بنزن در بنزین در سال ٩١، ٦ برابر حد استاندارد بود

بنزن در بنزین در سال ٩١، ٦ برابر حد استاندارد بود
مدیرکل دفتر پایش فراگیر سازمان حفاظت محیط زیست با بیان این که کاهش قابل توجه ترکیبات بنزن در پایشهای انجام شده در سوخت کاملا مشهود است، گفت: میزان بنزن در بنزین طی سال ١٣٩١، ٦/٩٨ یعنی معادل ٦ برابر استاندارد بود که هم اکنون این عدد به رقم استاندارد یعنی یک بسیار نزدیک شده است.

شینا انصاری، مدیرکل دفتر پایش فراگیر سازمان حفاظت محیط زیست در گفتگو با خبرنگار شانا و با اعلام این که پایش مستمر کیفیت سوخت از نظر آلاینده‌های خاص بویژه بنزن و ترکیبات آروماتیک در کلانشهرها توسط سازمان محیط زیست در دستور کار قرار دارد، گفت: سازمان حفاظت محیط زیست از ابتدای سال ٩٣ به صورت مستمر در بازده زمانی سه ماهه، نسبت به نمونه برداری و آنالیز بنزین عرضه شده در جایگاههای سوخت تهران و دیگر کلانشهرها اقدام می‎کند.

وی با اشاره به مصوبه دولت در تاریخ ١٣٩٣/٠٢/١٠ مبنی بر تجزیه و تحلیل و آنالیز سوخت مصرفی کشور در هشت کلانشهر، افزود: در سال ٩٣ در مجموع، ٩٦ نمونه و در سال ٩٤، ١٢٩ نمونه از جایگاههای سوخت کلانشهرها مورد آنالیز قرار گرفت.

انصاری تصریح کرد: در سال ٩٤ از مجموع نمونه های سوخت، درصد حجمی بنزن در بیش از ٩٠ درصد نمونه ها با حد استانداردهای یورو ٤ یعنی یک درصد حجمی مطابقت داشته است.

مدیرکل دفتر پایش فراگیر سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به این که کاهش قابل توجه ترکیبات بنزن در پایشهای انجام شده در سوخت کاملا مشهود است، گفت: میزان بنزن در بنزین سال ١٣٩١، ٦/٩٨ یعنی معادل ٦ برابر استاندارد بوده که هم اکنون این عدد به رقم استاندارد یعنی یک بسیار نزدیک شده است.

وی با بیان این که علاوه بر پایش سوخت، میزان ترکیبات آلی فرار در هوای محیط در شهر تهران از سال ٩٠ تاکنون اندازه گیری شده است، عنوان کرد: میزان بنزن در هوای محیط از سال ٩٠ تا ٩٤ روند کاهشی داشته، هرچند هنوز به سطح استاندارد ملاک عمل نرسیده است.

انصاری ادامه داد: نمونه برداری در مکانهایی همچون جایگاههای سوخت و میادین اصلی پرترافیک صورت گرفته و براین اساس روند تغییرات غلظت بنزن، تولوئن (از هیدروکربنهای آروماتیک)، اتیل بنزن و زایلن برحسب ppb مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است.

مدیرکل دفتر پایش فراگیر سازمان حفاظت محیط زیست با ابراز امیدواری در خصوص این موضوع که با اجرا و تکمیل طرح کهاب در بخش نازل جایگاههای سوخت، میزان این ترکیبات خطرناک در هوای محیط می‌تواند به میزان قابل ملاحظه‌ای کاهش یابد تصریح کرد: کاهش، هدایت و بازیافت بخارات بنزین علاوه بر کاهش هدر روی و صرفه اقتصادی قادر است از انتشار این ترکیبات سمی فرار در هوا جلوگیری کند.

وی با تاکید بر ادامه روند پایش سوخت کلانشهرها و پایش آلاینده های BTEX در هوا گفت: در نظر داریم در صورت تامین اعتبار علاوه بر سنجش و پایش پارامترهای کلاسیک شامل گازها و ذرات معلق در تعدادی از ایستگاهها، آنالایزرهای VOC را برای سنجش ترکیبات آلی فرار با اولویت کلانشهرها فعالتر کنیم تا بتوانیم تحلیل مناسب و همه جانبه‌ای از منابع انتشار آلاینده ها ارائه کنیم.

۲۳ خرداد ۱۳۹۵ ۰۹:۳۷
تعداد بازدید : ۴۶۵