توسعه جهشی صنعت پتروشیمی با هدف جلوگیری از خام فروشی

توسعه جهشی صنعت پتروشیمی با هدف جلوگیری از خام فروشی
70 طرح پتروشیمی با حدود 68 میلیون تن ظرفیت تولید با مشارکت بخش خصوصی و با برآورد سرمایه گذاری 50 میلیارد دلار در دست اجراست.

مدیر برنامه ریزی و توسعه شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران در گفت و گو با شانا اظهار کرد: سرمایه گذاری انجام شده از ابتدای پیدایش صنعت پتروشیمی ایران تا سال 1368 حدود 5 میلیارد دلار بود که این رقم تا پایان برنامه توسعه سوم کشور به 27 میلیارد دلار رسید.

رمضان اولادی افزود: در برنامه چهارم این رقم 14 میلیارد دلار بود و در نتیجه کل سرمایه گذاری انجام شده از سال 1342 تا 1389 به بیش از 46 میلیارد دلار رسیده است.

اولادی گفت: با توسعه طرح های در دست اجرا ظرفیت تولید این صنعت ارزش آفرین به بیش از 100 میلیون تن در سال خواهد رسید.

وی گفت: 15 طرح به ارزش 5.4 میلیارد دلار تامین مالی و 13 طرح نیز از محل صندوق توسعه ملی به ارزش 8.4 میلیارد دلار نیز تامین اعتبار شده است.

مدیر برنامه ریزی و توسعه شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران اظهار کرد: 27 طرح به ارزش 17 میلیارد دلار و 14 طرح به ارزش 5.6 میلیارد دلار نیز از طریق انجام گواهی مسدودی ارزی مصوب شده است.

چندی پیش مدیر برنامه ریزی شرکت ملی صنایع پتروشیمی از ایجاد یک مرکز سرمایه گذاری با هدف شتاب دهی به روند مشارکت بخش خصوصی در اجرای طرح های پتروشیمی خبر داد.

رمضان اولادی اظهار کرد: استفاده از صندوق توسعه ملی برای تامین منابع ارزی طرح های بخش خصوصی، افزون بر تکمیل طرح های توسعه ای، توان تولید را در صنعت پتروشیمی افزایش خواهد داد.

وی افزود: ایجاد یک مرکز سرمایه گذاری و شتاب دهی به روند جذب سرمایه گذاران واجد شرایط و فراهم کردن امکان حضور در کنار ایجاد شرایط مناسب برای مشارکت و اجرای طرح های پتروشیمی، قدرت رقابت پذیری صنعت پتروشیمی را در منطقه افزایش می دهد.

اولادی ادامه داد: توانمندسازی بخش خصوصی و فراهم کردن شرایط سرمایه گذاری، بر افزایش بهره وری و بهبود فضای کسب و کار نیز تاثیر گذار است و به ایجاد شغل های جدید می انجامد.

وی همچنین از تشکیل 10 کارگروه تخصصی برای طرح، بررسی و رفع موانع و مشکلات صنعت پتروشیمی خبر داد و تصریح کرد: توانمند سازی بخش خصوصی با هدف شتاب بخشیدن به موضوع تحقیق و توسعه در جهت داخلی سازی فناوری و تجهیزات و کاتالیست های مورد نیاز صنعت پتروشیمی، از اهداف این کارگروه ها خواهد بود.

مدیر برنامه ریزی و تولید شرکت ملی صنایع پتروشیمی گفت: آمارهای منتشر شده در نشریه های معتبر بین المللی حاکی از آن است که صنعت پتروشیمی ایران از رشدی مطلوب برخوردار است و با تولیدی شدن طرح های در دست اجرا می توانیم در بازارهای جدید بین المللی حضوری پربارتر داشته باشیم.

 


۱۵ خرداد ۱۳۹۱ ۲۳:۴۸
تعداد بازدید : ۱,۰۱۱