نخستین محموله میعانات گازی فاز ١٩ بزودی صادر می شود

نخستین محموله میعانات گازی فاز ١٩ بزودی صادر می شود
مجری طرح توسعه فاز ١٩ پارس جنوبی حجم تزریق گاز از این فاز به شبکه سراسری را تاکنون ١٠٠ میلیون مترمکعب اعلام کرد و گفت: طی هفته های آینده نخستین محموله میعانات گازی فاز ١٩ پارس جنوبی صادر می شود.

به گزارش خبرنگار اعزامی شانا به خرمشهر، حمیدرضا مسعودی، همزمان با عملیات بارگیری سکوی ١٩A پارس جنوبی که از روز پنجشنبه (٢٧ خردادماه) آغاز شده بود، اظهارکرد: فاز ١٩ پارس جنوبی نخستین طرح از مجموعه طرحهای موسوم به ٣٥ ماهه است که پارسال سکوی اصلی آن نصب شد و دومین سکو که هم اکنون شاهد بارگیری آن هستیم تا پایان تیرماه نصب می شود. 

وی با ابراز امیدواری نسبت به راه اندازی سکوی ١٩A طی چهارماه آینده، اعلام کرد: با بهره برداری از این سکو ٥٠٠ میلیون فوت مکعب به تولید میدان گازی پارس جنوبی اضافه می شود، ضمن این که با راه اندازی سکوی ١٩C طی هفته های آینده، یک میلیارد فوت مکعب گاز تولید می کند.

مجری طرح توسعه فاز ١٩ پارس جنوبی مقدار تولید سکوی ١٩A را ٥٠٠ میلیون فوت مکعب اعلام کرد و افزود: در مجموع تولید فاز ١٩ از سکوهای ١٩A و ١٩C به یک میلیارد و ٥٠٠ میلیون فوت مکعب معادل ١,٥ فاز استاندارد میدان گازی پارس جنوبی خواهد رسید. 

وی افزود: طرح توسعه فاز ١٩ پارس جنوبی دارای یک بلوک مرزی با میدان گنبد شمالی قطر است که به دلیل فشار مناسب چاهها در این بخش از میدان گازی پارس جنوبی و جلوگیری از مهاجرت گاز به سمت قطر، برداشت حداکثری از این بلوک در اولویت شرکت ملی نفت ایران برای توسعه قرار گرفت.

سکوی ١٩B پارس جنوبی آبانماه بارگیری می شود

مسعودی با بیان این که در بخش سکوها و جکتها شاهد نصب همه جکتهای این فاز هستیم، اظهارکرد: آبانماه پارسال سکوی ١٩C در دریا نصب شد و طی هفته های آینده عملیات راه اندازی آن نیز انجام خواهد شد.

وی، تعداد سکوهای فاز ١٩ را که دارای ٢ سکوی اصلی و ٢ سکوی اقماری است، چهار عدد اعلام کرد: براساس برنامه ریزی انجام شده بارگیری سکوی ١٩B آبانماه انجام می شود.

مجری طرح توسعه فاز ١٩ پارس جنوبی درباره وضع اجرای این پروژه یادآور شد: بخش عمده کار خطوط لوله زیردریایی، ارتباط هر سکو به پالایشگاه به طول ٢٢٥ کیلومتر از سکوی اصلی A و C و خط لوله ٤,٥ اینچ برای تزریق و انتقال گلایکول انجام شده است.

وی با اشاره به وسعت ٢١٦ هکتاری پالایشگاه فاز ١٩ اظهارکرد: عملیات ساخت این پالایشگاه نیز رو به پایان است ضمن این که بخش سرویسهای جانبی پالایشگاه، واحدهای دریافت، تثبیت و ذخیره سازی میعانات گازی و ردیف چهار شیرین سازی گاز هم به بهره برداری رسیده اند. 

مجری طرح توسعه فاز ١٩ پارس جنوبی با اشاره به تولید ٣٣٠ میلیون فوت مکعبی گاز از سکوی SPD٢ فاز ١٩ ادامه داد: این مقدار گاز برداشت شده از دریا پس از شیرین سازی در پالایشگاه و جداسازی میعانات گازی به میزان هفت میلیون مترمکعب به شبکه سراسری تزریق می شود. 

تزریق ١٠٠ میلیون مترمکعب گاز از فاز ١٩ به شبکه سراسری

مسعودی با بیان این که تاکنون از فاز ١٩ پارس جنوبی ١٠٠ میلیون مترمکعب گاز به شبکه سراسری تزریق شده است، ادامه داد: نخستین محموله میعانات گازی این پالایشگاه طی هفته های آینده آماده صادرات می شود.

مجری طرح توسعه فاز ١٩ پارس جنوبی پیشرفت کلی این فاز در اردیبهشت ماه را ٩٣ درصد اعلام کرد و افزود: پیشرفت بخش پالایشگاه نیز ٩٣ درصد است ضمن این که بخش حفاری و خطوط لوله درون میدانی و زیردریایی پایان یافته است.

وی ادامه داد: براساس برنامه ریزی انجام شده و متناسب با عملیات راه اندازی سکوها، توسعه فاز ١٩ پارس جنوبی امسال پایان می یابد و به اهداف تعیین شده برای تولید از این فاز دست خواهیم یافت. 

مسعودی با بیان این که هم اکنون همه مراحل مهندسی، اجرا و پیش راه اندازی فاز ١٩ پارس جنوبی از سوی پیمانکاران ایرانی اجرا شده است، ادامه داد: خرید و تامین کالا، کابلهای ابزار دقیق و بخشی از تجهیزات دوار نیز از سوی سازندگان داخلی فراهم شده است. 

وی با اشاره به ایمنی بالای اجرای فاز ١٩ پارس جنوبی ازسوی مجریان و پیمانکاران پروژه، افزود: همه دست اندرکاران اجرای فاز ١٩ تلاش خود را کرده اند که کار را با ایمنی بالا و رعایت مولفه های زیست محیطی اجرا کنند.

به گفته مسعودی، در بخش سکوها بیش از هفت میلیون و ٨٠٠ هزار نفر ساعت معادل روزانه ٤٠٠ تا ٥٠٠ نفر ساعت نیروی مستقیم و غیرمستقیم فعال بوده اند که هیچ حادثه منجر به ناتوانی و یا فوت در این بخش وجود نداشته است. 

ثبت رکورد رعایت مسائل ایمنی در بخش خطوط لوله زیر دریایی

وی با تاکید بر ایمنی بخش اجرای این پروژه ادامه داد: رکورد ایمنی را در بخش خطوط لوله زیر دریایی و درون میدانی نیز داریم به نحوی که از زمان اجرای پروژه تاکنون هیچ فعالیتی که منجر به خسارت یا ناتوانی کارکنان در این بخش شود نداشتیم.

مجری طرح توسعه فاز ١٩ پارس جنوبی مجموع کار انجام شده در بخش پالایشگاه این فاز را نیز ١٢٥ میلیون نفر ساعت اعلام کرد که مقررات ایمنی نیز در این بخش رعایت شده است. 

وی مبلغ اجرای این پروژه را براساس قرارداد چهار میلیارد و ٨٠٠ میلیون دلار ذکر کرد و افزود: تاکنون همه فعالیتها براساس قرارداد انجام شده است و مبلغ اضافی به پیمانکار پرداخت نکرده ایم. 

به گزارش شانا، فاز ١٩ پارس جنوبی پیشتاز اجرای طرحهای جدید توسعه میدانهای گازی پارس جنوبی است که اردیبهشت ماه امسال شیرین سازی و تزریق گاز شیرین از این فاز به شبکه سراسری انجام شد. 

این پروژه در ناحیه غربی مخزن مشترک پارس جنوبی قرار گرفته و تاسیسات خشکی این فاز در منطقه تمبک (حدود ٢١٠ کیلومتری جنوب شرقی بندر بوشهر) با مساحتی در حدود ٢١٨ هکتار میان پالایشگاههای فازهای ١١ و ١٢ پارس جنوبی و در منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس واقع شده است.

در پالایشگاه گازی فاز ١٩ پارس جنوبی روزانه حدود ٥٧ میلیون مترمکعب مخلوط گاز ترش، میعانات گازی، آب و دیگر ناخالصیها از تاسیسات دریایی دریافت و پس از پالایش به محصولات قابل مصرف بدل می‌‌شود.

طرح توسعه فاز ١٩ میدان گازی پارس جنوبی در خردادماه سال ١٣٨٩ از سوی شرکت نفت و گاز پارس، در قالب یک قرارداد EPC قیمت مقطوع به کنسرسیومی متشکل از شرکتهای پتروپارس لیمیتد و پتروپارس ایران (برای اجرای تاسیسات خشکی و عملیات حفاری) و شرکت تاسیسات دریایی (برای ساخت و اجرای سکوهای دریایی و خطوط لوله زیردریایی) و با رهبری شرکت پتروپارس واگذار شد.

۲۹ خرداد ۱۳۹۵ ۰۹:۵۷
تعداد بازدید : ۵۴۱