رئیس جمهوری: حمایت دولت از صنایع پایین دستی پتروشیمی مهاباد جدی است

رئیس جمهوری: حمایت دولت از صنایع پایین دستی پتروشیمی مهاباد جدی است
اجرای خط لوله اتیلن غرب سبب ارتباط قوی با همسایگان، تبدیل مواد خام به محصول نهایی و ایجاد تعادل منطقه ای می شود.

به گزارش خبرنگار اعزامی شانا به مهاباد، دکتر حسن روحانی رئیس جمهوری، امروز (سه شنبه، ١١ خردادماه) در آیین گشایش رسمی مجتمع پتروشیمی مهاباد، برقراری ارتباط با همسایگان منطقه ای ترکیه، عراق و آذربایجان غربی، تبدیل مواد خام به محصول نهایی برای صادرات و مصرف داخل و ایجاد تعادل منطقه ای را از جمله موارد مهم برای موفقیت این پروژه دانست.

وی افزود: استخراج گاز از جنوبی ترین نقطه ایران یعنی عسلویه و رساندن آن تا مهاباد، غربی ترین نقطه کشور، با حدود یکهزار و ٦٩٠ کیلومتر خط لوله از جمله فعالیتهای ارزشمند دولت برای توجه، توسعه صنعتی کشور و مناطق کردنشین بوده است.

رئیس جمهوری اظهار کرد: قدم بعدی دولت پس از بهره برداری از خط اتیلن  غرب، حمایت همه جانبه از صنایع پایین دستی پتروشیمی که امروز در منطقه باختر و مهاباد فعال شده و به تولید نهایی ٣٣٠ هزار تن در سال می رسد است. این رقم بزرگی در جهت توسعه صنعتی کشور و منطقه که به توهم ها و حرفهای بی اساس پایان داده و این امر را به اثبات می رساند که همه جای ایران برای ما عزیز است و در جهت رشد تمام مناطق تلاش می کنیم.

به گفته روحانی، منطقه مهاباد از رشد کشاورزی مطلوبی برخوردار بوده اما نیازمند حمایت صنعتی است که با اجرای طرح پلی اتیلن غرب و افتتاح پتروشیمی ها به بخشی از این اهداف دست پیدا می کنیم.

رئیس جمهوری تاکید کرد: با افتتاح خط پلی اتیلن غرب از سوی دولت، در مراحل بعدی باید کار را به بخش خصوصی سپرد تا پیشرفت چشمگیری را در این صنعت شاهد باشیم.

وی یادآور شد: برای طراحی پروژه های عمرانی و صنعتی در کشور باید دید مصرف کننده نهایی به چه صورت از محصولات استفاده می کند، اگر نفت خام و گاز را مصرف کننده به محصول نهایی تبدیل می کند و مورد استفاده قرار می دهد، باید این توانایی در کشور تقویت شده و سرانجام با جلوگیری از خام فروشی به سمت صادرات محصولات نهایی حرکت کنیم.

روحانی ادامه داد: به طور معمول ارزش افزوده در تبدیلهاست بدین معنی که ارزش افزوده در مراحل و مسیر نهایی تولید محصول شکل می گیرد که با توجه به سیاست اقتصاد مقاومتی، باید هرچه سریعتر به این سمت حرکت کنیم.

وی تصریح کرد: تبدیل مواد به فرآورده نهایی به عنوان یک برنامه اقتصادی برای توانمند و قوی کردن اقتصاد باید مورد توجه قرار گیرد و اولویت کشور باشد.

وی، داشتن اقتصاد قوی را مستلزم ارتباط قوی با تمام دنیا دانست و اعلام کرد: اگر ایران کشوری شود که در مسیر ترانزیت قرار گیرد و در نهایت به صادرکننده محصولات به کشورها تبدیل شود، قطعا این رابطه، اقتصاد و کشوری قوی را برای ما رقم خواهد زد و دیگر کشورها علیه ما توطئه نمی کنند یا کمتر توطئه می کنند و قطعا برای امنیت ما تلاش خواهند کرد؛ البته در برقراری ارتباط با کشورهای خارجی، ابتدا ارتباط با همسایگان منطقه ای اولویت بیشتری دارد.

۱۱ خرداد ۱۳۹۵ ۱۴:۲۶
تعداد بازدید : ۴۴۸