سندیکای بانک های داخلی برای مشارکت در طرح های پتروشیمی تشکیل شود

سندیکای بانک های داخلی برای مشارکت در طرح های پتروشیمی تشکیل شود
مدیر عامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی به مدیران عامل بانک های کشور پیشنهاد داد سندیکایی از بانک های داخلی برای مشارکت در طرح های پتروشیمی تشکیل شود.
به گزارش سرویس اقتصادی باشگاه خبرنگاران و به نقل از شبکه اطلاع رسانی نفت و انرژی (شانا) ؛ عبدالحسین بیات با بیان این که بر اساس سیاست های اجرایی اصل 44 قانون اساسی، دولت هیچ گونه سرمایه گذاری در طرح های پتروشیمی انجام نمی دهد، اظهار داشت : پشتیبانی های بانکی، عاملی تاثیرگذار در تحقق اهداف سند چشم انداز 1404 در صنعت پتروشیمی است.
بیات با اشاره به برند معتبر شرکت ملی صنایع پتروشیمی در بازارهای بین المللی، از سیستم بانکی کشور خواست ضمانت پتروشیمی خلیج فارس نیز همانند شرکت ملی صنایع پتروشیمی به منزله وثیقه موردنیاز بانک ها پذیرفته شود.
مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی خواستار تامین منابع مالی کوتاه مدت برای طرح های پتروشیمی با بیش از 70 درصد پیشرفت فیزیکی شد و افزود: در قالب برنامه پنجم توسعه 70 طرح توسعه ای در دست اجراست که برای اجرای آن تا پایان برنامه 50 میلیارد دلار باید در این صنعت ارزش آفرین سرمایه گذاری شود.
وی عمر صنعت پتروشیمی کشور را نیم قرن اعلام کرد و گفت: در برنامه پنجم توسعه 50 میلیارد دلار در صنعت پتروشیمی سرمایه گذاری می شود ، در حالی که در 50 سال گذشته 47 میلیارد دلار در صنعت پتروشیمی سرمایه گذاری شده است.
بیات با بیان این که رشد بازار محصولات شیمیایی جهان تا سال 2030 تا 5 هزار میلیارد دلار برآورد شده است، تاکید کرد: ظرفیت های زیادی در صنعت پتروشیمی کشور وجود دارد و با سرمایه گذاری های جـدیـد، همچنین بهره برداری از طرح های جدید پتروشیمی، علاوه بر افزایش تولید صنعت پتروشیمی، از رقبا عقب نخواهیم ماند.
مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی خواستار تامین منابع مالی کوتاه مدت برای طرح های پتروشیمی با بیش از70 درصد پیشرفت فیزیکی شد.
بیات افزود: صنعت پتروشیمی امروز با بازارهای جهانی و سیستم های بین المللی ارتباط دارد و امکان استفاده از سامانه های قدیمی بسیار محدود و ناممکن شده است.
وی با بیان این که صنعت پتروشیمی با استفاده از فاینانس چین 27 قرارداد امضا کرده است، افزود: همسو با این قراردادها 14 طرح در بانک ها تایید و به بانک مرکزی اعلام شده است.
بیات با اشاره به اعتبار صنعت پتروشیمی در بانک ها و موسسه های داخلی و خارجی گفت: شرکت ملی صنایع پتروشیمی و واحدهای تولید آن همواره به همه تعهدهای خود عمل کرده اند.
معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی به طرح های مهر ماندگار دولت اشاره کرد و افزود: به منظور بهره برداری از طرح های پتروشیمی مهر ماندگار دولت تا سه ماه نخست سال آینده 2 میلیارد دلار به این طرح ها اختصاص داده شده است.
وی افزود: کشورها و شرکت های رقیب، برنامه های توسعه ای خود را با شتاب فراوان پیش می برند و صنعت پتروشیمی ایران نیز می تواند با حمایت سیستم بانکی توانمند و به روز با آنها رقابت کند.
مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی با اشاره به این که وزارت نفت برنامه گسترده ای برای توسعه صنایع بالادستی ( اکتشاف و استخراج) و فازهای پارس جنوبی دارد، گفت: رهبر معظم انقلاب نیز بر توسعه صنایع بالادست تاکید ویژه کرده اند.
وی جلوگیری از خام فروشی را از مزایای صنعت پتروشیمی برشمرد و اظهار داشت : در سال گذشته سهم صنعت پتروشیمی در صادرات غیرنفتی کشور 43.2 درصد بوده است.
بیات افزود: برخی خوراک های صنعت پتروشیمی نظیر اتان و میعانات گازی ثروت ملی هستند که در صنعت پتروشیمی به سودآوری و ایجاد ارزش افزوده از منابع هیدروکربنی می انجامد.
وی با بیان این که حوزه نفتی بالادست ( اکتشاف و استخراج) راهی جز توسعه ندارد، تاکید کرد: صنعت پتروشیمی، پالایشگاه و نیروگاه، صنایعی هستند که می توانند گاز کشور را به محصولات با ارزش افزوده تبدیل کنند.
مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی افزود: باید توسعه همه حوزه های صنعت نفت را جدی بگیریم، در این صنعت میدان های مشترکی وجود دارد که اگر بموقع عمل نکنیم، شرکا سهم ایران را می برند./
۱۵ خرداد ۱۳۹۱ ۲۲:۴۸
تعداد بازدید : ۱,۰۰۰