سفارش کشتی‌سازی روی میز خارجی‌ها/۱.۱ میلیارد دلار ارز در آستانه خروج

سفارش کشتی‌سازی روی میز خارجی‌ها/۱.۱ میلیارد دلار ارز در آستانه خروج
در حالی کشتی‌سازان داخلی طی سه سال اخیر از نبود سفارش و بیکاری رنج می برند که کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران با شرکتهای خارجی برای ساخت ۲۲ فروند شناور و کشتی به ارزش یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون دلار به تفاهم رسیده‌ است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، افزایش سفرهای خارجی و رشد روزافزون مذاکره با شرکتهای خارجی بی شک یکی از مهم‌ترین دستاوردهای پسابرجام بوده است. دستاوردی که در نهایت در صورت بی‌توجهی مسئولان مربوط به واردات اقلام و تجهیزات مشابه داخل به کشور منتج شده و تبعات جبران ناپذیری را برای اقتصاد به همراه خواهد داشت.

حمل‌ونقل دریایی یکی از حوزه‌های خبرساز ماه‌های اخیر از منظر مذاکره بهره‌برداران و کشتیرانی‌های داخلی با شرکتهای خارجی بوده است. جایی که شرکتهای داخلی بهره‌بردار این حوزه مدت‌هاست بر ضرورت خرید کشتی برای عقب نماندن از غافله رقابت بین المللی تاکید می‌کنند و در این رابطه خبر می‌رسد کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران سفارساتی را به خارجی‌ها داده است.

وال استریت ژورنال چند روز پیش در گزارشی اعلام کرد: «شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران و شرکت نفت فلات قاره به توافقات مقدماتی با شرکت‌های کشتی‌سازی کره جنوبی برای ساخت کشتی و سکوهای نفتی به‌ارزش حدود 2.4 میلیارد دلار دست یافته‌اند.

کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در ناوگان کشتیرانی خود از کشتی‌های کانتینری، کشتی‌های فله‌بر و تانکر استفاده می‌کند. این شرکت یادداشت تفاهمی را با شرکت هیوندای میپو داک یارد برای ساخت 10 تانکر حمل فرآورده‌های نفتی و حداقل 6 کشتی فله‌بر امضا کرده است. قیمت هر تانکر حمل فرآورده‌های نفتی حدود 30 میلیون دلار و کشتی‌های فله‌بر حدود 20 میلیون دلار است.

به‌گفته منابع آگاه، کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران همچنین در حال مذاکره با شرکت هیوندای برای 6 کشتی کانتینری با ظرفیت هر کدام 14500 TEU با قیمت هر فروند حدود 115 میلیون دلار است.

به گزارش تسنیم، جمع سفارشات کشتیرانی بالغ بر یک میلیارد و 110 میلیون دلار خواهد بود که با این مبلغ می‌توان یک انقلاب در بخش اشتغالزایی داخلی ایجاد کرد. مسئله‌ای که یکی از نمایندگان مجلس دهم بر آن تاکید دارد؛ « موافق سفارش ساخت کشتی به خارج نیستیم، به جای فعال کردن اقتصاد خارجی‌ها باید بتوانیم اقتصادی داخلی را فعال کنیم.»

حسین هاشمی با انتقاد از بی‌توجهی به ظرفیتهای داخلی به تسنیم گفت:‌ زمانی که استاندار بندرعباس بودیم مجتمع کشتی‌سازی فراساحل ایران (ایزوایکو) به‌عنوان یکی از صنایع بزرگ کشور در حال اخراج نیروهایش بود. از مدیران این شرکت دلیل این کار را جویا شدم که گفتند پول نداریم، چون کسی به ما سفارش ساخت نمی‌دهد.

وی ادامه داد: این مسئله را با وزارت نفتی‌ها مطرح کردم که گفتند آنها (ایزوایکو) توان ساخت ندارد و سفارشاتی را به این مجتمع داده‌ایم که نتواستند آنرا بسازند.

وی با تاکید بر این‌که بخشی از مشکلات این کشتی‌ساز مربوط به ضعف مدیریت بود، اظهار کرد: روند ایزوایکو  رو به رشد است، اما با این وجود همچنان مشکلاتی را دارد.

نماینده مردم بندرعباس در مجلس با تاکید بر این‌که سفارش ساخت کشتی به کشتی‌سازان خارجی کار خوبی نیست، گفت: حتی اگر ساخت کشتی در داخل به کندی انجام شود کشتیرانی‌ها و بهره‌برداران حوزه دریا باید به صنایع داخلی سفارش بدهند.

هاشمی با اشاره به این‌که دولت باید کمک کند تا وضعیت کشتی‌سازان داخلی بهبود یابد،‌ افزود:‌ سفارش دادن به خارج، تقویت کننده آنهاست، بنابراین با توجه به فرمایشان رهبر معظم انقلاب در خصوص اقتصاد مقامتی باید سفارش کشتی به داخلی‌ها داده شود و سفارش به خارجی‌ها به صلاح کشور نیست.

۲۴ خرداد ۱۳۹۵ ۱۰:۲۵
تعداد بازدید : ۴۴۶