ایران توانست روند صادرات نفت را صعودی کند

ایران توانست روند صادرات نفت را صعودی کند
ایران توانست صادرات نفت را به ٢ میلیون و میعانات گازی را به ٣٠٠ هزار بشکه در روز برساند که این موفقیت مرهون تلاشهای وزارت نفت است.

به گزارش خبرنگار شانا، محمد جواد ظریف امروز( یکشنبه، ٢٣ خردادماه) در گزارشی به مجلس دهم درباره دستاوردهای برجام گفت: اگر مذاکرات انجام نمی شد، ‌قرار بود به تحریمهای ایران افزوده شود.

وی افزود: در طول چند سال گذشته تقریبا سالی نبود که تحریم تازه ای علیه جمهوری اسلامی ایران وضع نشود.

وزیر امور خارجه تصریح کرد: حتی اگر روند تحریمهای گذشته علیه فروش نفت ادامه می یافت،‌ امروز فروش نفت به کمتر از ٢٠٠ هزار بشکه رسیده بود و در آینده نزدیک به صفر می رسید.

ظریف افزود: به برکت مقاومت مردم، ‌نه تنها این روند متوقف شد، بلکه تولید و صادرات نفت با وجود شرایط بازارهای جهانی نفت خام با تلاش دوستان در شرکت ملی نفت ایران و وزارت نفت به بالاتر از ٢ میلیون بشکه رسیده است و این خود دستاورد عظیمی به شمار می آید.

وی گفت: تا کنون پنج میلیارد دلار از شرکت اینوک امارات، ٢ میلیارد دلار از شرکت انگلیسی- هلندی شل بازگشته است و ٦ میلیارد دلار از هند که یک میلیارد آن بازگشته و باقیمانده آن در آینده نزدیک به مردم ایران باز می گردد.

وزیر امور خارجه افزود: این موانع هیچ کدام پس از برجام ایجاد نشده بلکه سالها ایجاد و انباشته شده و دیوار بلندی در برابر بخش دولتی و خصوصی شکل گرفته و امروز در حال شکسته شدن است.

ظریف با بیان این که نباید فضای روانی را تشدید کنیم ما باید فضای روانی را از میان ببریم، افزود: تلاش دشمنان همچون صهیونیستها و رژیم آل سعود این است که به بانکها بگویند که سرمایه گذاری در ایران ناامن است، ما باید به دنیا این واقعیت را نشان دهیم که ایران امن ترین و پرسودترین کشور در جهان است.

وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر این که اقدامهای وزارت امور خارجه برای برداشته شدن موانع همکاری بانکها چیست، گفت: بانکهای بزرگ جهان به دلیل همکاری با ایران در حدود ١٠ سال گذشته زیر تحریم و فشار بودند و جریمه شدند.

وزیر امور خارجه افزود: ما برای برداشته شدن این مانع از چند مسیر حرکت کرده ایم که گام نخست فشار به آمریکا و اروپاست تا آنها بانکها را به همکاری با ایران ترغیب کنند و در این مسیر مشاهده کرده اید که چند بار اعلام کرده اند که کار کردن با ایران مشکلی ندارد.

ظریف تاکید کرد: مسیر دیگر ایجاد فضای رقابت است. باید کاری کنیم که این بانک ها احساس نکنند که در نیامدن برای همکاری با ایران تصمیم درستی گرفته اند. ما باید بپذیریم که تحریمی علیه جمهوری اسلامی ایران وجود ندارد، خودمان تبلیغ نکنیم. تنها یک جا می گویند که تحریم وجود دارد و آن برخی دوستان در داخل کشور هستند.

این خبر در حال تکمیل است....

۲۳ خرداد ۱۳۹۵ ۱۱:۱۹
تعداد بازدید : ۵۱۸