رشد تقاضای محصولات شازند به دلیل ارتقای کیفیت

رشد تقاضای محصولات شازند به دلیل ارتقای کیفیت
مدیرعامل شرکت پتروشیمی شازند در گفت‌وگو با «فرصت امروز»:

تقاضا برای محصولات پتروشیمی شازند افزایش یافته است به‌طوری که در حال حاضر معاملات محصولات شیمیایی با تقاضای نسبتا بالایی برای محصولات پتروشیمی شازند در بورس مواجه شده است. این پتروشیمی باسهامی عام همچنان برنامه توسعه‌ای بالادستی را در سال95 باجدیت پیگیری می‌کند. درباره چرایی افزایش تقاضا و برنامه‌های آتی این پتروشیمی «فرصت امروز» با خداداد غریب‌پور، مدیرعامل پتروشیمی شازند مصاحبه‌ای انجام داده است.

رشد تقاضای محصولات شازند به دلیل ارتقای کیفیت

آیا تولید محصولات پتروشیمی شازند در سال گذشته افزایش داشت، این روند در سال جاری چگونه است؟

سال گذشته بیش از یک میلیون تن محصول نهایی تولید شد که بی‌سابقه بود و بیشتر در بخش  هیدرو کربن‌های هیدروژنه نشده بود که به کشور افغانستان صادر شد. امسال هم بازار افغانستان در تولید ما نقش مهمی دارد زیرا در صورت درخواست و وجود بازار امکان افزایش ظرفیت تولید برای ما وجود دارد. البته سایر محصولات شیمیایی ما همانند سال گذشته تولید خواهد شد. امیدواریم بازار افغانستان برای ما رونق ایجاد کند.

برای سال جاری برنامه‌ای برای افزایش محصولات در دستور کار پتروشیمی شازند قرار دارد؟

برنامه افزایش تولید در پتروشیمی ما نیز با جدیت در حال پیگیری است. در شرایط کنونی با وجود لغو تحریم‌ها و شرایط خرید برخی از تجهیزات مورد نیاز از جمله کاتالیست در دستور خرید ما قرار گرفته است. با خرید این کاتالیست تولید در پتروشیمی شازند 25 تا 30 درصد افزایش خواهد یافت.

این کاتالیست قرار است از کدام کشور خریداری شود و هزینه خرید آن چه میزان است؟

در حال حاضر برای خرید کاتالیست با چند کشور از جمله ژاپن، آلمان و سوییس در حال رایزنی هستیم و هنوز نهایی نشده است. شرایط برای خرید در حال بررسی است و پیش‌بینی می‌کنیم برای خرید این کاتالیست به حدود 3 میلیون دلار اعتبار نیاز است.

براساس اعلام شرکت ملی پتروشیمی محصولات تولید شده توسط پتروشیمی‌ها به بازارهای بیشتری از جمله اروپا در حال صادر شدن است. سهم پتروشیمی شازند از بازارهای جدید به‌خصوص اروپایی چه میزان است و کدام کشور به سبد صادرات شما افزوده خواهد شد؟

آنچه در صادرات محصولات پتروشیمی بسیار اهمیت دارد، هزینه است و اینکه میزان سود باقی مانده از این محل چه میزان خواهد بود. بر این اساس بازارهای منطقه و نزدیک در اولویت پتروشیمی شازند است از این رو بازارهای افغانستان برای ما اهمیت ویژه‌ای دارند البته از گشایش بازارهای جدید استقبال و تلاش می‌کنیم در صورت امکان بازارهای جدید به‌خصوص اروپایی را تجربه کنیم. در این میان نیز درخواست‌هایی از کشورهای اروپایی داشتیم و حتی چند محموله پلیمری به کشورهای آلمان و بلژیک صادر شده است.

در تالار بورس تقاضا برای محصولات شازند افزایش یافته است؟ علت این تقاضا چیست؟

عمده دلیل افزایش محصولات ما در بورس به دلیل افزایش کیفیت محصولات است. تولیدpp، دو اتیل هگزانول ما بی‌نظیر است و تقاضا برای این محصولات زیاد است.

در شرایط کنونی چه میزان از نیاز بازار توسط پتروشیمی شازند تامین می‌شود؟

از مجموع 44 میلیون تن محصولات تولیدی در بازار پتروشیمی، سهم ما یک میلیون تن است. البته در صورت رفع محدودیت در تامین خوراک می‌توانیم محصولات‌مان را در بخش‌هایی افزایش دهیم. البته ما می‌توانیم در بخش پایین‌دستی نیز طرح توسعه‌ای داشته باشیم.

برنامه شما برای توسعه پایین دستی پتروشیمی شازند جدی است؟

پایین دستی برنامه آتی ما است اما در شرایط کنونی طرحی در بالادستی پتروشیمی در زمینه پروپیلن در قشم داریم که بیشترین توان عملیاتی ما را به خود اختصاص داده است و در صدد اتمام آن هستیم.

با محدودیت ورود برخی از تولیدات محصولات پتروشیمی سابیک عربستان و کمبودهایی در بخش پلی اتیلن‌های سبک و سنگین، آیا شازند برنامه‌ای برای تولید برخی از گریدهای پلی اتیلن در دستور کار خود دارد؟

این موضوع در دستور کار ما قرار گرفته و حتی ppگرید «اسپان باند» که از سابیک تامین می‌شد و کشور به آن وابسته بود تولید کردیم.

با هدفمندی صادرات محصولات پتروشیمی موافق هستید؟

این موضوع در حال بررسی است و از آنجا که 50 درصد از محصولات ما صادر می‌شود این محصولات بازار و مشتری خاص خود را دارند، از این رو در صورت لزوم نسبت به آن تصمیم‌گیری خواهد شد.

۲۹ خرداد ۱۳۹۵ ۰۸:۵۱
تعداد بازدید : ۱,۰۶۰