بنادر چابهار و گوادر خواهرخوانده می‌شوند

بنادر چابهار و گوادر خواهرخوانده می‌شوند
مشاور نخست وزیر پاکستان گفت: یادداشت تفاهمی بین ایران و پاکستان برای اعلام خواهر خواندگی بنادر گوادر و چابهار امضا شده و پیشنهاد شده است یک ارتباط ریلی بین گوادر و چابهار برقرار شود.

به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از پایگاه خبری بیزینس ریکوردر، سرتاج عزیز، مشاور نخست وزیر پاکستان در زمینه سیاست خارجی گفت، پاکستان بعد از لغو تحریم های ایران، تلاش دارد روابط تجاری خود با این کشور را توسعه دهد.

وی گفت، یادداشت تفاهمی بین دو کشور برای اعلام خواهر خواندگی بنادر گوادر و چابهار امضا شده است. همچنین پیشنهاد شده که یک ارتباط ریلی بین گوادر و چابهار برقرار شود. منطقه به بنادر بیشتری نیاز دارد و بندر چابهار تهدیدی برای بندر گوادر نخواهد بود.

سرتاج افزود، بندر گوادر که در آبهای عمیق واقع شده، اهمیت بیشتری نسبت به بندر چابهار دارد. وقتی چینی ها شروع به تجارت از طریق این بندر بگیرند، گوادر پیشرفت خواهد کرد.

بر اساس گزارش ها، چین در تلاش است تا 17 درصد از واردات نفت خود را از طریق بندر گوادر انجام دهد.

مشاور نخست وزیر پاکستان ضمن رد این شایعه که کار در بندر گوادر کند شده است گفت، در طی یک سال گذشته، کار بر روی این بندر انجام گرفته است. وی گفت، بندر گوادر به زودی تکمیل خواهد شد و اگر چین 10 درصد تجارت خود را به این بندر انتقال دهد، گوادر به سرعت پیشرفت خواهد کرد.

سرتاج افزود، پاکستان بر حفظ روابط فیزیکی با همسایگانش متمرکز شده است. پاکستان تسهیلات مختلفی برای ترانزیت کالا به افغانستان ایجاد کرده و کار بر روی چند پروژه جاده سازی بین دو کشور در جریان است.

وی گفت، خط آهن پیشاور به جلال آباد از چمام به اسپین بولداک نی در حال احداث است.

۲۵ خرداد ۱۳۹۵ ۱۱:۳۲
تعداد بازدید : ۴۱۳