توان تولید و صادرات نفت ایران با رفع تحریم افزایش یافت

توان تولید و صادرات نفت ایران با رفع تحریم افزایش یافت
دولت به دنبال تحقق رشد اقتصادی هشت درصد است اما چالش اصلی برای این موضوع وابستگی به نفت و آسیب پذیری از این محل است؛ بخشی از رشد اقتصادی امسال حاصل از رفع تحریم و افزایش صادرات نفت است بنابراین با رفع تحریمها توانستیم ظرفیتهای تولید وصادرات نفت را افزایش دهیم.

به گزارش خبرنگار شانا، علی طیب نیا در نشست علنی امروز (دوشنبه، ١٧ خردادماه) مجلس شورای اسلامی، در توضیح گزارش وضع اقتصادی کشور و در بخشهایی از آن که ناظر به مسائل بودجه ای و قیمت نفت بود گفت: سال ٩٤ یکی از سالهای دشوار برای اقتصاد ایران بود.

وی افزود: پارسال سقوط ٤٦ درصدی قیمت نفت در بازارهای جهانی تحت تاثیر رویکرد عربستان در افزایش عرضه نفت خام در بازارهای جهانی، افزایش مقدار تولید نفت آمریکا و کانادا، مازاد عرضه یا پیشی گرفتن عرضه نسبت به تقاضا، تداوم بحران اقتصادی در اروپا و کاهش تقاضای جهانی رخ داد و در نتیجه درآمدهای ارزی کشور به شدت محدود شد.

طیب نیا گفت: در این شرایط بسیاری از کشورهای صادرکننده نفت با تورم شدید و کاهش قابل ملاحظه ارزش پول ملی روبرو شده اند.

وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: بر مبنای تجربه تحریمها و اجرای سیاستهای کلی سیاستهای مقاومتی سبب شد تا با کمترین آسیب این سال دشوار را سپری کنیم و در سال ٩٤ موفق شدیم براساس گزارش مرکز آمار ایران رشد مثبت اقتصادی را در سطحی پایین‌تر و معادل مثبت یک درصد حفظ کنیم.

وی ادامه داد: باید روند کاهش رشد سطح عمومی قیمتها را استمرار بخشیم و باوجود کاهش شدید درآمدهای ارزی حاصل از صادرات نفت، ثبات در بازار ارز را حفظ کنیم.

طیب نیا در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر این که باید از شرایط موجود به نفع رشد اقتصادی استفاده کنیم، تاکید کرد: دولت به دنبال جهش رشد اقتصادیهشت  درصد است اما چالش اصلی برای تحقق این موضوع کماکان وابستگی به نفت و آسیب پذیری از این محل است؛ البته بخشی از رشد اقتصادی در سال ٩٥ ناشی از رفع تحریمها و افزایش صادرات نفت است بنابراین با رفع تحریمها توانستیم ظرفیتهای تولید و صادرات نفت را افزایش دهیم.

٢ تن از وزیران دولت یازدهم، امروز (دوشنبه، ١٧ خردادماه) با حضور در صحن علنی مجلس، وضعیت حوزه تصدی خود را تشریح کردند.

۱۷ خرداد ۱۳۹۵ ۱۳:۴۹
تعداد بازدید : ۹۱۹