پیشنهاد احیای دفتر مشترک با عراق برای لایروبی اروند/ ۲۱۰ میلیون یورو سرمایه نیاز است

پیشنهاد احیای دفتر مشترک با عراق برای لایروبی اروند/ ۲۱۰ میلیون یورو سرمایه نیاز است
مدیرکل بندر و دریانوردی از پیشنهاد احیای دفتر مشترک به عراقی ها برای لایروبی اروند خبر داد و گفت: برای لایروبی اروند به حدود ۲۱۰ میلیون یورو اعتبار نیاز است که باید عراقی ها نیمی از آن را تامین کنند.

به گزارش خبرنگار اعزامی خبرگزاری تسنیم به خوزستان، عادل دریس در نشست خبری با یادآوری این که تا قبل از معاهده 1975 همه شناورها با پرچم عراق و پایلوت عراقی به ایران تردد می کردند اما پس از این معاهده شناورها با پرچم و پایلوت ایرانی به سمت ساحل کشورمان تردد می کنند، اظهار کرد: دولت دو استراتژی کلان را برای بازسازی خرمشهر در نظر گرفت، بر این اساس با توجه به این که خرمشهر دروازه روزی مردم است، کار بازسازی در دستور کار قرار گرفت.

وی با بیان این که در این راستا از سال 1372 عمده ساختمان ها بازسازی شد، افزود: به دلیل جنگ تحمیلی همه زیرساخت ها عمدتا از بین رفته بود، کشنده ها، دیوار پیرامونی، اسکله ها و منازل مسکونی نیز از بین رفته بود.

وی با یادآوری این که سازمان بنادر از سال 72 هر سال اعتبار خوبی را در راستای استراتژی اول یعنی بازسازی تخصیص داده است، اظهار کرد: امسال 40 میلیارد تومان پروژه در بندر خرمشهر در حال اجراست که بازسازی اسکله های 10 تا 13 بندر خرمشهر، بهسازی پسکرانه اسکله های 2 تا 7 با اعتبار 96 میلیارد ریال،  سیستم اعلان حریق، زمینی کردن شبکه برق، تعمیر تجهیزات و سیستم فیزیکی فیبر نوری از جمله این طرحهاست.

وی با تاکید بر این که کار بازسازی بندر خرمشهر علی رغم نبود درآمدهای کلان انجام شده است، افزود: علاوه بر این، پاکسازی آبراه شامل مغروقه ها و لایروبی در دستور کار قرار گرفت. فرآیند انجام هر کاری در این رابطه باید با هماهنگی بین دفتر مشترک ایران و عراق اجرایی می شد که برای این منظور کمیته حقوقی اروند در وزارت امور خارجه تشکیل شد، این کمیته تشخیص می دهد هر اقدامی که قرار است انجام شود  معاهده 1975 الجزایر را نقض نکند. 

*شناورسازی 160 فروند مغروقه در اروند و کارون

مدیرکل بندر خرمشهر با یادآوری این که تا کنون 160 فروند مغروقه در اروند و کارون  شناور سازی شده است، اظهار کرد:از این تعداد 35 فروند در اروند است و 125 فروند هم در کارون قرار دارند.

ادریس ادامه داد: در حال حاضر 61 شناور مغروق وجود دارد که تشریفات لازم برای شناورسازی 43 فروند آنها نیز انجام شده است. این تعداد شناورهایی هستند که وسط آبراه به سمت ساحل ایران هستند، مابقی یعنی 18 فروند نیز به سمت ساحل عراق هستند که باید با هماهنگی عراقی ها شناورسازی آنها نجام شود.

وی بیان کرد: بخش اول پاکسازی اروند یعنی شناورسازی شناورها با جدیت انجام می شود، بخش دوم شناورسازی نیز در کمیته حقوقی مطرح شده و مجوزهای لازم آن در حال اخذ است.

وی گفت: برای شناورسازی 39 فروند از 43 فروند شناور 625 میلیارد ریال اعتبار نیاز است که تامین این مبلغ از عهده سازمان بنادر خارج است، با توجه به این که در منطقه آزاد قرار داریم تلاش شده از بودجه عمومی استفاده شود.

*اجرای هیدروگرافی اروند با همکاری نیروهای مسلح

مدیرکل بندر خرمشهر در ادامه با تاکید بر این که شناورسازی مقدمات لازم برای اجرای بخش دوم یعنی لایروبی است، گفت: برای لایروبی در مرحله اول باید هیدروگرافی اروند انجام می شد که با حضور تیم سازمان جغرافیای نیروهای مسلح و طرف عراقی این کار انجام شد. پس از این کار به مرحله لایروبی می رسیم و برای عدم نقض معاهده 1975 الجزایر باید با همکاری طرف عراقی این کار را انجام دهیم که این مسئله از طریق وزارت امور خارجه در حال پیگیری است.

اردیس با تاکید بر این که آماده برداشتن گام اصلی برای پاکسازی اروند هستیم، افزود: معمولا عملیات شناورسازی مغروقه حداکثر 30 درصد هزینه های آنرا پوشش می دهد و به همین دلیل مالکان شناور رغبتی برای شناورسازی شناور ندارندو آنرا رها می کنند. در این صورت ستاد اجرایی فرمان امام وارد می شود و خوشبختانه این ستاد با فروش لاشه های شناور برای بازگشت بخشی از هزینه های شناورسازی را موافقت کرده است.

*اولویت اول عراقی ها لایروبی اروند نیست

مدیر کل بندر خرمشهر در پاسخ به پرسش تسنیم بر نحوه تامین منابع مالی برای لایروبی اروند، گفت: حدود 210 میلیون یورو برای لایروبی نیاز است که شامل 7 نقطه اصلی است. برا یلایروبی اروند باید طرف عراقی حتما مشارکت کند، اگر آنها نیایند نمی توانیم لایروبی را انجام دهیم چون شاید آنها مدعی شوند.

ادریس با تاکید بر این که لایروبی از طریق کمیته حقوقی اروند پیگیری می شود، افزود: فاز اول پاکسازی اروند، بحث شناورسازی است و اگر این کار انجام نشود، لایروبی با مشکل انجام می شود.

وی با بیان این که برای شناورسازی 39 مغروقه 28 ماه زمان نیاز است در پاسخ به پرسش دیگر تسنیم مبنی بر هماهنگی با عراقی ها برای لایروبی اروند، اظهار کرد: هر سه ماه یک جلسه برای لایروبی اروند با عراقی ها برگزار می شود و به شدت این موضوع از طرف ما دنبال می شود اما این اولویت اول عراقی ها نیست.

وی ادامه داد: برای لایروبی اروند ابتدا باید در قالب معاهده 1975 الجزایر دفتر CBC (دفتر مشترک هماهنگی بین ایران و عراق) تشکیل شود و این دفتر تصمیم بگیرد که دو طرف در رابطه با لایروبی اروند چه اقداماتی انجام شود.

مدیرکل بندر خرمشهر همچنین یادآور شد: بندر خرمشهر تا قبل از جنگ تحمیلی عملکرد 4.6 میلیون تنی را داشت و شناورها تا زیر 20 هزار تن می توانستند در اسکله های آن پهلوگیری کنند.

ادریس با بیان این که آبخور اروند قبل از جنگ بین 8 تا 9 متر بود که به دلیل شناورهای مغروق آبخور آن امروز 4 متر و 20 سانتی متر است و شناورهای بین 5 تا 12 هزار تن بارگیری می کنند.

وی بیان کرد: بازسازی و نوسازی 20 پست اسکله، احداث پایانه ریلی در بندر خرمشهر، پایانه مسافری، کالاهای عمومی و پایانه نفتی باعث شد تا سال 93 بیش از دو میلیون تن عملکرد داشته باشیم. علاوه بر این در بخش مسافری نیز ترمنیال مسافری هم گردشگری داخلی و هم خارجی (کویت، بصره) راه اندازی شده است.

۱۰ خرداد ۱۳۹۵ ۱۲:۰۹
تعداد بازدید : ۴۲۹