پایان سفر به عراق//وزیر نفت کشورمان نتیجه مذاکرات در عراق را مطلوب دانست

پایان سفر به عراق//وزیر نفت کشورمان نتیجه مذاکرات در عراق را مطلوب دانست
ندس رستم قاسمی وزیر نفت کشورمان، در بازگشت از سفر به عراق نتیجه مذاکرات خود و هئیت همراه با همتایان عراقی را مطلوب ارزیابی کرد.
 

به گزارش خبرنگار شانا، مهندس رستم قاسمی وزیر نفت جمهوری اسلامی ایران، بعد از ظهر روز یک شنبه( 14 خرداد) در بازگشت از سفر سه روزه از عراق در تشریح دستاوردهای این سفر گفت: با معاون رئیس جمهوری عراق حسین شهرستانی، نخست وزیر عراق نوری المالکی و وزیر نفت این کشور عبدالکریم لعیبی دیدار و گفت و گو صورت گرفت.

مهندس قاسمی به نشست با همتای عراقی خود و نخست وزیر عراق اشاره و بیان کرد: در این سفر هماهنگی و تبادل نظر مطلوبی پیرامون صادرات فرآورده های نفتی، احداث خط لوله گاز ایران به عراق و آموزش کادر فنی در بخش نفت و گاز عراق و توسعه مناسبات اقتصادی در بخش انرژی بین دو کشور صورت گرفت.

همچنین وزیر نفت کشورمان در آستانه برگزاری یکصد و شصت و یکمین اجلاس کشورهای عضو اوپک، به شانا گفت: ایران کاندیدای خود را برای دبیرکلی سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) معرفی کرده است که در اجلاس آینده این سازمان بحث و بررسی خواهد شد.

بر همین اساس اعضای اوپک قرار است در نشست آتی خود که 25 خرداد (14 ژوئن) در وین برگزار می شود در مورد انتخاب دبیرکل جدید اوپک بحث کنند.

بر اساس خبرهای دریافتی شبکه اطلاع رسانی نفت و انرژی (شانا)، مهندس رستم قاسمی، وزیر نفت ایران و نوری مالکی، نخست وزیر عراق روز شنبه در بغداد بر موضع واحد دو کشور درباره رعایت سهمیه تولید نفت در سازمان اوپک تاکید کردند.

نخست وزیر عراق و وزیر نفت ایران همچنین درباره توسعه روابط اقتصادی و اجرایی شدن توافق های گذشته میان مقامات دو کشور بحث و تبادل نظر کردند.

وزیر نفت ایران همچنین یک تفاهمنامه همکاری نفتی و گازی با عبدالکریم لعیبی، همتای عراقی خود امضا کرد.

براساس این تفاهمنامه، صادرات فرآورده های نفتی ایران به عراق افزایش خواهد یافت و دو طرف در زمینه برداشت از میادین نفتی مشترک برنامه ریزی و همکاری می کنند.

آموزش کادر فنی در بخش نفت و گاز عراق و همچنین تهیه مقدمات صادرات روزانه 25 میلیون متر مکعب گاز به عراق از دیگر مفاد این تفاهم نامه است.

این گزارش می افزاید، سفر وزیر نفت و هئیت همراه که به دعوت همتای عراقی وی به این کشور صورت گرفت روز یک شنبه ( 14 خرداد) پس از سه روز پایان یافت.

۱۶ خرداد ۱۳۹۱ ۰۰:۱۹
تعداد بازدید : ۸۷۸