قوانین گمرکی مناطق سبب تشویق سرمایه گذاران می شود

مدیرعامل سازمان منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس با اشاره به این که قوانین گمرکی مناطق سبب تشویق سرمایه گذاران می شود، گفت: کالاهایی که با معافیت و مزایا می‌آیند نمی‌توانند از منطقه ویژه خارج شوند؛ در غیر این صورت مشمول قاچاق می‌شوند.

به گزارش شانا، مهدی یوسفی با تاکید بر تشویق سرمایه گذاران در منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس، اظهارکرد: کالاهایی که در داخل تولید می‌شوند به نسبت ارزش افزوده کالا با معافیت وارد کشور می‌شوند.

وی افزود: احتمال می رود بخشی از کالای تولیدی داخل منطقه خارجی باشد؛ با این حال هرچه ارزش افزوده محصولات بیشتر بوده و مواد ایرانی بیشتری در آن بکار گرفته شود؛ ورود آنها به داخل کشور با معافیت بیشتری همراه است.

مدیرعامل سازمان منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس  ادامه داد: اگر کالایی در منطقه تولید شود که ۸۰ درصد ارزش افزوده داشته باشد به معنای آن است که این کالا برای ورود به داخل کشور ۸۰ درصد معافیت دارد. 

یوسفی با تاکید بر این که کالاهایی که وارد منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس می شوند معافیت دارند و باید در محدوده مصوب و قانونی منطقه استفاده شوند، گفت: کالاهایی که با معافیت و مزایا می‌آیند نمی‌توانند از منطقه ویژه خارج شوند، اگر این کار صورت گیرد مشمول پدیده قاچاق می‌شوند.

به گفته وی، توسعه روزافزون پارس جنوبی به تامین خوراک پتروشیمی‌های گسترده این منطقه کمک می‌کند و صادرات محصولات آنها را به دلیل مجاورت به آبهای آزاد و دسترسی به مسیرهای بین‌المللی تسهیل کرده است، به همین دلیل فعال بودن گمرک یک بحث ضروری است.

به گزارش شرکت ملی نفت ایران، یوسفی افزود: قانونگذار قوانین و مقررات خاصی را برای مناطق ویژه و آزاد متصور است که این قوانین و مقررات توسعه را رقم خواهد خورد.

وی با اشاره به تفاوتهای واردات در گمرک منطقه اقتصادی انرژی پارس با دیگر گمرکها، تصریح کرد: از آنجا که واردات این منطقه به طور معمول مربوط به تجهیزات است بنابراین ورود کالای مصرفی از این گمرک در حداقل مقدار خود قرار دارد. 

مدیرعامل سازمان منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس ادامه داد: براین اساس چنانچه فردی قصد فعالیت اقتصادی داشته باشد برای ورود کالا نیاز به اخذ مجوزهای قانونی سرزمین کشوری، ثبت سفارش کالا و پرداخت حقوق و عوارض گمرکی ندارد. در این منطقه براساس ماده هشت قانون مناطق، حقوق و عوارض گمرکی وجود ندارد و همه کالاهای ورودی با معافیت در اختیار صاحبان کالا قرار می‌گیرد.

۹ خرداد ۱۳۹۵ ۱۳:۵۵
تعداد بازدید : ۳۸۲