روند بازارهای نفت، دلار، سکه و بورس در بازارهای داخلی و خارجی

اختلالات سمت عرضه در کنار خوش‌بینی‌ها به کاهش تولیدات شیل و چشم‌انداز رشد تقاضا عامل حمایت از نفت در کوتاه‌مدت هستند.
به گزارش گروه تلکس شانا به نقل از روزنامه دنیای اقتصاد، یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این گزارش روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌ است. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌ است.

بازار نفت

حمایت‌های کوتاه‌مدت از نفت
هر بشکه نفت خام آمریکا با رشد هفتگی ٩/ ١ درصدی سومین هفته متوالی صعودی را ثبت کرد. اختلالات سمت عرضه در کنار خوش‌بینی‌ها به کاهش تولیدات شیل و چشم‌انداز رشد تقاضا عامل حمایت از نفت در کوتاه‌مدت هستند. با وجود اینکه در هفته‌های اخیر شاهد بازگشت تدریجی عرضه نفت کانادا هستیم، همچنان انتظار می‌رود اختلالات سمت عرضه به ویژه از سوی نیجریه و ونزوئلا عامل حمایت از نفت در کوتاه‌مدت باشند. همچنین در هفته‌های اخیر تولیدات شیل به کمترین سطح از سپتامبر ٢٠١٤ رسیده است. علاوه بر این گزارش بیکرهیوز کاهش ٢ موردی تعداد دکل‌های نفتی در هفته اخیر را گزارش داد. تداوم کاهش تولیدات و تعداد دکل‌ها چشم‌انداز کاهش تولیدات شیل را تقویت کرده است. با وجود این چشم‌انداز رشد تدریجی شاخص دلار و حجم بالای ذخایر نفتی، پایداری رشد اخیر نفت را در تردید برده است.

بازار سهام

افت شاخص با تداوم شرایط فرسایشی
دیروز شاخص کل بورس با افت ٣٠٤ واحدی (٤/ ٠ درصدی) همراه شد. روز گذشته تداوم شرایط فرسایشی با فقدان محرک جدی، افت شاخص را رقم زد؛ به این ترتیب شاخص برای هشتمین روز متوالی در سطح ٧٦ هزار واحدی متوقف شد. نبود محرک جدی و ابهامات در مورد نرخ سود بانکی و تردیدها در مورد روابط تجاری فشار فروش را از سوی معامله‌گران حقیقی افزایش داده است؛ همچنان افت ٢١ درصدی حجم و ٣٢ درصدی ارزش معاملات روز گذشته نسبت به میانگین دو ماه ابتدایی سال، بر احتیاط معامله‌گران تاکید دارد؛ امری که شدت افت را کاهش داد. همچنین تغییر مالکیت از معامله‌گران حقیقی به حقوقی، نشان می‌دهد حقوقی‌ها با دید بلندمدت‌تر درصدد حمایت از شاخص هستند. روند قیمت جهانی کالاها و انتظار برای مجامع شرکت‌ها همچنین چشم‌انداز نرخ سود بانکی می‌توانند به‌عنوان محرک بازار، را از شرایط فرسایشی خارج کنند.

بازار ارز

افت دلار با شناسایی سود
دیروز هر دلار آمریکا با افت ١٣ تومانی به نرخ ٣٤٨٠ تومان معامله شد. روز شنبه نرخ دلار تا نزدیکی سطح ٣٥٠٠ تومانی حرکت کرد و بیشترین رشد روزانه از ١٧ فروردین را ثبت کرد اما روز گذشته با توجه به رشد روز شنبه و رشد یک درصدی نرخ دلار از ابتدای خرداد، معامله‌گران با شناسایی سود، اقدام به افزایش عرضه کردند. روز گذشته همچنین افت نرخ درهم، با توجه به برابری نرخ درهم و دلار، عامل فشار بر دلار بود. در نیمه دوم اردیبهشت شاهد مقاومت سطح ٣٤٦٠ تومانی در مقابل رشد دلار بودیم اما در روزهای اخیر مقاومت سطح مزبور شکسته شده است. تحلیلگران تکنیکال معتقدند پایداری دلار بالای سطح ٣٤٨٠ تومانی چشم‌انداز رشد بیشتر نرخ دلار را تقویت می‌کند اما همچنان احتمال افزایش عرضه توسط صرافی بانک‌ها می‌تواند بر نرخ دلار فشار آورد.

بازار سکه

تخلیه حباب منفی سکه
دیروز هر سکه طرح جدید با افت هزار تومانی به قیمت ٩٩٩ هزار تومان معامله شد. در شرایط تعطیلی بازار طلای جهانی، افت نرخ دلار قیمت سکه را با خود همراه کرد. اونس طلای جهانی در پایان معاملات هفتگی به کمترین سطح در ٣ ماه اخیر رسید اما رشد نرخ دلار تا سطح ٣٤٩٣ تومان در روز شنبه مانع از افت شدید سکه شد. در یک ماه اخیر تردیدها نسبت به پایداری رشد اونس (تا سطح ١٣٠٠ دلاری در میانه اردیبهشت) و تمایل معامله‌گران به کاهش نوسانات سکه، باعث تداوم حباب منفی (کمتر بودن قیمت بازاری از ارزش ذاتی) سکه شده است. اما افت ١٣ تومانی نرخ دلار روز گذشته، قیمت سکه را به ارزش ذاتی آن نزدیک کرد و باعث تخلیه حباب منفی سکه شد. نزدیک شدن به ماه رمضان نیز با کاهش تقاضای مناسبتی عامل فشار بر سکه است.

بازار طلای جهانی

نگاه طلا به سیگنال‌های آمریکا
اونس طلای جهانی با افت هفتگی ١/ ٣ درصدی برای چهارمین هفته متوالی نزولی شد. رشد شاخص دلار با تقویت چشم‌انداز تسریع در روند افزایش نرخ بهره آمریکا عامل فشار بر اونس است. روز جمعه رئیس فدرال رزرو بر احتمال افزایش نرخ بهره در ماه‌های آتی در صورت مناسب بودن وضعیت اقتصادی تاکید داشت. این عامل در کنار آمارهای مناسب اقتصادی و اظهارات نمایندگان فدرال رزرو بر لزوم افزایش نرخ بهره با رشد شاخص دلار (بیشترین سطح در ٢ ماه) اونس را به کمترین سطح در ٣ ماه (٦/ ١٢٠٨ دلار) رساند. در هفته جاری آمارهای اقتصادی شامل شاخص هزینه مصرف‌کننده و آمار اشتغال، همچنین اظهارات نمایندگان فدرال رزرو می‌تواند بر روند شاخص دلار و اونس تاثیر بگذارد. در نظرسنجی هفتگی کیتکو (از ٢٠ کارشناس) ٩ نفر روند نزولی، ٧ کارشناس روند صعودی و ٤ کارشناس روند خنثای اونس را پیش‌بینی کردند.
۱۰ خرداد ۱۳۹۵ ۱۰:۵۴
تعداد بازدید : ۳۸۹