چشم نفت به تصمیم بریتانیا

این روزها نفت نیز مانند دیگر بازارهای جهانی چشم به تحولات بریتانیا دوخته است و تردیدها درباره خروج یا ماندن این کشور از اتحادیه اروپا یکی از عوامل افت قیمت نفت برای شش روز پیاپی (شش روز کاری منتهی به پنج‌شنبه هفته گذشته) و حتی رشد قیمت‌ها در روز گذشته عنوان می‌شود.

قیمت نفت روز گذشته رشد حدود دو درصدی را به ثبت رساند. با این حال هر دو نفت شاخص همچنان زیر مرز 50 دلار معامله شدند. نفت خام آمریکا تا لحظه تنظیم این گزارش(ساعت 16 به وقت تهران) 78 سنت رشد قیمتی را به ثبت رساند و به 99/ 46 دلار بر بشکه رسید. هر بشکه برنت(نفت شاخص بازار لندن) اما 05/ 1 دلار رشد قیمتی را به ثبت رساند و 24/ 48 دلار معامله شد. رشد نفت در روز گذشته در حالی رخ داد که در شش روز کاری منتهی به پنج‌شنبه قیمت‌ها به‌طور مداوم افت کرده‌ بودندو با افت 10 درصدی در این مدت ضمن رسیدن به کمترین سطح در 5 هفته اخیر در روز پنج‌شنبه، رکورد طولانی‌ترین زمان افت قیمت نفت از فوریه امسال یعنی زمانی که قیمت‌ها به کف 13 ساله رسیده بود را رقم زدند.

کارشناسان و سرمایه‌گذاران بر این باورند که خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا می‌تواند قیمت نفت و دیگر بازارها را تحت فشار قرار دهد. رشد قیمت نفت در روز گذشته به دلیل تغییر در نظرسنجی‌ها درخصوص خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا رخ داد. در واقع کشته شدن جو کاکس (نماینده حزب کارگر بریتانیا که مدافع ماندن در اتحادیه اروپا بود) علاوه بر اینکه احتمال ماندن بریتانیا در اتحادیه اروپا را افزایش داد، حتی اعلام شد که به دلیل مرگ وی ممکن است رفراندوم 23 ژوئن به تعویق افتد. این موضوع افزایش ارزش پوند و کاهش شاخص دلار را به دنبال داشت که تاثیری مثبت روی نفت و دیگر بازارهای کالایی گذاشت.

البته در کاهش شاخص دلار نشست اخیر فدرال رزرو (بانک مرکزی آمریکا) نیز بی‌تاثیر نبود. روز چهارشنبه در پایان این جلسه دو روزه مشخص شد که به احتمال بسیار زیاد افزایش نرخ بهره دلار در تابستان انجام نخواهد شد. به این ترتیب، گرچه پیش از این انتظار دوباره افزایش نرخ بهره وجود داشت، اما به علت ضعف فضای اشتغال آمریکا، این اقدام به یک مرتبه محدود شد. فعالان بازار حتی احتمال افزایش یک بار نرخ بهره تا پایان سال را حدود 44 درصد ارزیابی می‌کنند.

با این حال در حال حاضر آینده‌ای مبهم پیش روی نفت قرار دارد. از سویی نتیجه رفراندوم بریتانیا می‌تواند این بازار را دستخوش تغییر کند، از سوی دیگر محرک‌های رشد قیمت نفت به قدرت چند ماه گذشته در بازار وجود ندارند و خطر افزایش عرضه قیمت‌ها را تهدید می‌کند. به‌طوری‌که گلدمن ساکس که ماه پیش اعلام کرده بود بازار با کسری عرضه مواجه است در آخرین گزارش خود که روز پنج‌شنبه منتشر شد ایجاد کسری عرضه در بازار نفت را منوط به ماندن قیمت‌ها در بازه 45 تا 50 دلار کرد. در واقع کارشناسان گلدمن ساکس بر این باورند که برای جلوگیری از بازگشت تولیدکنندگان نفت شیل به عرصه تولید نفت نباید در سطوح بالا نوسان کند.

با رسیدن نفت به آستانه 50 دلار تعداد دکل‌های حفاری آمریکا برای دو هفته پیاپی افزایش یافت. آمار تعداد دکل‌ها در شامگاه جمعه هر هفته توسط موسسه بیکرهیوز اعلام می‌شود (زمان تنظیم این گزارش، آمار این موسسه هنوز منتشر نشده بود) بنابراین در صورتی که بیکرهیوز در آمار جدید خود از رشد مجدد تعداد دکل‌ها خبر دهد ممکن است روز جمعه را نیز نفت با افت قیمت به پایان ببرد.

 

تاثیر خروج بریتانیا بر نفت

به گزارش وال‌استریت ژورنال، ناظران بازار نفت می‌گویند که اگر در همه‌پرسی هفته ‌جاری به خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا رای داده شود، نفت دستخوش نوسان و از مسیر بهبود خارج خواهد شد. تا روز پنج‌شنبه، بازار نفت تا حدود زیادی تحت تاثیر رفراندوم 23 ژوئن کاهش یافته است. سهام جهانی تا مقدار زیادی تضعیف شده و شاخص S&P (شاخص بازارهای کالایی) حدود 3‌درصد از بیشترین مقدار خود کاهش یافته است. در واقع نتایج نظر سنجی‌ها نشان می‌دادند که تا روز پنج‌شنبه تمایل برای خروج از اتحادیه اروپا بیشتر بوده اما روز گذشته قدری نتایج تغییر کرده و درصد افراد به ماندن بریتانیا در نظر‌سنجی‌ها رای داده‌اند، افزایش یافته است. تغییر در نتایج نظر‌سنجی‌ها نوسانات اخیر نفت را توجیه می‌کند.

با این حال همچنان خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا به‌عنوان ریسکی پیش روی بازار نفت قرار دارد. گفته می‌شود، اولین تاثیر خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا که اصطلاحا برگزیت (Brexit) نامیده می‌شود، افزایش ریسک در بازارهای کالایی و خروج سرمایه از این بازارها و ورود به بازارهای کم ریسک‌تر است. «دیگ کینگ»، مدیرعامل صندوق تامین مالی RCMA با دارایی 240 میلیون دلاری بر این باور است که خروج بریتانیا تضعیف نفت را به دنبال دارد. به گفته وی، در کوتاه مدت این موضوع می‌تواند نفت را تا مرز 45 دلار و حتی کمتر پایین بکشد.

از سوی دیگر نفت می‌تواند از طرف تاثیر این واقعه بر ارزش دلار نیز تحت تاثیر قرار گیرد. در واقع تحلیلگران معتقدند که خروج بریتانیا (به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین اقتصادهای این اتحادیه) منجر به تضعیف همزمان اقتصاد اتحادیه اروپا و بریتانیا شود. بنابراین این واقعه موجب خواهد شد که ارزش یورو و پوند کاهش و در مقابل ارزش دلار افزایش یابد. افزایش ارزش دلار موجب می‌شود که نفت و دیگر کالاهایی که با این ارز معامله می‌شوند، برای متقاضیان غیرآمریکایی گران‌تر و تقاضای آنها کمتر ‌شود.

در چند روز اخیر نیز پوند (واحد پول بریتانیا) افت شدیدی را تجربه کرد و به کمترین سطح خود طی دو ماه گذشته رسید، به‌طوری‌که تنها چند سنت از کمترین سطح خود در زمان بحران اقتصادی فاصله داشت. در مقابل تحلیلگران می‌گویند رای به ماندن بریتانیا می‌تواند در کوتاه‌مدت موجب افت ارزش دلار شود که خبر خوبی برای معامله‌گران محسوب می‌شود. همچنین تضعیف اقتصادی به معنای کاهش تقاضا برای نفت محسوب می‌شود. در واقع تقاضا برای نفت از سوی اتحادیه اروپا که در حال حاضر حدود 15 درصد از تقاضای جهانی را به خود اختصاص داده است، با خروج بریتانیا ممکن است دستخوش تغییر شود. کارشناسان براین باورند که خروج بریتانیا همچنین می‌تواند موجب رکود اقتصادی در اتحادیه اروپا شود.

اما این واقعه می‌تواند تهدید‌های دیگری را به دنبال داشته باشد. کارشناسان بر این باورند که خروج بریتانیا ممکن است صدای خروج از اتحادیه اروپا را از سوی دیگر ملل این اتحادیه تقویت کند که این واقعه به از هم پاشیدن اتحادیه اروپا منجر خواهد شد. این به معنای رکود اقتصادی بین کشورهای اروپایی خواهد بود. یک عضو علمی موسسه مطالعات بین‌المللی انرژی عقیده دارد «اگرچه ماندن یا رفتن بریتانیا از اتحادیه اروپا هنوز به شکل دقیق مشخص نشده است، اما اثرات روانی امکان وقوع چنین اتفاقی می‌تواند بازارهای کالایی از جمله بازار نفت را تحت تاثیر خود قرار دهد.» مرتضی بهروزی‌فر در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» می‌گوید: بریتانیا عضو موثری در اتحادیه اروپا است و چنانچه خروج خود را از این اتحادیه قطعی کند، قدرت اقتصادی اروپا و همچنین تقاضای نفت آنها تحت تاثیر قرار خواهد گرفت.

 

 

اتحادیه اروپا پس از ایالات متحده آمریکا دومین متقاضی بزرگ نفت در دنیا است، بر این اساس به نظر می‌رسد با کاهش تقاضای نفت اروپا تحت تاثیر خروج بریتانیا؛ قیمت این ماده خام در بازارهای جهانی تضعیف شود، اتفاقی که بازار در روزهای گذشته به پیشواز آن رفته بود. بهروزی‌فر در ادامه می‌گوید: اگرچه قدرت اثرگذاری بریتانیا بر اتحادیه اروپا زیاد است، اما شاید خروج این کشور از این اتحادیه اروپا چندان هم اقتصاد قاره سبز را تحت فشار قرار ندهد، با این حال اثرات روانی این تحول را در صورت وقوع آن نمی‌توان نادیده گرفت.

با این حال با قتل یک عضو حزب کارگر در مجلس عوام بریتانیا (که حزب متبوعش حامی باقی ماندن این کشور در اتحادیه اروپا بود)، احتمال خروج این کشور از اتحادیه اروپا حالتی عکس به خود گرفته است. به گزارش رویترز، شوک وقوع قتل جو کاکس هنوز بر بازار و بازیگران آن حاکم است. بر این اساس به نظر می‌رسد افراد به دنبال یافتن دلیلی برای این قتل و همچنین تاثیر آن بر انتخابات هفته آینده در بریتانیا هستند. در هر صورت چیزی که مهم به نظر می‌رسد این است که اتفاق یاد‌شده روند عادی بازارها را بر هم زده و حالت شوک و انتظار از روشن شدن نتایج را به همراه داشته است. بر این اساس قیمت نفت بعد از اتفاقات یاد شده برای نخستین بار در 7 روز گذشته با رشد همراه شد. رفراندوم بریتانیا همچنین بر سیاست‌های مالی بسیاری از کشورهای جهان اثرگذار است. به‌طور مثال، بانک‌های مرکزی برخی کشورهای جهان از جمله اتحادیه اروپا، ژاپن و سوئیس هفته گذشته جلساتی به منظور تغییر در سیاست‌های پولی خود برگزار کرده بودند، اما در پایان این جلسات اعلام کردند که تا مشخص شدن نتیجه رفراندوم بریتانیا صبر خواهند کرد و تصمیمی برای تغییری در سیاست‌های اقتصادی خود نخواهند گرفت.

 

۲۹ خرداد ۱۳۹۵ ۱۰:۲۶
تعداد بازدید : ۵۷۴