لزوم حمایت از ظرفیت ساخت تجهیزات داخلی

لزوم حمایت از ظرفیت ساخت تجهیزات داخلی
در بیست‌و‌یکمین نشست کمیسیون انرژی اتاق تهران، گزارشی از توانایی‌ها و قابلیت‌های سازندگان تجهیزات صنعت نفت و انرژی کشور ارائه و پس از آن مقرر شد کمیسیون انرژی اتاق تهران طی نامه‌ای از تشکل‌های حوزه سخت تجهیزات بخواهد فهرست کالاهای تولیدی خود را برای ترویج استفاده از توان داخلی ارائه کنند.

در این نشست نمایندگانی از انجمن سازندگان تجهیزات نفت حضور یافتند و تا توانایی خود در ساخت و تولید تجهیزات مورد نیاز در این صنعت را عرضه کنند و از دولت بخواهند در توسعه پروژه‌های نفتی و گازی خود از تجهیزات داخلی استفاده کند.


 پیش از پرداختن به دستور جلسه این نشست، منصورمعظمی که ریاست کمیسیون انرژی اتاق تهران را برعهده دارد، اشاره‌ای مختصر به اجلاس اخیر اوپک داشت و گفت: این اجلاس براساس اخباری که از آن منتشر شد، اجلاس موفقی بوده و پس از مدت طولانی، با اجماع اعضا، دبیرکل اوپک انتخاب شده است. دبیرکل جدید اوپک فردی است که در میان کشورهای نفت‌خیز دارای مقبولیت است. او افزود: در مورد سهم ایران در سبد نفتی اوپک هنوز اختلاف نظر وجود دارد و به نظر می‌رسد، دستیابی ایران به سهم 14.2 درصدی پیشین، زمان‌بر باشد.  معظمی ادامه داد: قراردادهای نفتی با عنوان IPC نیز پس از کش‌و‌قوس‌های فراوان، تقریباً نهایی شده و قرار است وزارت نفت، این نوع قراردادها را به صورت عمومی معرفی کند. روح این قراردادها نیز این‌گونه نیست که پروژه‌ها به خارجی‌ها واگذار شود بلکه آنها سرمایه و تکنولوژی وارد کشور می‌کنند و اجرای پروژه‌ها با مشارکت شرکت‌های داخلی و خارجی‌ به انجام می‌رسد.


یکصدهزار اشتغال در صنعت تولید تجهیزات نفت 
پس از ارائه این توضیحات، رضا پدیدار، عضو این کمیسیون به طرح موضوع چالش‌های سازندگان تجهیزات صنعت نفت و گاز و راهکارهای گذر از این چالش‌ها و مشکلات پرداخت. پدیدار گفت: انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت 16 سال پیش آغاز به کار کرد و اکنون 600 شرکت حقوقی به عضویت آن درآمده است. در این بخش 60 هزار اشتغال مستقیم و 40 هزار اشتغال غیرمستقیم ایجاد شده است.  پدیدار سپس به چالش‌های این صنعت اشاره کرد و گفت: چالش‌های ساختاری، افزایش بی‌رویه واردات، عدم همکاری مناسب نظام بانکی کشور، تحریم‌ها، مشکلات گمرکی و ترخیص کالا، بروکراسی در فرآیندهای مالی و اداری، ضعف در فرآیند برگزاری مناقصات، طولانی بودن فرآیند عقد قرارداد و تسویه حساب و عدم اجرایی شدن وندور لیست (Vendor List) واحد از جمله این مشکلات است.  او افزود: نتیجه این چالش‌ها اکنون در وابستگی صنعت نفت و بی‌اعتمادی صنعتگران متجلی شده است. این عضو کمیسیون انرژی در ادامه سخنان خود، سیاست‌های پیشنهادی برای کاهش چالش‌های موجود را مورد اشاره قرار داد و گفت: ایجاد باور در مسوولان تصمیم‌گیر و تصمیم‌ساز در خصوص اعتماد به توان ملی داخلی، اصلاح برخی زیرساخت‌های قانونی، برابر کردن شرایط رقابتی، اجرای قوانین حمایتی، تقویت مکانیزم کنترلی برای تحقق و اجرای قوانین و همراهی با بخش خصوصی برای تکامل صنعتی و تکنولوژیکی با همراهی قطب‌های علمی و فناوری و پشتیبانی طرح‌ها از جمله پیشنهادات ما برای توسعه توان ساخت تجهیزات نفت در داخل کشور است.  او در ادامه به درخواست‌های سازندگان اشاره کرد و گفت: اجرایی شدن آیین‌نامه قانون حداکثر استفاده از توان تولید، وندور لیست یکپارچه، پیگیری و تخصیص یارانه تولید به صورت وجوه اداره شده، تخصصی‌تر شدن صدور مجوز فعالیت با رویکرد محدودیت فنی و تکنولوژی و اخذ مشورت از نهادهای صنفی، جلوگیری از تمامی ثبت سفارش‌هایی که توسط کارفرما به نفع شرکت خارجی صورت می‌گیرد، اخذ مجوز تعیین میزان ساخت داخل قبل از ثبت سفارش توسط کمیته مستقر در وزارت صنایع برای شرکت‌های ایرانی که پروژه به آنها ارجاع شده است، از مهمترین درخواست‌های این فعالان است. او در نهایت این پیشنهاد را نیز مطرح کرد که یک کارگروه مشترک رسمی با ابلاغ مقام‌های عالی وزارتخانه‌های نفت و صنعت، معدن و تجارت با حضور نمایندگان این دو وزارتخانه و نمایندگان انجمن‌های تخصصی مرتبط با حوزه ساخت تجهیزات تشکیل شود و برای استفاده حداکثری از توان داخلی تصمیم‌گیری کنند.

پس از ارائه این گزارش، منصور معظمی گفت: فعالان بخش خصوصی می‌توانند از امکان برنامه ششم برای نهادینه کردن استفاده از ظرفیت‌های داخلی بهره ببرند. چرا که سازندگان تجهیزات در طول سال‌های گذشته به قابلیت‌های چشمگیری دست یافته‌اند که غفلت از آن دور از انصاف است.


در ادامه نشست، با پیشنهاد اعضای کمیسیون مقرر شد نامه‌ای خطاب به تشکل‌های حوزه ساخت تجهیزات صنعت نفت تهیه شود و کالاهای ساخته شده توسط آنان مورد استعلام قرار گیرد تا به نهادهای ذیصلاح ارائه شود.

 

۱۹ خرداد ۱۳۹۵ ۱۴:۲۵
تعداد بازدید : ۷۲۹