امید سابیک به گاز شیل برای تامین خوراک واحدهای پتروشیمی

امید سابیک به گاز شیل برای تامین خوراک واحدهای پتروشیمی
سابیک به دنبال سرمایه گذاری درخارج از عربستان با هدف افزایش تولید محصولات پتروشیمی است.
به گزارش نیپنا به نقل از رویترز، سابیک شرکت پتروشیمی عربستان به دلیل دسترسی آسان به سوخت واحدهای پتروشیمی از طریق شیل به شمال امریکا چشم دوخته است تا یکی از بزرگترین گروه های پتروشیمی در جهان را احداث کند.
این شرکت قبلا گفته بود که کمبود گاز طبیعی مانع رشد صنعت پتروشیمی در داخل عربستان شده است به همین منظور به دنبال فرصت های سرمایه گذاری خارجی است.
تولیدات صنعتی گاز شیل ایالات متحده در سال های اخیر افزایش یافته است وسابیک اولین معامله خود برای تامین خوراک کارخانه پتروشیمی تیساید در بریتانیا را از گاز شیل را سال گذشته امضا کرده است.
مسعود آل اوهالی مدیر مالی سابیک در رابطه با موقعیت این شرکت در ایالات متحده گفت: از نظر رشد صنعت، ما در مکان های دارای بازار رقابتی در زمینه تامین مواد اولیه برای واحدهای پتروشیمی رشد داشته ایم و ایالات متحده با گاز شل در بالاترین رتبه این مکان ها قرار دارد.
پتروشیمی عربستان در گذشته از یارانه های مواد خام سود برده است و این در حالی است که به دلیل رکود دوساله بازار نفت و کاهش قیمت انرژی دولت عربستان با کسری بودجه مواجه است و دولت نمی تواند مانند گذشته یارانه در اختیار واحدهای پتروشیمی قرار دهد.
دولت عربستان قیمت خوراک واحدهای پتروشیمی را به 1.75 دلار برای تولید اتان و 1.25 دلار برای متان افزایش داده است که به نظر اهالی صنعت خیلی قیمت متفاوتی از قیمت گاز طبیعی در ایالات متحده نیست.
این در حالی است که قیمت گاز طبیعی ایالات متحده ماه گذشته در لوئیزیانا به پایین ترین سطح خود از سال 1995 سقوط کرد که معادل 1.90 دلار بوده است.
مدیر مالی سابیک همچنین افزود که این شرکت روی پروژه های تبدیل مواد نفتی به مواد شیمیایی تمرکزکرده است و گفت: سرمایه ای معادل 30 میلیارد دلار برای پروژه ینبع خود به عنوان یک فرصت بارور صرف کرده است. حتی در حال کسب اطلاعات در مورد فن آوری های تبدیل زغال سنگ به مواد شیمیایی که بیشتر در چین استفاده می شود نیز هستیم. 
وی در نهایت خاطر نشان کرد که عربستان در نظر دارد تا روی ایجاد واحدهای تولیدی کوچک و متوسط برای تولید محصولات پایین دست پتروشیمی با همکاری شرکت آرامکو و صندوق سرمایه گذاری عمومی سرمایه گذاری کند.
۲۶ خرداد ۱۳۹۵ ۱۳:۰۹
تعداد بازدید : ۳۹۴