کاربردی شدن دستاوردهای پژوهش و فناوری در صنعت پتروشیمی

کاربردی شدن دستاوردهای پژوهش و فناوری در صنعت پتروشیمی
گردهمایی روسای مراکز پژوهش و فناوری صنعت پتروشیمی کشور به میزبانی شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی با همکاری شرکت اسپک فعال در ساخت داخل، برگزار شد.

به گزارش نیپنا؛ در این گردهمایی که با هدف گسترش تعاملات، هم افزایی و انتقال تجارب پژوهشی و فناورانه صنعت پتروشیمی برگزار شده بود، قنبری مدیر عامل شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی گفت: تلاش داریم ضمن ایجاد فرصت های همکاری مشترک با واحدهای پژوهشی در سطح صنایع پتروشیمی، رویکرد همگرایانه و هم افزایی را در اولویت فعالیت ها و وظایف خود قرار دهیم.

وی با اشاره به شکاف ایجاد شده در بخش پژوهش و فناوری به دلیل خصوصی سازی های گسترده در این صنعت، افزود: در حال حاضر شبکه تحقیق و توسعه در صنعت پتروشیمی کشور یکی از بزرگترین شبکه های کشور است و امیدواریم این اجلاس این فرصت را ایجاد نماید تا دستاوردهای پژوهش به صورت کاربردی در صنعت اجرا شود.

مدیر عامل شرکت پژوهش و فناوری در ادارمه با اشاره به امضای چند توافق نامه همکاری با دانشگاه و شرکت های داخلی ، گفت: یکی از اهداف این شرکت پرهیز از فعالیت های موازی با سایر بخش ها است، بنابراین با هدف کاربردی کردن دستاوردهای نوین در بخش پژوهش و فناوری ، تفاهم نامه ای با شرکت اسپک که در زمینه ساخت داخل فعال است به امضا رسیده است.

قنبری با بیان اینکه موضوع توافق نامه شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی با شرکت اسپک در زمینه دانش تولید مواد شیمیایی است، خاطرنشان کرد: واقعیت این است که توسعه و صنعتی شدن بدون تحقیق و توسعه عملی نمی شود و اقتصاد مقاومتی جز دانش بنیان بودن و اتکا به توانمندی داخلی نیست.

همگرایی، همبستگی و پرهیز از موازی کاری

 

در این گردهمایی مهندس شعری مقدم نائب رییس هیئت مدیره  شرکت ملی صنایع پتروشیمی گفت: در صحنه توسعه صنعت پتروشیمی پیشرفت های خوبی کرده ایم که اصلا قابل مقایسه با دوارن قبل از انقلاب نیست، در حال حاضر در بخش های طراحی، مهندسی و ساخت تجهیزات به توانمندی های بی نظیری رسیده ایم

وی با بیان اینکه   در بخش رشد و توسعه صنعت پتروشیمی به نقطه مطلوب نرسیده ایم، افزود: جای دارد از مهندس نعمت زاده که با همکاری دکتر طائب پایه گذار تاسیس شرکت پژوهش و فناوری بودند، تشکر کنم.

وی با تاکید بر بهبود امکانات نرم افزاری و سخت افزاری شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی اظهار کرد: شرکت هایی که در بخش پژوهش و فناوری فعالیت دارند باید به این نکته توجه داشته باشند که به شدت از موازی کاری پرهیز نمایند.

شعری مقدم گفت:  نکته مهم این است پژوهش در راستای حل مشکل صنعت باید باشد و مجتمع هایی که سودآور نیستند، باید به دنبال کمک گرفتن از تحقیقات باشند.

 

رشد و توسعه نیازمند همکاری و هماهنگی تحقیق و توسعه است

 در بخش دیگری از  گردهمایی روسای مراکز پژوهش و فناوری صنعت پتروشیمی ، حمیدکاتوزیان رئیس پژوهشگاه صنعت نفت نیز با تاکید بر پرهیز از موازی کاری واحدهای تحقیق و پژوهش در صنعت ، گفت: باید در فعالیت هایمان در صنعت نفت، دچار رقابت تخریبی نشویم و با تعامل و هم افزایی به نحو کاملتری پروژه ها را به انجام برسانیم.

وی افزود:  خوشبختانه هم اکنون هم داخل پتروشیمی و هم داخل صنعت نفت این هم افزایی مورد توجه است. رشد و توسعه نیازمند همکاری و هماهنگی تحقیق و توسعه است و شرکت پژوهش و فناوری که در دو سال اخیر شاهد رشد آن هستیم، تعامل خوبی با پژوهشگاه صنعت نفت داشته است.

کاتوزیان در خصوص همکارهای مشترک پژوه شگاه صنعت نفت با شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی گفت: در حال حاضر، ما یک تفاهم نامه در زمینه غشاء با شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی منعقد نموده ایم که ساخت با پژوهشگاه صنعت نفت و دانش مدول با شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی است. تبدیلات متانول از جملهMTP با این شرکت و بهینه سازی کاتالیست با شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی است.MTG هم دیگر زمینه پیشنهادی برای همکاری است.

گفتنی است، در خاتمه این گردهمایی حاضران ضمن تاکید و الزام بر تعامل بین شرکت های پتروشیمی با شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی، دو موضوع جمع آوری گازهای گلخانه ای و حفظ سرمایه های انسانی و استعدادهای برتر را دستور کار اجلاس های آتی که در هفته پژوهش امسال برگزار خواهد شد را در اولویت برنامه خود قرارداد.

۱۲ خرداد ۱۳۹۵ ۱۶:۳۲
تعداد بازدید : ۸۵۰