دولت هند باز پرداخت بدهی نفتی به ایران را محدود کرد

دولت هند باز پرداخت بدهی نفتی به ایران را محدود کرد
درحالی که پرداخت بدهی نفتی هند به ایران ارزش روپیه را کاهش داده است رزرو بانک هند به منظور ممانعت از وارد آمدن فشار بیشتر بر پول این کشور، خرید دلار توسط پالایشگاه های نفتی برای پرداخت بدهی به ایران را محدود کرده است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از رویترز، سه منبع آگاه هندی گفتند، رزرو بانک هند به منظور ممانعت از وارد آمدن فشار بیش از حد بر روپیه، خرید هفتگی دلار توسط پالایشگاه های نفتی به منظور پرداخت بدهی های نفتی شان به ایران را محدود کرده است.

هند یکی از بزرگترین مشتریان نفت ایران است که در دوران تحریم ها به دلیل عدم وجود کانال بانکی مناسب، حدود 6.5 میلیارد دلار به ایران بدهکار شده است.

پالایشگاه های هندی تاکنون از طریق هالک بانک ترکیه، 770 میلیون یورو از این بدهی را به شرکت ملی نفت ایران پرداخت کرده اند. یونیون بانک دولتی هند این پرداخت ها را تسهیل نموده است.

در دوران تحریم ها، پالایشگاه های هندی 55 درصد پول نفت ایران را به دلیل مسدود شدن کانال هالک بانک ترکیه که در سال 2013 بسته شد، نزد خود نگاه می داشتند. البته بخشی از این پول پس از توافق اولیه موقت بین ایران و قدرت های جهانی پرداخت شد.

به گفته منابع آگاه، هفته گذشته، وزارت نفت هند بر اساس توصیه رزرو بانک این کشور به پالایشگاه های هندی اعلام کرد که بقیه بدهی ها می توانند از روز 30 می در قالب 3 قسط پرداخت شوند و این شرکت ها باید میزان تقاضا برای ارز خارجی را به 500 میلیون دلار در هفته محدود نمایند.

یکی از این منابع گفت: «رزرو بانک هند می خواهد پرداخت ها به ایران را تکه تکه انجام دهد تا از هرگونه آشفتگی ناخواسته در بازار ارز داخلی این کشور پیشگیری نماید.»

ارزش روپیه هند هفته گذشته در برابر دلار آمریکا به رقم 67.77 رسید که پایین ترین رقم در حدود 3 ماه گذشته بود. بخشی از این کاهش ارزش ناشی از خرید دلار برای پرداخت قسمتی از بدهی نفتی ایران در هفته قبل از آن بود.

وزارت نفت هند از پالایشگاه دولتی مانگالور خواسته تا با دیگر شرکت ها هماهنگی نماید تا مطمئن شود رقم پرداخت های هفتگی از 500 میلیون دلار فراتر نمی رود.

یک دلال ارز در این باره گفت: «رقم 500 تا 700 میلیون دلار در هفته می تواند به راحتی توسط بازار جذب شود.»

۱۱ خرداد ۱۳۹۵ ۱۰:۲۱
تعداد بازدید : ۳۹۸