چالش احتمالی ایران برای صادرات ال.ان.جی به شرق آسیا

چالش احتمالی ایران برای صادرات ال.ان.جی به شرق آسیا
صادرات ال.ان.جی به شرق آسیا با چالش‌های جدیدی مواجه شده است.

به گزارش ایسنا، بلومبرگ اعلام کرده است که قیمت ال.ان.جی وارداتی ژاپن در ماه گذشته میلادی به حدود 22 سنت برمترمکعب رسید که پایین‌ترین قیمت از سال 2005 است. این موضوع اقتصادی بودن صادرات ال.ان.جی به شرق آسیا را برای صادرکنندگان گاز با چالش جدی مواجه می‌کند.

ال.ان.جی در بازار شرق آسیا عمدتا بر اساس قراردادهای بلند مدت و با ساختار قیمت‌گذاری متصل به نفت (Oil-indexed)وارد می‌شود. در این ساختار قیمت‌گذاری،قیمت ال.ان.جی با فرمولی به قیمت نفت مرتبط می‌شود به‌گونه‌ای کهاثر تغییرات قیمت نفت را با یک تاخیر چندماهه منعکس می‌کند.

شرق آسیا و به ویژه ژاپن و کره‌جنوبی به دلیل فاصله زیاد از ایران و محصور بودن در آب، همواره یکی از بازارهای محتمل برای صادرات گاز کشور به روش ال.ان.جی بوده‌اند. در حال حاضر ژاپن بزرگترین واردکننده ال.ان.جی در جهان است و پس از آن کشورهای کره‌جنوبی و چین قرار دارند. همچنین به دلیل قیمت بالای خرید ال.ان.جی، صادرات ال.ان.جی ایران به این کشورها از لحاظ اقتصادی مطلوبیت داشته‌است. در این بین قیمت ال.ان.جی وارداتی ژاپن به عنوان شاخص قیمتی بازار آسیا شناخته می‌شود و معمولا عنوان بالاترین قیمت ال.ان.جی وادراتی جهان را نیز در اختیار دارد.

گزارش بلومبرگ در ادامه می‌افزاید: با توجه به کاهش قیمت نفت برنت در ژانویه 2016 به 27 دلار، اثر این کاهش قیمت در ماه گذشته میلادی در قیمت ال.ان.جی ژاپن انعکاس یافته‌است و قیمت این محصول را به پایین‌ترین میزان خود از آگوست 2005 (حدود 22 سنت برمترمکعب) رسانده‌است.

بررسی کارشناسان حوزه انرژی نشان می‌دهدهزینه انتقال گاز به روش ال.ان.جی به شرق آسیادر حدود 20-22 سنت است. با توجه به قیمت 22 سنتی ال.ان.جی در ژاپن و قیمت‌های پایین‌تر این محصول در کره‌جنوبی و چین، در حال حاضر هیچ سودی از صادرات ال.ان.جی به شرق آسیا عاید کشور نخواهد شد.

اگرچه با توجه به افزایش قیمت نفت، قیمت ال.ان.جی نیز در ماه‌های آینده کمی تقویت می‌شود؛اما این موضوع اقتصادی بودن صادرات ال.ان.جی به شرق آسیا را برای کورهای صادرکننده گاز با چالش جدی مواجه می‌کند.

۸ خرداد ۱۳۹۵ ۱۰:۲۵
تعداد بازدید : ۳۸۹