نهایی شدن قرارداد خط ریلی ایران و آذربایجان در سفر روحانی به باکو

نهایی شدن قرارداد خط ریلی ایران و آذربایجان در سفر روحانی به باکو
رئیس راه آهن آذربایجان گفت: انتظار می رود در جریان سفر آینده حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران به باکو، ایران و آذربایجان قرارداد احداث یک خط ریلی بین دو کشور را نهایی کنند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از پایگاه خبری ای توربو نیوز، انتظار می رود در جریان سفر آینده حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران به باکو، ایران و آذربایجان قرارداد احداث یک خط ریلی بین دو کشور را نهایی کنند.

جاوید قربانوف، رئیس راه آهن آذربایجان گفت، یک سند مهم درباره این پروژه که شامل اتصال ریلی شهر رشت ایران به شهر آستارای آذربایجان است، در جریان سفر روحانی به باکو در اوایل ماه اوت به امضا خواهد رسید.

قربانوف گفت: «رئیس جمهور حسن روحانی در روزهای 8 تا 10 اوت(نیمه دوم مرداد) به باکو سفر خواهد کرد. سندی در زمینه تامین مالی این پروژه به منظور ساخت خط آهن رشت- آستارا احتمالا در جریان این سفر به امضا خواهد رسید.»

وی به نقل از کارشناسان ایرانی گفت، هزینه ساخت این خط آهن 900 میلیون دلار برآورد شده است.

این مقام آذربایجانی گفت: «ما هنوز ارزیابی های خودمان را انجام نداده ایم و اسناد مربوطه را از ایران درخواست کرده ایم. ما پس از ارزیابی مشترک اسناد توسط کارشناسان وزارتخانه های دارایی، اقتصاد و وضعیت های اضطراری، نتایج را به اطلاع رئیس جمهور خواهیم رساند.»

قربانوف همچنین گفت، اگر رئیس جمهور آذربایجان با کمک مالی به ایران برای ساخت خط ریلی رشت- آستارا موافقت کند، احتمالا در جریان سفر روحانی به باکو، یک سند بین دولتی در این باره به امضا خواهد رسید.

پروژه خط آهن رشت- آستارا- قزوین، شامل ساخت یک خط ریلی جدید در داخل خاک ایران است که شهر آستارای آذربایجان را به شهرهای آستارا، رشت و قزوین ایران متصل می سازد.

موافقتنامه ساخت این خط ریلی که در سال 2005 به امضای ایران، روسیه و آذربایجان رسید، شامل ساخت بخش هایی در خاک ایران و آذربایجان بین آستارا و مرز ایران و آذربایجان است.

۲۵ خرداد ۱۳۹۵ ۱۰:۵۵
تعداد بازدید : ۴۴۹