آرامش نسبی پلیمرها در بورس کالای ایران

آرامش نسبی پلیمرها در بورس کالای ایران
هفته گذشته وضعیت کلی معامله پلیمرها در بورس کالای ایران تاحدودی جذاب بوده و از رونق نسبی معاملات حکایت داشت.
به گزارش خبرنگار نیپنا، کاهش حجم معاملات و ثبت 43 هزار تن معامله انواع پلیمرها ، کاهش 3 درصد عرضه و افت 35 درصدی تقاضا ، کاهش قیمت ها در بازار داخلی و انتظار فعالان بازار برای اعلام قیمت های پایه جدید در هفته پیش رو را می توان مهمترین ویژگی های معاملات پلیمرها هفته گذشته در بورس کالا برشمرد.

در هفته گذشته در بورس کالای ایران حجم عرضه پلیمرها با 3 درصد کاهش رو به رو شد که در نهایت 77 هزار و 360 تن از انواع مختلف گریدهای پلیمری بر روی تابلوی بورس قرار گرفت که البته رقم نسبتاً جذابی به شمار می رود. از سوی دیگر در برابر این حجم از عرضه ، شاهد افت 35 درصدی تقاضا بودیم تا جایی که 74 هزار و 500 تن تقاضا نیز بر روی تابلو به ثبت رسید. البته باید به این نکته نیز اشاره داشت که معاملات سلف  مچینگ و نقدی  مچینگ با توجه به شکل کلی معاملاتی آن ها ، رقم عرضه بر روی تابلو به ثبت نرسیده ولی تقاضا ثبت می شود بنابراین بخشی از این رقم تقاضا در تقابل با عرضه ها، غیرواقعی بوده و نمی توان به آن استناد کرد بنابراین عرضه هفته گذشته یکی از بالاترین رقم های عرضه در ماه های اخیر به شمار رفته و وضعیت نسبتاً جذابی را شاهد بودیم.

در خصوص تقاضای ثبت شده بر روی تابلوی بورس کالا که 35 درصد کاهش را نشان می دهد؛ باید به این نکته اشاره کرد که با توجه به کاهش قیمت ها در بازار آزاد ، فرارسیدن ماه مبارک رمضان و همچنین نزدیکی به زمان اعلام قیمت های پایه جدید در هفته پیش رو ، عقب نشینی خریداران تا حدودی منطقی به نظر می رسد. این در حالی است که با توجه به کاهش نسبی قیمت جهانی محصولات پلیمری هم اکنون این ترس در ذهن فعالان بازار ایجاد شده که ممکن است قیمت های پایه باز هم کاهش یابد بنابراین با حفظ جانب احتیاط ، تقاضای خرید خود را به هفته آینده موکول کرده اند پس برای هفته پیش رو می توان از هم اکنون منتظر افزایش تقاضا و رشد جذابیت معاملات بود.

با توجه به تمامی این موارد ، تقابل عرضه و تقاضا در هفته گذشته موجب شد تا حجم معامله انواع پلیمرها در بورس کالا به بیش از 43 هزار تن بالغ شود که باز هم رقم نسبتاً جذابی به شمار آمده و از رونق نسبی در بازار حکایت دارد.

رخداد مهم هفته گذشته را می توان عقب نشینی برخی از شرکت های مهم عرضه کننده محصولات پتروشیمی در بورس کالا از دریافت مالیات بر ارزش افزوده از کدهای حاضر در مناطق ویژه و آزاد اقتصادی ( کدهای معاف از مالیات ) با توجه به جایگاه صادرات محور آن ها خودداری کرده که همین ویژگی تاکنون به رشد جذابیت خرید برای این دسته از فعالان بازار منجر شده است.

بررسی های میدانی و شنیده ها حکایت از آن دارد که شرکت های پتروشیمی بندرامام ، آبادان ، جم ، امیرکبیر و آریاساسول از دریافت مالیات بر ارزش از کدهای معاف از پرداخت این مالیات خودداری کرده ولی پتروشیمی های شازند ، مارون و نویدزرشیمی این مالیات را دریافت می کنند.

۲۲ خرداد ۱۳۹۵ ۱۳:۵۳
تعداد بازدید : ۵۱۷