ارزش صادرات میعانات گازی به بیش از یک میلیارد دلار رسید

ارزش صادرات میعانات گازی به بیش از یک میلیارد دلار رسید
گمرک ایران اعلام کرد که در ٢ ماه نخست امسال بیش از یک میلیارد دلار میعانات گازی به خارج از کشور صادر شده است.

به گزارش شانا به نقل از روابط عمومی گمرک ایران، در بازه زمانی فروردین و اردیبهشت امسال، ١٨ میلیون و ١١٨ هزار تن کالا به ارزش ٦ میلیارد و ٨٥٩ میلیون دلار از طریق گمرکات اجرایی به خارج از کشور صادر شد که یک میلیارد و ٨٨ میلیون دلار آن میعانات گازی بوده است.

بر پایه این گزارش، مقدار صادرات در مقایسه با ٢ ماه نخست پارسال از لحاظ وزن یک و ٤٨ صدم درصد و از نظر ارزش ١٤ و ٦٨ صدم درصد کاهش داشته است.

در این مدت میعانات گازی به ارزش یک میلیارد و ٨٨ میلیون دلار، گازهای نفتی و هیدروکربورهای گازی شکل مایع به ارزش ٢٧٢ میلیون دلار، محصولات از آهن یا فولاد غیر ممزوج با ٢٤٧ میلیون دلار، پروپان مایع شده با ٢٣٧ میلیون دلار و قیر نفت با ٢٠١ میلیون دلار عمده‌ترین کالاهای صادراتی بوده اند.

چین، امارات متحده عربی، عراق، جمهوری کره و هند پنج کشور عمده مقصد صادرات کالاهای غیر نفتی بوده اند.

این گزارش همچنین حاکی است:در همین مدت (٢ ماه نخست امسال) چهار میلیون و ٥٦٠ هزار تن کالا به ارزش پنج میلیارد و ٤٩٧ میلیون دلار وارد کشور شد که به لحاظ وزن ١٨ و ٨٥ صدم درصد کاهش و به لحاظ ارزش  ١٣ و ٥٤ صدم درصد نسبت به مدت مشابه پارسال کاهش داشته است.

بنابر گزارش رسمی گمرک جمهوری اسلامی ایران، در دو ماهه نخست امسال، ذرت دامی با ١٨٠ میلیون دلار، لوبیای سویا با ١٣٣ میلیون دلار، کنجاله سویا با ١٢٩ میلیون دلار، قطعات منفصله جهت تولید اتومبیل سواری به استثنای لاستیک با ١١٦ میلیون دلار و برنج با ١٠٤ میلیون دلار عمده‌ترین کالاهای وارداتی بوده اند.

چین، امارات متحده عربی، فدراسیون روسیه، ترکیه، همچنین جمهوری کره، آلمان و هند، عمده صادر کننده کالا به کشورمان در این بازه زمانی بوده اند.

میانگین قیمت هر تن کالای صادراتی در این مدت ٣٧٩ دلار و کالای وارداتی یک هزار و ٢٠٦ دلار بوده است.

۱۰ خرداد ۱۳۹۵ ۱۳:۴۴
تعداد بازدید : ۴۱۱