بانک‌ها تسهیلات ندهند هر روز یک واحد تولیدی در کشور تعطیل می‌شود

بانک‌ها تسهیلات ندهند هر روز یک واحد تولیدی در کشور تعطیل می‌شود
عضو اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران با بیان اینکه دولت باید به بخش تولید توجه ویژه کند، گفت:اگر به صنایع کوچک و متوسط رسیدگی نشود و تسهیلات ندهند، هر روز شاهد تعطیلی یک واحد تولیدی خواهیم بود.

یحیی آل اسحاق در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، در خصوص ورشکسته شدن و تعطیلی بنگاه‌ها و کارخانجاتی مانند ارج با عمر 80 ساله‌گفت: دلیل تعطیلی یک کارخانه بلند مدت، مانند ارج، به نوع فعالیت آن ارتباط دارد.

وی افزود: در اقتصاد موضوعی به نام طول عمر محصول داریم و اگر عمر محصول تمام شده باشد، به صورت طبیعی عمر کارخانه هم تمام می‌شود، مانند بخاری نفتی که اکنون جایگاهی و بازاری ندارد و اگر فردی بخواهد بخاری نفتی و یا چوب سوز تولید کند، این محصول مشتری ندارد و باید یک محصول جدید مطابق روز تولید شود.

عضو اتاق بازرگانی تهران، با اشاره به مشکلات تولید در ایران و با تاکید بر اینکه دولت باید به بخش تولید توجه ویژه کند، وگرنه به تولید آسیب وارد می‌شود، گفت: بخشی از صنایع در کشور وجود دارند، که عمر محصول تولید شده آن ها، با واقعیت‌های بازار هم خوانی ندارد و باید نوع محصول را تغییر دهند.

آل اسحاق تصریح کرد: اکثر واحدهای تولیدی کشور و نوع محصولاتی که تولید  می‌کنند، در رقابت با محصولات جدید روز و بازار مصرف کارا نیستند و باید این را تغییر مسیر داد. اینکه عمر محصولات تولیدی ارج تمام شده و نمی‌تواند رقابت کند و یا دلایل دیگر دارد به هر ترتیب این کارخانه دست هر فردی چه دولت و بخش خصوصی و عمومی باشد اگر همان روال گذشته را بخواهد ادامه دهد، به صورت طبیعی ضرر می‌کند.

وی با بیان اینکه تعطیلی واحدهای تولیدی بحث عام کشور است، بیان داشت: البته بیشتر صنایع کشور از نظر تولید محصول و فناوری روز وضع خوبی دارند، اما برای محصول آنها تقاضا نیست، و این در گفته‌های معاون اول رئیس جمهور انعکاس یافته که گفتند 7800واحد تولیدی در حال تعطیلی‌اند، نشانگر آن است.

عضو اتاق بازرگانی تهران بیان کرد: بخشی از واحدها محصول به روز تولید می‌کنند، ولی بازار ندارند و این موضوع به تدابیر ویژه نیاز دارد.

آل اسحاق ادامه داد: 7800 واحدی که در حالی تعطیل شدن هستند، عمدتا واحدهای کوچک و متوسط هستند، ولی عمده مشکل ما، در این واحد‌ها است و دولت باید اقداماتی انجام دهد؛ البته بانک مرکزی اخیراً دستور داده که بانک‌ها 10درصد از تسهیلات را به واحد های کوچک و متوسط بدهند، ولی اگر داده نشود، هر روز یک واحد تولیدی تعطیل می‌شود.

۲۵ خرداد ۱۳۹۵ ۱۳:۱۰
تعداد بازدید : ۵۰۹