آیا تولید نفت کوره ایران کاهش می یابد؟

آیا تولید نفت کوره ایران کاهش می یابد؟
کیفی‌سازی پالایشگاه‌های قدیمی توسط شرکت‌های ژاپنی و کره جنوبی

اجرای طرح‌های بهبود کیفیت و اصلاح کمیت تولید فرآورده‌های نفتی در برخی از پالایشگاه‌های قدیمی کشور همچون پالایشگاه آبادان، اصفهان، بندرعباس و لاوان آغاز شده و قرار است براساس برنامه زمانبندی تا سال 97 تولید نفت کوره ایران کاهش چشمگیری داشته باشد.

آیا تولید نفت کوره ایران کاهش می‌یابد؟

دو شرکت ژاپنی «جی اس نیپون» و «جی. سی. سی. پی» و شرکت «اس کی» کره جنوبی برای توسعه پالایشگاه‌های موجود نفت با شرکت‌های پالایشگاهی کشور وارد مذاکره شده‌اند که تاکنون قرارداد اولیه با شرکت پالایشگاه نفت تبریز نهایی شده است البته براساس اطلاعات موجود یک شرکت اروپایی نیز برای این منظور مذاکراتی با شرکت‌های پالایشگاهی از جمله تبریز داشته است.

این طرح با هدف امکان‌سنجی طرح توسعه پالایشگاه‌ها باهدف کاهش تولید نفت کوره و افزایش ظرفیت تولید بنزین و گازوئیل است. سعید محجوبی، مدیر هماهنگی و نظارت بر تولید شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی با بیان اینکه طرح توسعه‌ای پالایشگاه در تمامی پالایشگاه‌ها برای بهبود و ارتقای محصولات اجرایی خواهد شد به «فرصت‌امروز» می‌گوید: «در حال حاضر طرح در پالایشگاه‌ها در مراحل اولیه است البته باید تمامی پالایشگاه‌ها طرح توسعه‌ای را طی کنند و این طرح‌ها در فرآیند زمانی چهار ساله صورت خواهد گرفت.»

وی از حضور یک شرکت اروپایی نیز برای مطالعات اولیه طرح توسعه و کیفی‌سازی پالایشگاه‌ها خبر می‌دهد و می‌افزاید: «نام این شرکت به دلایلی منتشر نخواهد شد. در حال حاضر در نفت کوره ایران به بزرگ‌ترین کشور تولیدکننده این محصول نفتی در جهان تبدیل شده است، از این رو تاکنون مذاکراتی با ژاپن، چین و کره جنوبی به منظور اجرای طرح‌های بهبود کیفیت و اصلاح کمیت تولید فرآورده‌های نفتی در برخی از پالایشگاه‌های قدیمی کشور همچون پالایشگاه آبادان، اصفهان، بندرعباس و لاوان آغاز شده است.» محمدباقر دخیلی، مدیرعامل پالایشگاه نفت تبریز با بیان اینکه هدف از توسعه پالایشگاه تبریز، کمی نیست به «فرصت امروز» می‌گوید: «توسعه پالایشگاه به لحاظ کمی مدنظر ما نیست و کیفی‌سازی تولید محصولات با استاندارد اروپا هدف اصلی است به همین دلیل با اجرای طرح توسعه‌ای تولید نفت کوره ما به زیر 10 درصد خواهد رسید.»

اگرچه مدیر هماهنگی و نظارت بر تولید شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی اعلام کرده است مذاکره با شرکت ژاپنی جی‌اس نیپون برای اجرای پروژه پالایشگاه تبریز در حال نهایی شدن است اما دخیلی این موضوع را رد می‌کند و با اشاره به اینکه با شرکت «اس‌کی» کره‌جنوبی و یک شرکت معتبر اروپایی برای بررسی طرح توسعه‌ای پالایشگاه وارد مذاکره شده‌ایم، می‌افزاید: در بخش مطالعات طرح جامع به بودجه یک میلیون دلاری نیاز است و بعد از بررسی این بخش براساس فرآیند به‌روز‌رسانی میزان سرمایه مورد نیاز برای طرح توسعه‌ای مشخص خواهد شد به طوری که برآورد می‌کنیم این سرمایه بین 500 تا 900 میلیون دلار متغیر باشد.»

به گفته مدیرعامل پالایشگاه نفت تبریز بعد از اتمام مطالعات و تعیین فاینانسورهای، طرح کیفی‌سازی پالایشگاه نفت تبریز تا سال 97 عملیاتی خواهد داشت.

غلامحسین رمضان‌پور، مدیر عملیات شرکت پالایشگاه نفت بندرعباس نیز درباره طرح توسعه‌ای به «فرصت امروز» می‌گوید: «مطالعات اولیه این طرح توسط شرکت انجام شده است و دیداری با شرکت ژاپنی نیز صورت گرفته اما هنوز نتیجه‌بخش نبوده است.»

وی با بیان اینکه در طرح توسعه‌ای این پالایشگاه به دنبال کاهش تولیدات نفت کوره و کیفی‌سازی محصولات‌مان با استاندارد یورو 5 هستیم، ‌می‌افزاید: «اجرای این طرح در راستای سیاست‌گذاری کلان است که برای تحقق این سیاست باید زمینه‌سازی شود و این کار در حال انجام است.»

در همین راستا شرکت پالایش نفت اصفهان نیز در راستای اجرای طرح توسعه‌ای با شرکت ژاپنی جی‌سی‌سی‌پی مذاکره‌ای داشته است. طرح جامع با رویکرد زیست‌محیطی با عنوان «بهبود فرآیند و بهینه‌سازی» در دستور کار این پالایشگاه است. تلاش برای برقراری تماس با مدیرعامل این شرکت برای اطلاع از چند و چون مذاکره و فرآیند اجرای طرح توسعه‌ای بی‌نتیجه ماند و تنها مدیر روابط این شرکت اعلام کردند که تا زمان اجرایی شدن این طرح، تمایلی برای انتشار جزییات نداریم.

۱۹ خرداد ۱۳۹۵ ۱۰:۱۰
تعداد بازدید : ۹۷۵