نفت مازاد و افزایش بهای دلار مانع از رسیدن نفت به 50 دلار

در پی افزایش ارزش دلار و وجود نفت مازاد در بازار، قیمت نفت خام در بازارهای جهانی تنها پس از مدتی که به مرز 50 دلار در هر بشکه رسید، مجددا روند نزولی خود را بازیافته و قیمت آن کاهش یافت.

در این راستا بهای شاخص نفتی برنت دریای شمال با 34 سنت کاهش به 49 دلار و 25 سنت در هر بشکه رسید. گفتنی است کاهش ارزش این شاخص نفتی درحالی صورت پذیرفت که اندکی پیش از آغاز فرآیند کاهش قیمت‌ها در بازار، هر بشکه نفت خام برنت به قیمت 50 دلار و 1 سنت در هر بشکه معامله شده بود که این میزان بالاترین قیمت این شاخص نفتی از ماه نوامبر تاکنون محسوب می‌شود.

نفت مازاد و افزایش بهای دلار مانع از رسیدن نفت به 50 دلار

از دیگر سو شاخص آمریکایی وست تگزاس اینترمدیت نیز از روند نزولی قیمت‌ها در بازار بی‌نصیب نماند و با کاهشی 31 سنتی به قیمت 49 دلار و 17 سنت در هر بشکه معامله شد. این کاهش قیمت در شرایطی صورت می‌گیرد که این شاخص آمریکایی قیمت 50 دلار و 21 سنت را تجربه کرد که بالاترین قیمت این شاخص از ماه اکتبر به این سو محسوب می‌شود.

به گزارش خبرگزاری رویترز، وقوع آتش‌سوزی‌های گسترده در کانادا و حملات گروه‌های شبه‌نظامی در لیبی و غرب آفریقا سبب شد تولید نفت خام روزانه 4 میلیون بشکه کاهش یافت و قیمت هر بشکه نفت خام در بازارهای جهانی را به 50 دلار در هر بشکه رساند که این میزان بالاترین قیمت نفت در هفت ماه گذشته به شمار می‌رود.

در این رابطه تونی نونان مدیر بخش نفت شرکت

«Mitsubishi Corporation» می‌گوید: «در حال حاضر نفت شِیل جدیدترین تحریک‌کننده بازار محسوب می‌شود و اتفاقاتی که در این حوزه رخ می‌دهد وضعیت بازار را دچار دگرگونی می‌کند.» نونان در ادامه افزود: «هزینه‌های تولید در نقاط مختلف جهان بسیار متنوع و متفاوت است. قیمت تمام شده نفت شِیل 48 تا 50 دلار در هر بشکه است این در حالی است که برخی تولید‌کنندگان نفت تنها زمانی می‌توانند به سودآوری امیدوار باشند که نفت به قیمت 50 دلار در هر بشکه معامله شود.»

تحلیلگران و کارشناسان «National Australia Bank» نیز در یادداشتی اعلام کردند : «در چهار تا پنج ماه آینده قیمت نفت می‌تواند میان 40 تا 50 دلار باقی بماند چرا که ما در حال وارد شدن به فصل آغاز سفر در ایالات متحده هستیم و افزایش تقاضا برای سوخت در این فصل، می‌تواند منجر به افزایش قیمت نفت خام در بازارهای جهانی شود.»

با وجـود تـحـلـیل‌ها و یادداشت‌های منتشر شده، سرمایه‌گذاران و فعالان حوزه انرژی در انتظار تصمیم جانت‌یلن، وزیر خزانه‌داری ایالات متحده در رابطه با امکان افزایش نرخ بهره از سوی این وزارتخانه هستند. همچنین نشست کشورهای صادر‌کننده نفت عضو اوپک در دوم ماه مه سال جاری میلادی می‌تواند تا حدود زیادی جهت‌گیری بازارهای جهانی نفت را مشخص کند.

در همین ارتباط تونی نونان، مدیر بخش نفت شرکت

«Mitsubishi Corporation» معتقد است: «بسیاری از کارشناسان نشست آتی اوپک را بی‌نتیجه یا خنثی تلقی کرده و معتقدند با توجه به بی‌نتیجه بودن این نشست تغییری در وضیت قیمت نفت در بازار ایجاد نخواهد شد. این در حالی است که بخش دیگری از فعالان حوزه انرژی می‌گویند در صورت تصمیم عربستان مبنی بر افزایش تولید، نشست مذکور می‌تواند نتایج اسفباری به همراه داشته باشد.

با این حال کشورهای عضو اوپک به تنهایی نمی‌توانند جهت‌گیری بازار را مشخص کنند، چرا که در صورت افزایش نرخ بهره از سوی وزارت خزانه‌داری آمریکا، ارزش دلار در بازارهای جهانی افزایش یافته و این موضوع می‌تواند به معنای کاهش بهای نفت در بازار باشد.

***

موافقت‌نامه ٢ میلیارد یورویی پتروشیمی مسجدسلیمان و ADKL آلمان امضا شد

موافقت‌نامه همکاری شرکت صنایع پتروشیمی مسجد سلیمان با شرکت ADKL آلمان به ارزش ٢ میلیارد یورو که تا سقف ١٠ میلیارد یورو قابل افزایش است، امضا شد.

به گزارش شانا، موافقت‌نامه همکاری ایران و آلمان از سوی یوسف داودی، مدیرعامل شرکت صنایع پتروشیمی مسجد سلیمان و برند لنزن، مدیرعامل شرکت ADKL آلمان امضا شد.

این موافقت‌نامه با هدف گسترش همکاری در زمینه‌های تامین مالی، انتقال فناوری و اجرای قراردادهای EPCF امضا شده است. پیش از امضای این موافقت‌نامه نشست همکاری میان شرکت‌های پتروشیمی مسجد سلیمان و ADKL آلمان برگزار شد. 

در این نشست گرت دون، وزیر اقتصاد، انرژی و صنعت ایالت نوردراین-وستفالن آلمان و هیات همراه وی، مدیرعامل شرکت ADKL آلمان و یوسف داودی، مدیرعامل شرکت صنایع پتروشیمی مسجد سلیمان و جمعی از مسئولان استانی و کشوری حضور داشتند.

در هیات اعزامی

نوردراین-وستفالن آلمان که به تهران آمده است، افزون بر وزیر اقتصاد این ایالت، دو نماینده مجلس ایالتی و نیز نمایندگانی از اتاق‌های بازرگانی و صنایع دوسلدورف، کلن، هاگن و همچنین اتاق بازرگانی و صنایع ایالتی وستفالن حضور داشتند، همچنین نمایندگان نزدیک به ٦٠ بنگاه اقتصادی این هیات را در این سفر همراهی می‌کنند.

ایالت نوردراین وستفالن آلمان پرجمعیت‌ترین ایالت این کشور و چهارمین ایالت از نظر وسعت جغرافیایی است که چهار شهر از ١٠ شهر بزرگ آلمان، یعنی کلن، دوسلدورف، دورتموند و اسن در این ایالت قرار دارند. وزیر اقتصاد، انرژی و صنعت ایالت

نوردراین-وستفالن آلمان که در رأس این هیأت به تهران آمده است، از آمادگی صنایع این ایالت برای همکاری با ایران و بررسی بیشتر امکان سرمایه‌گذاری مشترک خبر داد.

۸ خرداد ۱۳۹۵ ۱۰:۱۰
تعداد بازدید : ۳۷۶