٢ هزار تن گاز مایع پالایشگاه فجر جم در بورس انرژی عرضه می شود

٢ هزار تن گاز مایع پالایشگاه فجر جم در بورس انرژی عرضه می شود
نخستین عرضه گاز مایع پالایش گاز فجر جم در رینگ بین‌الملل بورس انرژی ایران روز دوشنبه انجام می شود.

به گزارش شانا به نقل از بورس انرژی، در جلسه معاملاتی امروز (یکشنبه، ٢٣ خرداد ماه) در کنار معاملات مستمر قراردادهای سلف موازی استاندارد برق و نفت کوره در بازار مشتقه، کالاهای نفت سفید شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران از مبدا اراک به مقاصد عراق، پاکستان، ارمنستان و افغانستان در رینگ بین الملل بازار فیزیکی عرضه می شود.

در جلسه معاملاتی روز دوشنبه، شرکت بازرگانی گاز ایران نخستین عرضه گاز مایع پالایش گاز فجر جم را در رینگ بین‌الملل بازار فیزیکی بورس انرژی ایران انجام می دهد، صادرات این کالا تنها از طریق زمینی امکانپذیر خواهد بود و حجم این عرضه ٢٠٠٠ تن است.

در جریان معاملات روز شنبه (٢٢ خرداد ماه ٩٥)، در بازار فیزیکی بورس انرژی ایران کالاهای آیزوریسایکل، آیزوفید، حلال‎های ٤٠٢ و ٤٠٤ پالایش نفت تبریز، متانول پتروشیمی زاگرس و حلال ٤٠٢ پالایش نفت کرمانشاه در رینگ داخلی و کالاهای حلال ٤٠٢ و نفت کوره ٢٨٠ پالایش نفت تبریز و حلال ٤٠٢ پالایش نفت اصفهان در رینگ بین الملل بورس انرژی ایران مورد عرضه قرار گرفتند که کل معاملات صورت گرفته در این عرضه‌ها و عرضه‌های مازاد معادل ٧,٩٥٨ تن و به ارزش بیش از ٨٢ میلیارد و ٧٦٨ میلیون ریال بود. از نکات حائز اهمیت معاملات امروز می‌توان به معامله کامل ٦ میلیون تن حلال ٤٠٢ پالایش نفت کرمانشاه و تبریز در رینگ داخلی بازار فیزیکی بورس انرژی ایران اشاره کرد.

طی این جلسه معاملاتی، بازار برق بورس انرژی ایران نیز شاهد معامله ١,٢٤٢ قرارداد معادل ٢٩,٨٠٨ مگاوات ساعت به ارزش بیش از ٦ میلیارد و ٤٢٦ میلیون ریال بود. گفتنی است در آغاز جلسه معاملاتی امروز نمادهای بار‌ پیک، کم‌باری، میان‌باری و بارپایه روزانه ١٩/٠٤/٩٥، ٢٠/٠٤/٩٥ و ٢١/٠٤/٩٥ گشایش یافته و در پایان نمادهای بار پیک، کم‌باری، میان‌باری و بارپایه روزانه ٢٦/٠٣/٩٥ متوقف شدند.

در تابلوی سلف موازی استاندارد برای قراردادهای با سررسید یک‌ سال و بیشتر در بازار مشتقه بورس انرژی ایران در همه نمادهای فعال، روز شنبه ٢٦ قرارداد به ارزشی قریب به ٣٠٠ میلیون ریال مورد معامله قرار گرفت.

در مجموع ارزش کل معاملات روز شنبه بورس انرژی ایران به بیش از ٨٩ میلیارد و ٤٩٣ میلیون ریال رسید.

۲۳ خرداد ۱۳۹۵ ۱۱:۲۱
تعداد بازدید : ۴۷۸