اقتصاد مقاومتی در پله اول مانده/ برجام مشکلی را خود به خود حل نمی‌کند

اقتصاد مقاومتی در پله اول مانده/ برجام مشکلی را خود به خود حل نمی‌کند
رییس مرکز تجارت جهانی ایران با بیان اینکه اقتصاد مقاومتی همچنان در پله اول مانده است گفت: امروز دولت هم به این نتیجه رسیده است که برجام هیچ مشکلی را خود به خود حل نخواهد کرد.

محمدرضا سبزعلیپور در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، در پاسخ به این سوال که نزدیک به سه سال از عمر دولت یازدهم گذشته، وضعیت اقتصادی امروز را چگونه ارزیابی می‌کنید، اظهار داشت: سخنان رهبر معظم انقلاب در روز دوشنبه در دیدار با نمایندگان مجلس دهم در مورد مشکلات اقتصادی کشور نشان دهنده نمره مردودی دولت در این زمینه است.

وی افزود: اکنون اقتصاد جزو موضوعات اولویت دار و حتی اولویت اول محسوب می‌شود و قرار بود مشکلات اقتصادی در دولت یازدهم حل شود، بخصوص با انجام مذاکرات هسته‌ای و وعده‌هایی که داده و قرار شد تحریم‌ها لغو شود و دل‌ها به این خوش بود که بخش اعظمی از مشکلات حل خواهد شد.

رییس مرکز تجارت جهانی ایران گفت: یکی از دلایل پیروزی آقای روحانی در انتخابات سال92، وجود ضعف‌ها و سوء مدیریت‌ها در  دولت گذشته بود و وی از آن استفاده و بهره‌برداری کرد، موضوعی که نقطه منفی دولت گذشته بود و گفتند که دولت تدبیر و امید این مشکلات را حل خواهد کرد.

سبزعلیپور ادامه داد: از گذشته آقای روحانی و دولتمردان دولت یازدهم را می‌شناسم و در زمان انتخابات نیز به ستاد آقای روحانی هم رفتم؛ دل خوشی‌ام این بود که قدم‌هایی برداشته و حرکت مفیدی برای ایران و ایرانی انجام خواهد داد.

وی با بیان اینکه متاسفانه از روزی که دولت در انتخابات پیروز شد، بیشتر موضوعات به حاشیه رفت تصریح کرد: وعده‌هایی که در آن زمان انتخابات سال92 داده همه فراموش شد، و از آن روز تا کنون، فقط و فقط بحث خرابی‌ها و سوء مدیریت دولت‌های گذشته را مطرح می کنند.

رییس مرکز تجارت جهانی ایران ادامه داد: مردم از آسیب‌ها و سوء مدیریت‌ها در گذشته بخصوص دولت نهم و دهم مطلع بودند و احتیاج به یادآوری مجدد نیست.

به گفته سبزعلیپور، مردم به دولت تدبیر و امید رای دادند و دلیل آن هم دانستن مشکلات و سوء مدیریت‌ها بود که دولت سرکار بیاید و بتواند ضعف‌ها را به قُوت تبدیل و  مشکلات را حل کند؛ اما متاسفانه از زمان روی کار آمدن دولت یازدهم، هیچ گونه مشکلی حل نشد و دولتمردان دولت تدبیر و امید دائم از مشکلات و این که خزانه را خالی تحویل گرفتیم سخن می گویند.

*حوصله مردم از شنیدن تکرار مکررات لبریز شده است

وی گفت: حتی دو روز گذشته معاون اول رئیس جمهور دوباره اعلام کرد زمانی دولت را تحویل گرفتیم که یک جاروکشی در خزانه صورت گرفته بود و امسال با توجه به بودجه اقداماتی می‌خواهیم انجام دهیم؛ متاسفاته این تکرار مکررات است و مردم به این حرف‌ها گوش نمی‌دهند، امروز حوصله مردم از شنیدن این موارد سر رفته و لبریز شده است.

رییس مرکز تجارت جهانی ایران با اشاره به اینکه باید بگوییم که ما (دولت یازدهم) در این سه سال چه کردیم، بیان کرد: دولت بگوید چه میزان توانست رکود و تورم را مهار کند؛ برای حل مشکل بیکاری چه اقدامی انجام داد و چه میزان توانسته تولید را راه بیاندازد.

*اقتصاد مقاومتی همچنان در پله اول مانده است

سبزعلیپور در باره اجرای اقتصاد مقاومتی، افزود:  اقتصاد مقاومتی در 6 سال گذشته مطرح شده و همچنان در پله اول مانده است. دولت تدبیر و امید بگوید در دوران عمر سه ساله خود چه اقدامی برای اقتصاد مقاومتی انجام داده؛ که متاسفانه برای هیچ کدام این موراد اقدامی نشد تا به آن جایگاهی که لیاقت ایران و ایرانی است برسیم.

به اعتقاد وی، دولت بیشتر از خود تعریف و تمجید می‌کند و وقتی به آمارها مراجعه می‌کنیم، می‌ببینم این آمارها صحیح نبوده و نادرست است. دلسوزانه این موضوعات را می‌گویم، اما به چشم دشمن و مخالف به ما نگاه می‌کنند ، در حالی که دوست قدیمی‌شان امروز واقعیت را می‌گوید که رکود هنوز باقی است، البته دولتمردان می‌خواهند بگوییم رکود از بین رفته و تورم کاهش یافته است.

رییس مرکز تجارت جهانی با اشاره به نرخ تورم اضافه کرد: تورم با کم فروشی کاهش یافته و قیمت‌ها تغییر نکرده ولی کم فروشی انجام می‌شود و برای همین قیمت تغییر نخواهد کرد؛ امروز تورم سرجای خود است و با کم فروشی کنترل شده است.

*برجام هیچ گلی به سر ما نزد و نخواهد زد

سبزعلیپور با تاکید بر اینکه بیکاری که کمتر نشده، بلکه بیشتر هم شده است، اظهار داشت: بحث تحریم‌ها و مذاکرات هسته‌ای و اجرای برجام که مطرح شده، گفتیم همه مشکلات کشور را به برجام گره نزنید، زیرا برجام خود به خود هیچ گلی به سر ما نخواهد زد و نگویید ایران بهشت و مدینه فاضله خواهد شد و برجام یک شبه همه مشکلات را حل خواهد کرد.

وی افزود: اگر وعده‌ها محقق نشود، مردم به دولت بی‌اعتماد خواهند شد و دولت دیگر اعتباری نخواهد داشت. امروز دولت به همان نتیجه رسیده که برجام هیچ  مشکلی را خود به خود حل نخواهد کرد.

سبزعلیپور با بیان اینکه نشستیم تا برجام خود به خود مشکلات را حل کند، گفت: هر موضوعی هم که درست نشد،می‌گویند آمریکا انجام نداد و بهانه‌های دیگر می‌آورند و می‌گویند وظیفه خود را درست انجام دادیم؛ باید بررسی شود مسوولان اقتصادی کشور در این مدت سه سال چه اقدامی انجام دادند.

* دولت فرمانده اقتصادی ندارد

به اعتقاد وی، مسوولان اقتصادی دولت تدبیر و امید با هم هماهنگی ندارند و حتی سخنان یکدیگر را قبول ندارند و هرکدام ساز مخالف می‌زنند؛ هنوز فرمانده واحد اقتصادی در دولت وجود ندارد و اگر از دولتمردان اقتصادی کابینه دولت یازدهم سوال کنید متوجه می شوید در جریان اتفاقات اقتصادی نیستند و دستورات و تصمیمات اقتصادی جای دیگری گرفته و به وزرا دیکته می‌شود و نمی‌توان بگویم کجا است و باید پیگیری شود.

رییس مرکز تجارت جهانی با اعتقاد بر اینکه گروهی آقای روحانی را بعد از انتخابات سال 92 به نفع خود مصادره کردند، گفت: این گروه دور روحانی را چنان گرفتند، که حتی وزرا و معاونین رئیس جمهور هم نمی‌توانند به ایشان نزدیک شوند و تصمیمات اقتصادی از سوی این گروه گرفته می‌شود که همه در اجرا با مشکلات مواجه می‌شود و اگر اجازه می‌دادند شخص آقای روحانی تصمیم‌گیری می‌کرد، چه بسا نتایج مطلوبی داشت.

سبزعلیپور در مورد اینکه برای حل مشکلات باید چه اقدامی انجام داد، بیان کرد: دولت طی یکی سال آینده فقط یک راه کار بیشتر ندارد و آن هم غلبه بر مشکلات اقتصادی است و باید اقتصاد را قوی کند و اقتصاد مقاومتی پیاده شود که اگر از مشکلات عبور نکند، شکست خواهد خورد.

وی  تصریح کرد: بنده از دوستان دولت یازدهم بودم، نمی‌توانم هیچ دفاعی از عملکرد آن داشته باشم و متاسفم که در ارتباط با دولت یازدهم چنین موضوعی را مطرح می‌کنم؛ از دولت تدبیر و امید فقط امیدی باقی مانده و تا کنون تدبیر مشاهد نشده است؛ البته امید مردم به دولت یازدهم هم با این روند به یاس و ناامیدی مبدل خواهد شد و دولت اگر اقدامی انجام ندهد، در سال آینده رای نخواهد آورد.

وی در پایان گفت: می توان مشکلات را با برنامه‌ریزی صحیح و حضور افراد دلسوز در کشور حل کرد و حتی در مدت 6 ماه تا یک سال اقداماتی را انجام داد که حداقل نسیم آن به صورت همه بوزد و سفره های مردم کمی این حرکت را حس کند، معیشت مردم در شرایط سخت است و در تنگنا قرار دارند، امیدارم دولت به فکر مردم و ایران باشد.

۱۹ خرداد ۱۳۹۵ ۱۰:۱۴
تعداد بازدید : ۸۱۵