پیشنهاد جدید نفتی ایران به عربستان/ امضای یک قرارداد نفتی در خلیج‌فارس

پیشنهاد جدید نفتی ایران به عربستان/ امضای یک قرارداد نفتی در خلیج‌فارس
مدیرعامل شرکت نفت فلات قاره از امضای قرارداد 140میلیون دلاری ارزیابی طرح توسعه میدان نفت و گاز فرزاد A با پتروپارس خبر داد و اعلام کرد: حجم قرارداد نهایی این میدان دریایی حدود 4 میلیارد دلار برآورد می‌شود.
محمود زیرکچیان زاده در گفتگو با مهر درباره آخرین وضعیت توسعه میدان نفت و گاز فرزاد A در منطقه خلیج فارس، گفت: با کشف بوک هیدروکربوری فارسی در آبهای خلیج فارس تاکنون سه میدان بزرگ فرزاد A و فرزاد B و نفت سنگین بینالود شناسایی شده است.
مدیرعامل شرکت نفت فلات قاره ایران ارزش امضای قرارداد ارزیابی میدان فرزاد A را حدود 140 میلیون دلار عنوان کرد و افزود: در حال حاضر آخرین وضعیت لرزه نگاری سه بعدی این میدان نفتی در خلیج فارس در حال انجام است.
این مقام مسئول با تاکید بر اینکه حجم نهایی قرارداد طرح توسعه میدان فرزاد A حدود چهار میلیارد دلار برآورد می شود، اظهار داشت: با توسعه این میدان در مجموع روزانه بیش از یک میلیارد فوت مکعب گاز تولید خواهد شد.
وی همچنین از استقرار یک دستگاه جک آپ دریایی و آغاز عملیات حفاری دریایی میدان فرزاد A خبر داد و افزود: با تکمیل مراحل لرزه نگاری سه بعدی، تدوین طرح جامع توسعه میدان فرزاد A آغاز می شود.
زیرکچیان زاده با تاکید بر اینکه همچنین هم اکنون مراحل طراحی و ساخت یک پایه سکوی این میدان دریایی توسط پیمانکاران و سازندگان داخلی آغاز شده است، بیان کرد: در شرایط فعلی زیرساختهای ابتدایی توسعه این میدان در خلیج‌فارس مهیا شده است.
مدیرعامل شرکت نفت فلات قاره همچنین در پاسخ به این سوال مهر که آیا با توجه به سیاست وزارت نفت آمادگی توسعه مشترک بخش نفتی بلوک فارسی به طور مشترک با عربستان سعودی وجود دارد، تاکید کرد: سیاست کلی شرکت ملی نفت ایران در خلیج فارس مشارکت در توسعه میایدن مشترک نفت و گاز است و از این رو آمادگی مذاکره با مقامات نفتی عربستان را داریم.
به گزارش مهر، سال گذشته با دستور رستم قاسمی وزیر نفت، تفاهم نامه طرح توسعه میدان فرزاد A بین شرکت نفت فلات قاره و پتروپارس امضا شد.
بلوک فارسی حوزه‌ای هیدروکربنی در خلیج فارس شامل میدان نفتی بینالود و میدان گازی فرزاد بی است که پس از کشف ذخایر هیدروکربنی در این منطقه، قرارداد توسعه این میدان با کنسرسیومی متشکل از سه شرکت خارجی در سال 2002 میلادی امضا شد.
بر اساس برنامه جامع توسعه تعریف شده، در فاز نخست امکان استخراج روزانه 1.1 میلیارد فوت مکعب گاز طبیعی از این میدان گازی با حفر هفت حلقه چاه دریایی وجود دارد.
۱۵ خرداد ۱۳۹۱ ۲۳:۲۹
تعداد بازدید : ۹۲۹