رقابت مخرب شرکت‌های ایرانی در خارج/ شرکت صادراتی حرفه‌ای نداریم

رقابت مخرب شرکت‌های ایرانی در خارج/ شرکت صادراتی حرفه‌ای نداریم
قائم مقام وزارت صنعت ، معدن و تجارت با بیان اینکه شرکت های بین المللی در اندازه های جهانی نداریم گفت : شرکت های صادراتی ما غیر حرفه ای و فاقد قدرت رقابت پذیری بالا هستند ضمن اینکه شاهد رقابت مخرب شرکت های ایرانی در بازارهای هدف هستیم .

به گزارش خبرگزاری تسنیم، مجتبی خسروتاج در گردهمایی بزرگ صادر کنند گان و تشکل های صادراتی افزود : این نوع رفتارها در نهایت به زیان بنگاهها و فعالان اقتصادی می شود .

وی به برخی چالش های فرهنگی حاکم بر فضای کسب و کار کشور اشاره کرد و گفت : ترجیح بنگاههای تولیدی به صادرات محصولات خود بصورت مستقل ، پائین بودن روحیه کار جمعی ، عدم اعتماد به سیاستها و تصمیمات و حمایت های دولت در بلند مدت ، اعتقاد به توان اجرایی خود فراتر از کار جمعی از جمله چالش های فراروی فعالان اقتصادی در واحدهای کوچک و متوسط تولیدی و صادراتی کشور است .

خسروتاج همچنین به نبود یک ساختار مشخص تشویقی و حمایتی در جهت ایجاد شرکت های بازرگانی تخصصی و عمومی صادراتی اشاره کرد و افزود : قوانین و مقررات دست و پاگیر حاکم بر فضای کسب و کار نظیر نرخ بالای سود تسهیلیات بانکی ، عدم استرداد بموقع مالیات بر ارزش افزوده ، گره زدن صدور کارت بازرگانی به مفاصه حساب مالیاتی و تامین اجتماعی ، شفاف نبودن نقش شرکت های صادراتی بعنوان واسطه های بازرگانی در دولت و فضای کسب و کار ، عدم وجود مشوقها و حمایت های مشخص و هدفمند از ایجاد شرکتهای بازرگانی تخصصی و عمومی صادراتی از دیگر چالش هایی هستند که این بخش با آنها مواجه اند .

نایب رئیس اتاق ایران هم در این گردهمایی گفت : اکثر قراردادها با هیات های خارجی مربوط به دولتی ها و خصولتی ها است ، شما بگوئید چه کمکی به شرکتهای بخش خصوصی خواهید کرد ، ما از شما می خواهیم بحث هیات های تجاری را به اتاق بازرگانی وصل کنید .

پیرموذن با بیان اینکه جوایز صادراتی از سنوات قبل وصول نشده است افزود : ما خواستار تثبیت نرخ ارز در موضوع صادرات کالاهای غیر نفتی هستیم که متاسفانه با قیمت ازاد خرید و صادر می کنیم و ارز وارداتی را باید به قیمت مبادله ای بفروشیم .

رئیس کنفدراسیون صادرات هم با بیان اینکه ما تولیدات صادراتی کمی نداریم گفت : باتوجه به نرخ سود بانکی بالای 28 درصد ، پیش بینی تورم 10 درصد و گران بودن تولید ، مشوق ها نمی تواند رشد صادراتی را محقق کند .

لاهوتی افزود : درحالی بدنبال افزایش 10 میلیارد دلاری صادرات هستیم که قیمت تمام شده تولید نسبت به سال گذشته 10 درصد بیشتر است .

وی گفت : مشکلات را نه با مشوق های صادراتی بلکه با واقعیت های اقتصادی باید حل کرد ، دستگاههای مختلف بدون هماهنگی و جدا از هم مسائل را پیگیری می کنند .

لاهوتی افزود : واقعی کردن نرخ ارز باید جزو اولویت های ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی باشد تا از این طریق 50 درصد مشکلات رفع شود .

۹ خرداد ۱۳۹۵ ۰۹:۲۸
تعداد بازدید : ۴۲۹