رئیس اتاق بازرگانی ایران: برنامه ششم توسعه باید مبتنی بر اهداف اقتصاد مقاومتی باشد

رئیس اتاق بازرگانی ایران: برنامه ششم توسعه باید مبتنی بر اهداف اقتصاد مقاومتی باشد
رئیس اتاق بازرگانی ایران گفت: برنامه ششم توسعه باید مبتنی بر ابلاغیه اقتصاد مقاومتی باشد، زیرا بسیاری از مشکلات برنامه های توسعه گذشته بی توجهی به این محور بوده است.

به گزارش خبرنگار شانا، محسن جلال پور، رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران، امروز (یکشنبه، ١٦ خردادماه) با حضور در نشست علنی مجلس شورای اسلامی، با بیان این که مجلس دهم برای نگاه به بخش خصوصی عزم جدی دارد، گفت: در اتاق بازرگانی ایران هر ٢٤ بند ابلاغیه اقتصاد مقاومتی مقام معظم رهبری به طور کامل بررسی و برنامه‌ ها برای تبدیل شدن به کار عملی تعیین شده‌اند که گزارش آن نیز آماده تحویل به مجلس است.

جلال پور تصریح کرد: در برنامه ششم توسعه، قوه مجریه باید به اجرای قوانین بر زمین مانده و نیز اصلاحات ساختاری بپردازد، قوه مقننه نیز در تصویب قوانین حدودی را رعایت کند به گونه‌ای که تصویب قوانین جدید بتواند قوانین قدیمی را تکمیل کند.

رئیس اتاق بازرگانی ایران به برخی از مسائل موجود در حوزه‌ اقتصادی و قانونگذاری اشاره و عنوان کرد: قوانین خوبی در مجالس گذشته تصویب شده که نمونه آن اصل ٤٤ و اصلاحیه‌ آن است، البته موفق نبودن این قوانین در اجرای نادرست آن بود.

وی گفت:‌ مهم این است که امروز کشور در آستانه تغییر پارادایم اقتصادی است، ابلاغیه اقتصاد مقاومتی رهبر معظم انقلاب نیز ما را به این سمت می‌برد که باید اقتصاد مردمی شود و اقتصاد را به سمت و سوی منابع غیر زیرزمینی برد و در واقع از مردم و ظرفیت آنها برای رشد و شکوفایی و توسعه کشور استفاده کرد.

جلال پور افزود: باید از سرمایه گذاریها در پسابرجام به سمت توسعه کشور و فعال کردن ظرفیتهای موجود استفاده شود، این سیاستی است که شاید بتوان در برنامه ششم به آن پرداخت، فعالیت و عملکرد مجلس نیز بسیار کارساز و موثر خواهد بود.

رئیس اتاق بازرگانی ایران تصریح کرد: در سال گذشته با بیش از ٢٠٠ هیئت خارجی ملاقات و به استانهای مختلفی سفر کردم که در همه‌ آنها سه نقطه مشترک را دیدم، نخست این که باید فضای کسب و کار کشور را بهبود بخشید و شرائط ورود همه‌ سرمایه‌ گذاریها چه داخلی و چه خارجی را فراهم کرد.

وی ادامه داد: اتاق بازرگانی می‌تواند تجربیات بخش خصوصی را در اختیار مجلس قرار دهد و با کمیسیونهای تخصصی قوه مقننه بویژه کمیسیونهای اقتصادی نیز همکاری کند.

جلال پور به وضع بنگاههای اقتصادی اشاره و تصریح کرد: این موارد اصلی‌ترین سرمایه‌ های کشور هستند، همزمان با این که مسیر توسعه طی می‌شود باید وضع موجود بنگاهها را دریابیم، بنگاههای ما شرائط سختی دارند، پیشنهاد ما این است که برای یک دوره موقت تسهیلاتی را برای بنگاهها در نظر بگیریم تا شرائط مناسبی پیدا کنند.

رئیس اتاق بازرگانی ایران تاکید کرد: باید از تجربه دیگر کشورها در متصل شدن به بازارهای بین‌المللی استفاده شود، دغدغه‌ اصلی بخش خصوصی نیز در پیوستن به اقتصاد جهانی است، در صورتی سرمایه خارجی سودآور است که اهرمی برای ارتقا فعالیتهای بخش خصوصی شود.

۱۶ خرداد ۱۳۹۵ ۱۳:۴۳
تعداد بازدید : ۸۴۳