کاهش ۱۰۰ هزار بشکه ای تولید نفت اوپک در ماه میلادی گذشته

کاهش ۱۰۰ هزار بشکه ای تولید نفت اوپک در ماه میلادی گذشته
تولید نفت اوپک در ماه می با ۱۰۰ هزار بشکه کاهش به ۳۲.۳۶ میلیون بشکه در روز رسید.

به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از رویترز، در حالی که اختلال در عرضه نفت کشورهای نیجریه و کانادا به کاهش مازاد عرضه در بازار جهانی کمک کرده،  اوپک پیش بینی کرد که بازار نفت در نیمه دوم امسال به توازن بیشتری خواهد رسید.
سازمان کشورهای صادر کننده نفت (اوپک) در گزارش ماهیانه خود اعلام کرد که تولید فعلی این سازمان کمتر از متوسط تقاضای پیش بینی شده برای نیمه دوم سال 2016 است. بر اساس گزارش های قبلی اوپک، آخرین دوره سه ماهه ای که در آن تولید اوپک کمتر از تقاضا برای نفت این سازمان بود، در سال 2013 بود.

با بروز اختلال در عرضه نفت برخی کشورها، قیمت نفت از 27 دلار در ماه ژانویه به حدود 50 دلار در هر بشکه رسیده است. به اعتقاد اوپک این عوامل در حال سرعت بخشیدن به روند برقراری توازن در بازار است.

در این گزارش آمده است: «عرضه مازاد در بازار احتمالا در دوره های سه ماهه بعدی کاهش خواهد یافت» و این منجر به ایجاد «بازاری متوازن تر با نزدیک شدن به پایان سال» خواهد شد.

اوپک در این گزارش گفته که تولید نفت این سازمان در ماه می با 100 هزار بشکه کاهش به 32.36 میلیون بشکه در روز رسیده است. این رقم 500 هزار بشکه کمتر از پیش بینی سازمان درباره میزان تقاضا برای نفت اوپک در سه ماهه سوم سال  و 160 هزار بشکه کمتر از متوسط تقاضای پیش بینی شده برای نفت این سازمان در نیمه دوم سال 2016 است.

این به معنای کاهش شکاف بین عرضه و تقاضا نسبت به سه ماهه نخست سال است که در آن تولید نفت اوپک 2.59 میلیون بشکه در روز از میزان تقاضا پیشی گرفته بود.

اوپک همچون گزارش قبلی خود پیش بینی کرده که تقاضای جهانی برای نفت امسال 1.20 میلیون بشکه در روز افزایش خواهد یافت.

۲۵ خرداد ۱۳۹۵ ۱۰:۱۵
تعداد بازدید : ۴۵۰