فاز نخست پالایشگاه بید بلند ٢ سال ٩٧ تکمیل می شود

فاز نخست پالایشگاه بید بلند ٢ سال ٩٧ تکمیل می شود
مدیرعامل شرکت هلدینگ خلیج فارس با اشاره به این که پالایشگاه بید بلند ٢ مطابق برنامه حدود ٣٠ درصد پیشرفت دارد، گفت: پیش بینی می شود فاز نخست این طرح تا سال ٩٧ نهایی شود.

عادل نژاد سلیم با بیان این مطلب در گفتگو با خبرنگار شانا اظهار کرد: طرح ساخت پالایشگاه بیدبلند ٢ برای هلدینگ خلیج فارس به واسطه تامین خوراک چند طرح اهمیت زیادی دارد و در اولویت برنامه های کاری این شرکت قرار گرفته است.

وی بر اهمیت طرح پالایشگاه بیدبلند ٢ تاکید کرد و با اشاره به این که این طرح از بیش از یک سال گذشته به این شرکت برای اجرا تحویل شد، افزود: در صورت تکمیل فاز نخست این طرح تا سال ٩٧، این پالایشگاه در مدت زمان ٣٠ ماهه اجرایی شده است.

نژاد سلیم به فعال شدن فاینانس این طرح اشاره کرد و گفت: برای این طرح به بیش از ٢,٨ میلیارد سرمایه گذاری نیاز است.

به گزارش شانا، هم اکنون تعداد زیر مجموعه های هلدینگ خلیج فارس از ١٥ به ٦٠ شرکت افزایش یافته است. شرکتهای زیر مجموعه هلدینگ خلیج فارس سالانه ٨ تا ٩ میلیادر دلار محصول صادر می کنند، در سال ٩٢ براساس اعلام نشریه های بین المللی این شرکت با ٨,٢ میلیارد دلار صادرات به عنوان دومین شرکت بزرگ تولید کننده محصولات پتروشیمی منطقه خاورمیانه شناخته شده است.

شرکت پتروشیمی خلیج فارس در سال ٩٢ در مجموع ١٥,٥ میلیون تن محصول روانه بازارهای داخلی و خارجی کرده، ظرفیت اسمی این شرکت هم اکنون سالانه ٢٢ میلیون تن است.

موفقیتها و دستاوردهای حاصل از سوی شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس (هلدینگ) براساس رتبه بندی IMI-١٠٠ در سال ١٣٩٣ شامل رتبه نخست از نظر شاخص ارزش افزوده، شرکتهای صادرات گرا، بیشترین سود آوری، بالاترین ارزش بازار، گروه شرکتهای پتروشیمی و رتبه سوم از نظر شاخص فروش میان ٥٠٠ شرکت بزرگ کشور بوده است.

بسترهای مطلوب ایجادشده در صنعت پتروشیمی زمینه تقویت و سرمایه گذاری را در بخش صنایع پایین دستی فراهم کرده است. برای توسعه هر صنعت، باید حرکت در مسیر تکمیل زنجیره ارزش آن صنعت مورد توجه ویژه قرار گرفته و همه حلقه های این زنجیره مد نظر قرار گیرد و در پتروشیمی می توان این هدف را در یک بازه زمانی کوتاه محقق کرد.

ایجاد تعامل موثر برای هم افزایی و افزایش توان رقابتی در استفاده از ابزار و فرصتهای بازار داخلی به عنوان سکوی پرتاب به بازارهای جهانی با تکمیل زنجیره ارزش محقق خواهد شد و توسعه صنعت پتروشیمی ایران باید افزون بر بخشهای بالادستی در صنایع تکمیلی نیز با برنامه ریزی محقق شود.

۲۶ خرداد ۱۳۹۵ ۱۰:۳۰
تعداد بازدید : ۴۲۶