واحد تصفیه گازهای پسماند، مانع هدر رفت گوگرد پارس جنوبی

واحد تصفیه گازهای پسماند، مانع هدر رفت گوگرد پارس جنوبی
رییس بخش خشکی طرح توسعه فاز 12 پارس جنوبی ضمن اعلام بهره برداری از واحد تصفیه گازهای پسماند روند فعالیت این فاز را طی دو سال گذشته تشریح کرد.

سیروس پیکار، رئیس بخش خشکی طرح توسعه فاز 12 پارس جنوبی در گفتگو باخبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان درخصوص روند فعالیت این فاز پس از دوسال اظهار داشت: در سال 94 با تولید بیش از ظرفیت اسمی ،آمار های جالب توجهی برای پالایشگاه ایجاد شد که در زمستان سال 94 موفق به تولید 84 میلیون متر مکعب گاز شیرین و تزریق آن به خط لوله سراسری و تولید80 هزار بشکه میعانات گازی در روز و حدود 330 تن در روز گوگرد به صورت دانه بندی شده ایم.

وی ادامه داد: برداشت گاز از حوزه پارس جنوبی به میزان 84 میلیون مترمکعب در روز است که این گاز از طریق سه رشته خط لوله به پالایشگاه بخش خشکی وارد می شود که پس از عملیات تصفیه و پالایش 81 میلیون متر مکعب در روز گاز شیرین به خط لوله سراسری گاز تزریق می شود.

پیکار در خصوص سایر محصولات طرح توسعه فاز 12 اظهار داشت: به جز گاز طبیعی شیرین شده سایر فرآورده های پالایشگاه از جمله میعانات گازی به میزان 120 هزار بشکه در روز و گوگرد که متناسب با شرایط گاز ورودی و ظرفیت طراحی واحد های گوگرد پالایشگاه 750 تن در روز تولید می شود. 

رییس بخش خشکی طرح توسعه فاز 12 پارس جنوبی تصریح کرد:گاز ترشی که وارد پالایشگاه طرح توسعه فاز 12 می شود حاوی ترکیبات و موادی سمی نظیر سولفید هیدروژن هستند که برای محیط زیست و حتی تجهیزات و تاسیسات پالایشگاهی نیز آسیب زننده هستند و این گاز های مضر در حین فرآیند های تصفیه و پالایش باید از گاز جدا شوند تا عملیات شیرین سازی صورت بپذیرد.

وی افزود: تا قبل از راه اندازی بخش مربوط به تصفیه گازهای پسماند واحد بازیافت گوگرد، حدود 4 درصد این ترکیبات ورودی به مجموعه غیرقابل استفاده بود و این مقدار داخل مشعل های پالایشگاه سوزانده می شود.

رییس بخش خشکی طرح توسعه فاز 12 پارس جنوبی ادامه داد: با راه اندازی بخش تصفیه پسماند گازهای خروجی از واحد بازیافت گوگرد، میزان بازیافت گوگرد در مجموعه پالایشگاه از 96 درصد به بیش از 99.97 درصد افزایش پیدا کرده است که این اتفاق منجر به بهبود شاخص های زیست محیطی پالایشگاه شده است.

پیکار با اشاره به شعار اقتصاد مقاومتی گفت : واحد جامد سازی و دانه بندی گوگرد در راستای استفاده از توان سازندگان داخلی توسط یک شرکت کاملا ایرانی طراحی و نصب و راه اندازی شده است که این بخش نه تنها به پروسه تولید گوگرد کمک می کند بلکه  از وابستگی کشور برای خرید تاسیسات مشابه از سازندگان خارجی کم می کند که این امر مصداق بارز اقتصاد مقاومتی است.

۲۳ خرداد ۱۳۹۵ ۱۱:۴۲
تعداد بازدید : ۵۰۲