.

وی با اشاره به انجام مذاکره با شرکتهای خارجی برای اجرای پروژه های مشترک در بالادست نفت اظهارکرد: این مذاکرات از پارسال با شرکتهای مختلف اروپایی، آسیای میانه و شرقی شروع شده و همچنان ادامه دارد. 

محمدی اظهارکرد: براین اساس اگر بتوانیم در مذاکره با شرکتهای خارجی مسائل فی مابین را حل کنیم، گزینه مناسبی برای مشارکت در پروژه های بالادست نفت هستیم. 

این گزارش اضافه می کند همچنین محمدجواد شمس مدیرعامل شرکت پتروپارس به مذاکره شرکتهای نفتی با شرکتهای داخلی برای سرمایه گذاری در پروژه های نفتی در قالب قراردادهای جدید نفتی اشاره کرده و می گوید: پتروپارس تاکنون با شرکتهای مختلفی مانند شل و یک شرکت ایتالیایی، آلمانی مذاکره‌هایی را برای سرمایه‌گذاری در پروژه‌های نفتی داشته است.

وی با بیان این که هم اکنون این شرکتها در حال مطالعه بازار ایران هستند، افزود: موفق شدیم در یک مورد با آلمانی ها توافقنامه ای را امضا کنیم؛ همچنین با یک شرکت دیگر برای اجرای پروژه در غرب کارون مذاکراتی را داشتیم که هنوز به مرحله عملیاتی نرسیده است.

به گزارش فارس پیش از آغاز تحریم های نفتی ایران طرح توسعه میادین نفتی سروش و نوروز و فروش روزانه بیش از یکصد هزار بشکه نفت از مهمترین همکاری های شرکت ملی نفت ایران و شرکت انگلیسی-هلندی شل بود.

با افزایش تحریم‌های بین‌المللی و پس از آن تحریم صادرات نفت ایران توسط اتحادیه اروپا و آمریکا، شل جز اولین شرکت‌های بزرگ نفتی جهان بود که همکاری‌های نفتی خود با تهران را به حالت تعلیق در آورد.

در کنار فروش نفت و اجرای طرح های نفتی در بخش بالادستی صنعت نفت، ایران و شل به منظور خرید لیسانس و دانش فنی هم از چند سال گذشته تاکنون همکاری‌های مختلفی را تجربه کرده بودند، با این وجود این شرکت انگلیسی همکاری خود به منظور واگذاری دانش فنی به یک پتروشیمی ایران را به حالت تعلیق درآورد.

رویال داچ شل در حالی همکاری خود به منظور واگذاری دانش فنی به پتروشیمی در دست احداث مروارید را متوقف کرده که این شرکت انگلیسی-هلندی تاکنون بدهی حدود 2.2 میلیارد دلاری خود با شرکت ملی نفت ایران را تسویه نکرده است.

شل به عنوان یکی از بزرگترین خریداران سابق نفت ایران تا پیش از افزایش تحریم‌ها به طور متوسط روزانه بین 150 تا 200 هزار بشکه نفت از ایران خریداری می‌کرد اما با تحریم "سوئیفت" شرکت نفتی رویال داچ شل برای عمل به قراردادهای نفتی خود با ایران دچار مشکلات متعددی شد و در نهایت فروش نفت به این شرکت متوقف شد.

۵ خرداد ۱۳۹۵ ۱۳:۵۹
تعداد بازدید : ۴۹۴