تشکیل کنسرسیوم بخش خصوصی برای صادرات نفت خام

تشکیل کنسرسیوم بخش خصوصی برای صادرات نفت خام
رییس اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های نفت، گاز و پتروشیمی ، از تشکیل کنسرسیومی با عضویت 65 شرکت برای سهیم شدن در صادرات نفت خام خبرداد.

'حسن خسروجردی' روز سه شنبه در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا عنوان کرد : به دنبال توافق های انجام شده با وزارت نفت در مورد صادرات 20 درصد نفت خام صادراتی ، به نظر نمی رسد بیش از 9 شرکت در این بخش فعال شود.

وی تصریح کرد: تمامی مسائل صادرات نفت توسط بخش خصوصی مرتفع شده است.

خسروجردی پیشنهاد کرد تا حداقل 20 درصد از مبالغ خرید به صورت ریالی و مابقی به صورت سایر ارزها از بخش خصوصی دریافت شود.

وی ادامه داد:هم اکنون هیچ منعی از طرف مدیریت امور بین الملل شرکت ملی نفت ایران برای صدور حواله صادرات نفت خام به بخش خصوصی نیست و زمینه لازم برای شرکت های علاقه مند به صادرات نفت وجود دارد .

خسروجردی گفت: سهیم شدن بخش خصوصی درصادرات نفت خام اتفاق جدید و تازه ای است و برای اینکه این روند به طور روان عملیاتی شود نیاز به مدت زمان دارد.

به گفته رئیس هیئت مدیره اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های نفت، گاز و پتروشیمی ایران، براساس این توافق، بخش خصوصی نباید در مقاصدی که صادرات دولت به صورت روان در حال انجام است ، حضور پیدا کند.

خسروجردی اضافه کرد: در مقاصدی همچون چین وهندوستان که هم اکنون روند صادرات به صورت روان و بدون مشکل در حال اجرا است ، بخش خصوصی اجازه ورود ندارد و تنها می تواند در بازارهای بین المللی جدید وارد شود.

این فعال بخش خصوصی افزود: با این حال اصرار بخش خصوصی بر این است که نفت را به پالایشگاه های خارج از کشور منتقل کرده و پس از پالایش، فرآورده نفت را عرضه کند.

رییس اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های نفت، گاز و پتروشیمی ایران پیش از این ازنخستین گام بخش خصوصی در صادرات نفت خام به بازارهای جدید جهانی خبر داده بود.

وی گفته بود : با توجه به توافق های انجام شده با وزارت نفت در مورد صادرات نفت خام از طریق بخش خصوصی هم اکنون بعضی شرکت ها حواله صادرات دریافت کرده اند و در جهت انعقاد قرارداد با مشتریان جدید نفت ایران هستند.

۱۷ خرداد ۱۳۹۱ ۰۱:۱۷
تعداد بازدید : ۹۳۰