حذف هزینه استعلام از اداره ثبت شرکت ها

مدیر عامل موسسه اعتبارسنجى مشتریان بانک ها با اشاره به حذف هزینه استعلام از اداره ثبت شرکت ها گفت: اطلاعات تسهیلات گیرندگان وجود دارد اما روابط شرکت ها و افراد قابل تشخیص نیست که این مشکل نیز رفع مى شود.
به گزارش اخبار بانک، محمد جلیلى با اشاره به حذف هزینه استعلام از اداره ثبت شرکت ها براى استفاده در سامانه اعتبارسنجى اظهار داشت: براساس پیگیرى هاى انجام شده، هزینه استعلام از اداره ثبت شرکت ها حذف شده و به نظر مى رسد در دو هفته آینده این مشکل برطرف شود.وى افزود: پیش از این در سال ۹۰ براى هر استعلام از این اداره باید ۸ هزار تومان پرداخت مى شد که به همین دلیل امکان دریافت اطلاعات از آن نبود زیرا هزینه بسیار زیادى به شرکت رتبه بندى و اعتبارسنجى تحمیل مى شد.مدیر عامل شرکت رتبه بندى و اعتبارسنجى مشتریان بانک ها درخصوص تاثیر حذف هزینه استعلام از اداره ثبت شرکت ها در روند کارى این موسسه گفت: در حال حاضر ما دانه هاى تسبیح را داریم اما نخ تسبیح را براى ارتباط دهى این اطلاعات به یکدیگر را نداریم؛ اطلاعات شرکت ها و کسانى که تسهیلات دریافت کرده اند را داریم اما باید اطلاعات مرتبط شرکت ها و افراد در کنار هم وجود داشته باشد.وى تصریح کرد: در صورتى که این اطلاعات را اداره ثبت شرکت ها به ما ارائه کند، گام بسیار خوبى در جهت کنترل و نظارت بر عملکرد بانک براى مدیران بانکى برداشته خواهد شد.جلیلى ادامه داد: برخى افراد با تاسیس شرکت هاى صورى از چندین بانک، تسهیلات متعددى دریافت مى کنند و بانک متوجه وضعیت مالى این شرکت ها نمى شود.وى با تشریح این موضوع گفت: براى دریافت تسهیلات باید در ابتدا اعتبار سنجى انجام شود که طبق بررسى ها مشخص مى شود این بانک با توجه به وضعیت مالى خود مى تواند یک میلیارد تومان تسهیلات دریافت کند؛ بنابراین وقتى این شرکت مى بیند که نمى تواند بیش از این تسهیلات بگیرد، با تاسیس یک شرکت دیگر راه را براى دریافت دوباره تسهیلات باز مى کند و به همین شکل چندین شرکت صورى تاسیس مى شود.مدیر عامل شرکت رتبه بندى و اعتبارسنجى با بیان اینکه در صورت در اختیار داشتن اطلاعات ثبت شرکت ها این مشکل برطرف مى شود، افزود: با تشخیص روابط بین این شرکت ها و شناسایى صاحبان آن، بانک در اعتبارسنجى شرکت ها و افراد، با اطلاع از روابط آنها مطابق با داده هاى سامانه تصمیم گیرى خواهد کرد و به این نوع شرکت ها و افراد تسهیلات نخواهند داد.وى در پاسخ به این سوال که اطلاعات اداره ثبت شرکت ها چه زمانى در سامانه اعتبار سنجى وارد مى شود، گفت: با توجه به آمادگى بالاى سیستم اعتبار سنجى، در مدت ۲۴ ساعت همه اطلاعات وارد سیستم مى شود اما مشخص نیست اداره ثبت شرکت ها در چه مدت زمانى مى تواند این اطلاعات را در اختیار ما قرار دهد.جلیلى تاکید کرد: با ورود این اطلاعات به سامانه اعتبارسنجى کمک بسیار بزرگى در تکمیل اطلاعات این سیستم خواهد شد و گام بسیار مناسبى در تکمیل این پایگاه اطلاعاتى خواهد بود.
۱۹ خرداد ۱۳۹۱ ۲۲:۱۳
تعداد بازدید : ۹۰۷