تاجیکستان مشتری جدید نفت ایران

تاجیکستان مشتری جدید نفت ایران
وزیر انرژی و صنایع تاجیکستان با درخواستی به طور رسمی خواستار واردات نفت خام از ایران شد و از احتمال ساخت خط لوله مشترک گاز بین ایران- افغانستان- تاجیکستان در آینده‌ای نزدیک خبر داد.

گل شیرعلی وزیر انرژی و صنایع تاجیکستان در گفتگو با مهر با اشاره به برگزاری نهمین اجلاس کمیسیون های مشترک همکاری‌های دو کشور در تهران، گفت: یکی از محورهای مذاکرات دوجانبه در تهران موضوع خرید نفت خام از ایران است.

این عضو کابینه دولت دوشنبه با تاکید بر اینکه تاجیکستان به طور رسمی درخواست خود را برای ذخرید نفت خام از ایران اعلام کرده است، تصریح کرد: در صورت توافق نهایی قرار است نفت خام مورد نیاز تاجیکستان از مسیر ریلی و با عبور از خاک افغانستان وارد شود.

وی با اعلام اینکه یکی از دلایل درخواست واردات نفت خام از ایران تامین خوراک یک پالایشگاه این کشور به منظور تولید برخی از فرآورده‌ای نفتی است، اظهار داشت: پیش بینی می شود این درخواست تاجیکستان در راستای همکاری های مشترک دو کشور مورد پذیرش دولت ایران قرار بگیرد.

گل شیرعلی همچنین از آمادگی تاجیکستان به منظور واردات برخی از فرآورده‌های نفتی ایران خبر داد و اعلام کرد: در سالهای اخیر سطح همکاری‌های مشترک ایران و تاجیکستان به ویژه در مباحث اقتصادی به سطح قابل قبول و مطلوبی رسیده است.

ساخت لوله‌گاز ایران- افغانستان- تاجیکستان

وزیر انرژی و صنایع تاجیکستان همچنین در پاسخ به مهر مبنی بر آخرین وضعیت مذاکرات واردات گاز طبیعی از ایران، توضیح داد: تاجیکستان پیشتر درخواستی برای واردات گاز طبیعی از ایران مطرح کرده بود.

وی با تاکید بر اینکه برای واردات گاز باید یک خط لوله مشترک بین ایران- تاجیکستان و افغانستان ساخته شود، تبیین کرد: هم اکنون تاجیکستان بخشی از گاز مورد نیاز خود را از ازبکستان با قیمت‌های بین‌المللی وارد می‌کند.

در همین حال پیشتر حسین بیدارمغز مدیرعامل شرکت ملی صادرات گاز با بیان اینکه ایران برای صدور گاز طبیعی به تاجیکستان آمادگی دارد به مهر گفته بود: در حال حاضر مذاکرات برای دستیابی به توافق نهایی مذاکرات بین دو کشور ادامه دارد.

علی اصغر شعر دوست سفیر ایران در تاجیکستان هم با اشاره به توافق میان سران تاجیکستان، ایران و افغانستان در دوشنبه، تاکید کرده بود: یک خط لوله گازی از ایران به تاجیکستان، قرقیزستان و چین از مسیر افغانستان ساخته خواهد شد.

در نشست مشترک مقامات ایرات و تاجیکستان در تهران مقرر شد تا 2 ماه آینده وضعیت نهایی صادرات نفت خا ایران به تاجیکستان تعیین تکلیف شود.

۱۵ خرداد ۱۳۹۱ ۲۳:۵۱
تعداد بازدید : ۹۸۱